Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

Nog wat "nieuws" over het Spartacusproject op TVL: http://www.tvl.be/nl/2011-06-19/spartac ... raging-op/.
L'union fait la force.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Spartacusplan

Bericht door AlexNL »

Ik vind het wel mooi om te zien dat de tram langzaam aan een terugkomst bezig is. Groningen krijgt een tram, Maastricht krijgt straks weer een tram, net als vele andere steden. Prachtig!
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

Met eens spandoek van 74 meter hebben 15 leden van Leefbaar Hasselt getoond hoe de Spartacustram in Hasselt zal rondrijden en vooral welke problemen hij mogelijk zal veroorzaken.

"Het was snel duidelijk dat de lengte van de tram een heel groot probleem is in de stad", zegt Jan Marechal. De huidige bushalte op het Kolonel Dusartplein is bijvoorbeeld vier keer te kort om de complete tram te bedienen."

En wij willen de tram, met deze lengte die vooropgesteld wordt, de bocht van het Dusartplein richting Kanaalkom zien nemen.
Reizigersaantal

"Als ze straks bij De Lijn kleinere tramstellen kiezen, klopt het reizigersaantal dat ze vooropstellen zeker niet meer. Ofwel gaan we een resem ongelukken tegemoet in de stad."

“Ons alternatief is heel duidelijk: veel geld besparen en de buslijn 20 A als verbinding met Maastricht beter uitrusten en vaker laten rijden.”
Bron: HBVL
L'union fait la force.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Spartacusplan

Bericht door AlexNL »

Want de bushalte verlengen zodat er een tram langs past is te moeilijk? :?:
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

AlexNL schreef:Want de bushalte verlengen zodat er een tram langs past is te moeilijk? :?:
Als de huidige bushalte werkelijk vier keer te kort is (woorden van dergelijke actiecomités moet je immers altijd met een korrel zout nemen), dan is de halte vier keer langer maken op de plek waar nu de bushalte ligt me dunkt niet echt een optie (plaatsgebrek). Uiteraard zou men ook kunnen zoeken naar een andere plek in de buurt waar er wel plaats genoeg is, maar ja ...
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door Joris »

Hallo,
KB schreef: “Ons alternatief is heel duidelijk: veel geld besparen en de buslijn 20 A als verbinding met Maastricht beter uitrusten en vaker laten rijden.”
Bron: HBVL
En een trein op L20 (Antwerpen-)Hasselt-Maastricht.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

Joris schreef: En een trein op L20 (Antwerpen-)Hasselt-Maastricht.
Geen slecht idee, maar ongetwijfeld zullen er ook daartegen actiecomités opgericht worden, om nog maar te zwijgen over wat de NMBS/Infrabel hiervan zullen vinden.
L'union fait la force.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Spartacusplan

Bericht door FLV-FGSP »

De bedding van lijn 20A Beverst - Lanaken is inmiddels aan De Lijn verkocht.
Het federaal niveau heeft nooit belangstelling voor deze lijn gehad.

Voor vervoer op interregionaal niveau (bijv. Antwerpen - Maastricht) zou een heropening van de spoorlijn niet slecht zijn.
Maar de geplande tramlijn zal veel meer reizigers trekken, omdat deze de Universiteit bedient.
AGE-411
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Spartacusplan

Bericht door AGE-411 »

KB schreef:
Met eens spandoek van 74 meter hebben 15 leden van Leefbaar Hasselt getoond hoe de Spartacustram in Hasselt zal rondrijden en vooral welke problemen hij mogelijk zal veroorzaken.

"Het was snel duidelijk dat de lengte van de tram een heel groot probleem is in de stad", zegt Jan Marechal. De huidige bushalte op het Kolonel Dusartplein is bijvoorbeeld vier keer te kort om de complete tram te bedienen."

En wij willen de tram, met deze lengte die vooropgesteld wordt, de bocht van het Dusartplein richting Kanaalkom zien nemen.
Reizigersaantal

"Als ze straks bij De Lijn kleinere tramstellen kiezen, klopt het reizigersaantal dat ze vooropstellen zeker niet meer. Ofwel gaan we een resem ongelukken tegemoet in de stad."

“Ons alternatief is heel duidelijk: veel geld besparen en de buslijn 20 A als verbinding met Maastricht beter uitrusten en vaker laten rijden.”
Bron: HBVL
Typisch zo'n verhaal van: "alles moet zo groen mogelijk". Maar als men een windmolen achter hun huis zet of een tramlijn verlengt/aanlegt is men daar met hun actiecomités. :roll: Dan zijn plots steenkoolcentrales en dieselbussen goede alternatieven.
De regio heeft dringend nood aan een degelijke verbinding. Wie vaak buslijn 20a of 45 neemt zal dat ook wel al ondervonden hebben. Met de tram kan men binnenkort het traject snel afleggen (20-25 min heb ik gehoord?), en zal ook de frequentie hoger zijn (nu: '60).
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

AGE-411 schreef:Typisch zo'n verhaal van: "alles moet zo groen mogelijk". Maar als men een windmolen achter hun huis zet of een tramlijn verlengt/aanlegt is men daar met hun actiecomités. :roll: Dan zijn plots steenkoolcentrales en dieselbussen goede alternatieven.
De regio heeft dringend nood aan een degelijke verbinding. Wie vaak buslijn 20a of 45 neemt zal dat ook wel al ondervonden hebben. Met de tram kan men binnenkort het traject snel afleggen (20-25 min heb ik gehoord?), en zal ook de frequentie hoger zijn (nu: '60).
Ik begrijp u volledig maar persoonlijk vind ik dan de reactievarentie van de lijn 20 het beste.
Wanneer de 41-ers van de Athus af gehaald worden moet het haalbaar zijn om met de 41-ers de diensten te verzekeren.
Men hoeft dan zelfs geen light rails aan te kopen.
En by the way misschien is het dan zelfs geen absurde kost om dat stukje lijn te elektrificeren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Spartacusplan

Bericht door LML »

L 20 Hasselt-Maastrich zal met sneltrams gereden worden, dat staat vast. L 18 Neerpelt-Hasselt is nog een open vraag...

Off-topic: Ik ben ervan overtuigd dat ze die MW41'ers die nu in Stockem gesetteld zijn (als ze vervangen worden door de Desiro ML), ze quasi allemaal zeker nodig zullen zijn in de Kempen. Nu er nog steeds plaatsgebrek is, en vooral ook omdat de elektrificatiewerkzaamheden Herentals-Mol vertraagd zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
elriverslide

Re: Spartacusplan

Bericht door elriverslide »

Bibke schreef:
AGE-411 schreef:Typisch zo'n verhaal van: "alles moet zo groen mogelijk". Maar als men een windmolen achter hun huis zet of een tramlijn verlengt/aanlegt is men daar met hun actiecomités. :roll: Dan zijn plots steenkoolcentrales en dieselbussen goede alternatieven.
De regio heeft dringend nood aan een degelijke verbinding. Wie vaak buslijn 20a of 45 neemt zal dat ook wel al ondervonden hebben. Met de tram kan men binnenkort het traject snel afleggen (20-25 min heb ik gehoord?), en zal ook de frequentie hoger zijn (nu: '60).
Ik begrijp u volledig maar persoonlijk vind ik dan de reactievarentie van de lijn 20 het beste.
Wanneer de 41-ers van de Athus af gehaald worden moet het haalbaar zijn om met de 41-ers de diensten te verzekeren.
Men hoeft dan zelfs geen light rails aan te kopen.
En by the way misschien is het dan zelfs geen absurde kost om dat stukje lijn te elektrificeren.
De lijn wil het tracé van spoorlijn 20a gebruiken (Hasselt - Neerpelt) en daarna in aparte bedding verlengen tot Lommel.
In handen van nmbs en 41'ers zit je dan met overstappen.

Voor mensen uit lommel bied je zo geen interessante mogelijkheid om je binnen limburg naar het zuiden te verplaaten, en die biedt De Lijn wel met spartacus (momenteel ook via een lijnbus, maar hele lange afstanden per lijnbus zijn nooit interessant)
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

^^ Kleine correctie: lijn 20 (en niet 20a) is de spoorlijn Maastricht - Lanaken - Beverst (aansluiting op lijn 34 Luik - Hasselt), jij bedoelt lijn 18 (Winterslag - ) Houthalen - Neerpelt. (Tip: hier vind je een overzicht van alle Belgische spoorlijnen.)
L'union fait la force.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

De rit uit Lommel, zelfs met overstap in Neerpelt, zou met de trein wellicht weinig trager zijn dan met een rechtstreekse tram, @elriverslide, mogelijk zelfs sneller. En ook voor een trein kan er eventueel een spoorbocht worden aangelegd net voor Overpelt, waardoor er zonder kopmaken naar Lommel kan worden gereden, dat hoeft daarvoor geen tram te zijn.
Voor mij maakt het relatief weinig uit wat het wordt, beide modi hebben hun verdiensten en hun nadelen, en de uiteindelijke keuze zal wellicht een hybride zijn, iets tussen tram en trein. Ik denk ook dat dat wellicht de beste optie zal zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Inspectie van Financiën schiet sneltram af

De Inspectie van Financiën maakt brandhout van het Spartacusdossier. Dat voorziet in de aanleg van drie sneltramlijnen in Limburg. "Het dossier is onvolledig, niet transparant, de kostprijs is meer dan verdubbeld en de inkomstencijfers zijn vaag", klinkt het.

Het volledige rapport van de Inspectie van Financiën leest u hier: http://assets.rug.be/img_art/site/pdf/F ... 9CECE0.pdf.

Met Spartacus wil de Vlaamse regering drie sneltramlijnen aanleggen in Limburg. Het gaat om de verbindingen Hasselt-Maastricht, Hasselt-Maasmechelen en Hasselt-Noord-Limburg.

Na een half jaar aandringen van LDD'er Lode Vereeck heeft de Vlaamse regering dan toch het rapport van de Inspectie van Financiën hierover vrijgegeven. Dat is ronduit negatief.

"De studie naar de reizigersaantallen (6.000 per dag) berust op speculatieve gegevens", luidt het. De Inspectie verwacht dan ook dat er nergens in Vlaanderen zo weinig mensen op een tram zullen zitten als op de sneltram Hasselt-Maastricht in de daluren. Ook de verdubbeling van de kostprijs (van 55 naar 128 miljoen euro), het exploitatieverlies van 17,5 miljoen euro per jaar, en de erg vage inkomstencijfers worden op de korrel genomen.

Bron: http://www.hbvl.be/limburg/inspectie-va ... am-af.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie