Pagina 9 van 32

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 17 sep 2010, 14:12
door LML
pietje schreef:Ja, een IC-trein Maastricht-Hasselt-Brussel kan via de verbindingsboog van Leuven volgens mij sneller zijn dan de huidige verbinding via Luik, zonder dat daar een HSL voor gelegd moet worden.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat men die optie niet genomen heeft.
In de jaren '80 was er sprake om IC's (of was het zelfs EC's) in te leggen tussen Antwerpen-Hasselt-Maastricht(-Aachen Hbf).
Als je naar de situatie van nu en in de toekomst kijkt, lijkt me een IR Antwerpen-Mol-Hasselt-Maastricht niet onmogelijk...

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 17 sep 2010, 15:00
door K V B
janfabry schreef:(de tramlijn wordt geen normaalspoor dacht ik, in Hasselt ligt al een stukje)?
De tramlijn wordt wel normaalspoor, het wordt echter geen treinspoor...

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 17 sep 2010, 19:45
door groentje
Daarom ook dat ik het voorbehoud maakte dat ik het lastenboek en de ontwerpen niet heb bekeken. Desalniettemin gaat het ook niet om een puur tramtraject, maar om een lightrailproject. Voor het materieel maakt treinspoor of tramspoor niet veel uit, het zal dus inderdaad wellicht tramspoor worden. Maar misschien komt daar ooit nog verandering in? Ik hoop dus nog altijd dat de infrastructuur zwaar genoeg zal zijn voor een trein, desnoods aan max. snelheid van 90 km/u.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 23 okt 2010, 21:38
door wooter
De opmerking die het VB maakt is overigens niet dat er geen goederentrafiek tussen Lanaken en Bilzen kan gebeuren (dat gaat idd niet gebeuren, zet dat en die IC's maar snel uit je hoofd) maar dat het tramverkeer het goederenverkeer tussen Lanaken en Maastricht zelfs zal hinderen.

Ik ben ook benieuwd hoe die Belgische tram gaat integreren op Nederlands treinspoor.

Er wordt wel 'lightrail' geroepen, maar dan denk ik aan de verbinding Maastricht-Heerlen, en dat zijn niet bepaald treinstellen die je op tramsporen kan laten lopen, wat wel de bedoeling is in Hasselt.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 24 okt 2010, 11:39
door giuseppe
^^Dat kan prima, zie de Randstadrail of RijnGouwelijn stellen. Het traject in Nederland zal een paar km gedeeld worden, waarna de tram zal afbuigen richting Boschstraat - Markt/Maasboulevard (tracé ligt daar nog niet vast). Er zouden misschien wel problemen kunnen komen bij een kwartierdienst (die Veolia zal gaan uitvoeren vanaf Lanaken naar Randwijck)
http://www.maastricht.nl/web/Projecten/ ... tricht.htm

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 24 okt 2010, 16:54
door bobke
Men wil in 2012 de tram laten rijden? Dan wordt het wel hoog tijd dat men de aanbesteding doet, zodat de stellen op tijd kunnen worden geleverd.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 24 okt 2010, 22:14
door FLV-FGSP
Nee, de aanleg begint nu eind 2012; de stad Hasselt wilde geen werkzaamheden voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012... Zal dus eerder 2014 worden.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 11 nov 2010, 16:17
door peejee2
Ik heb 2015 gehoord.
De Lijn wil tegen eind dit jaar/begin volgend jaar zijn bestekken uitbrengen

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 25 jan 2011, 15:10
door KB
Actiegroepen halen er een specialist bij: http://www.tvl.be/nl/2011-01-24/actiegr ... -sneltram/.

Ik kan me maar niet van de indruk ontdoen dat de actiegroep die tegen een sneltram door De Maten (een prachtig natuurgebied tussen Genk, Hasselt en Diepenbeek) is (ik kan me maar moeilijk voorstellen dat ze die tramlijn echt door dat gebied zou willen laten lopen), vooral tegen een tramlijn in hun voor- of achtertuin is.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 25 jan 2011, 19:44
door pietje
KB schreef:Actiegroepen halen er een specialist bij: http://www.tvl.be/nl/2011-01-24/actiegr ... -sneltram/.

Ik kan me maar niet van de indruk ontdoen dat de actiegroep die tegen een sneltram door De Maten (een prachtig natuurgebied tussen Genk, Hasselt en Diepenbeek) is (ik kan me maar moeilijk voorstellen dat ze die tramlijn echt door dat gebied zou willen laten lopen), vooral tegen een tramlijn in hun voor- of achtertuin is.
Neen die zijn gewoon tegen alles in hun buurt, vroeg of laat klagen ze nog over luidruchtige vogels :lol: .
Die expressweg was misschien wat overdreven, maar een tramlijn kan nu toch niet de ramp zijn.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 26 jan 2011, 00:04
door KB
pietje schreef:
KB schreef:Actiegroepen halen er een specialist bij: http://www.tvl.be/nl/2011-01-24/actiegr ... -sneltram/.

Ik kan me maar niet van de indruk ontdoen dat de actiegroep die tegen een sneltram door De Maten (een prachtig natuurgebied tussen Genk, Hasselt en Diepenbeek) is (ik kan me maar moeilijk voorstellen dat ze die tramlijn echt door dat gebied zou willen laten lopen), vooral tegen een tramlijn in hun voor- of achtertuin is.
Neen die zijn gewoon tegen alles in hun buurt, vroeg of laat klagen ze nog over luidruchtige vogels :lol: .
Die expressweg was misschien wat overdreven, maar een tramlijn kan nu toch niet de ramp zijn.
Als ze de tramlijn echt door het natuurgebied willen laten lopen, is dat wel een ramp, want zelfs in het groene Limburg zijn natuurgebieden niet al te dik gezaaid en De Maten is een vogelrichtlijngebied (de nogal zeldzamer roerdomp komt er voor). In dat geval heeft het protest mijn volle steun. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat het plan zou zijn, ik denk dat de grote hoop van de actievoerders daar nimby's zijn.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 26 jan 2011, 10:00
door calabria
KB schreef:Actiegroepen halen er een specialist bij: http://www.tvl.be/nl/2011-01-24/actiegr ... -sneltram/.

Ik kan me maar niet van de indruk ontdoen dat de actiegroep die tegen een sneltram door De Maten (een prachtig natuurgebied tussen Genk, Hasselt en Diepenbeek) is (ik kan me maar moeilijk voorstellen dat ze die tramlijn echt door dat gebied zou willen laten lopen), vooral tegen een tramlijn in hun voor- of achtertuin is.
Het gaat toch om de sneltram Hasselt-Maastricht in dit geval? De Maten liggen tussen Diepenbeek, Bokrijk en Genk, geen idee wat ze daar zouden gaan zoeken met hun tram. Staat het traject trouwens nog niet volledig vast?

Ik steun alvast de laatste actiegroep: maak er normaalspoor van op 3kV, zodat er gewoon IC's en L treinen kunnen rijden op het traject!

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 26 jan 2011, 10:17
door FLV-FGSP
Het tracé tussen Hasselt, station en de Campus Diepenbeek staat vast, voor de verlenging naar Genk en Maasmechelen zijn er nog meerdere tracés in onderzoek.
Zie http://www.hbvl.be/limburg/diepenbeek/n ... helen.aspx en een superklein kaartje op
http://s1.hbvl.be/imgpath/assets_img_hb ... 65x100.jpg

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 26 jan 2011, 20:34
door KB
calabria schreef:Het gaat toch om de sneltram Hasselt-Maastricht in dit geval? De Maten liggen tussen Diepenbeek, Bokrijk en Genk, geen idee wat ze daar zouden gaan zoeken met hun tram.
Het gaat in dit geval om de verbinding Hasselt - Genk - Maasmechelen.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 08 mei 2011, 16:27
door giuseppe
Maastricht.nl schreef: Tram in de binnenstad, inloopavond 19 mei

Als alles volgens plan verloopt, rijdt er in 2016 weer een tram in Maastricht. Op 31 mei behandelt de gemeenteraad van Maastricht het voorstel voor de route van de tram door de Maastrichtse binnenstad. Ook wordt dan het raadsvoorstel over de stationsomgeving behandeld. Voorafgaand aan de behandeling in de gemeenteraad, presenteren we de routekeuze in de vorm van een inloopavond op donderdag 19 mei.
Op donderdag 19 mei worden van 17.00 tot 21.00 uur in Infocentrum Belvédère (Boschstraat 24) de plannen voor het voorgestelde route van de tram en de plannen voor de stationsomgeving toegelicht. Er is geen algemene presentatie, dus u kunt binnenlopen wanneer u wilt. Medewerkers van gemeente en provincie staan u graag persoonlijk te woord.

Stand van zaken mei 2011
Dat een grensoverschrijdende tramverbinding tussen Vlaanderen en Maastricht mogelijk is, blijkt uit een onderzoek uit april 2008. Een tramverbinding levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid en de economie van Maastricht. Het onderzoek toont aan dat vooral een route via de binnenstad kans van slagen maakt. De variant over de Markt en de variant over de Bassinbrug/Van Hasseltkade zijn het meest haalbaar. In mei kiest de gemeenteraad een van de deze twee varianten. Daarna worden de plannen voor de definitieve route verder uitgewerkt.

Veranderingen omgeving Centraal Station
De plannen voor de tram en de plannen voor de stationsomgeving zijn nauw met elkaar verbonden. Het voorlopige eindpunt van de tram is immers het Centraal Station. De plannen voor de herinrichting van de stationsomgeving moeten dus parallel lopen met de plannen voor de tram. Doordat er ruimte gecreëerd moet worden voor de tram, moet de fietsenstalling verplaatst worden. Ook wordt er bekeken hoe de huidige parkeerplaats bij de Parallelweg uitgebreid kan worden. Tenslotte wordt het busstation heringericht.

http://www.maastricht.nl/web/Home/Beric ... 19-mei.htm