Spartacusplan
Re: Spartacusplan
Nog wat "nieuws" over het Spartacusproject op TVL: http://www.tvl.be/nl/2011-06-19/spartac ... raging-op/.
L'union fait la force.
Re: Spartacusplan
Ik vind het wel mooi om te zien dat de tram langzaam aan een terugkomst bezig is. Groningen krijgt een tram, Maastricht krijgt straks weer een tram, net als vele andere steden. Prachtig!
Re: Spartacusplan
Bron: HBVLMet eens spandoek van 74 meter hebben 15 leden van Leefbaar Hasselt getoond hoe de Spartacustram in Hasselt zal rondrijden en vooral welke problemen hij mogelijk zal veroorzaken.
"Het was snel duidelijk dat de lengte van de tram een heel groot probleem is in de stad", zegt Jan Marechal. De huidige bushalte op het Kolonel Dusartplein is bijvoorbeeld vier keer te kort om de complete tram te bedienen."
En wij willen de tram, met deze lengte die vooropgesteld wordt, de bocht van het Dusartplein richting Kanaalkom zien nemen.
Reizigersaantal
"Als ze straks bij De Lijn kleinere tramstellen kiezen, klopt het reizigersaantal dat ze vooropstellen zeker niet meer. Ofwel gaan we een resem ongelukken tegemoet in de stad."
“Ons alternatief is heel duidelijk: veel geld besparen en de buslijn 20 A als verbinding met Maastricht beter uitrusten en vaker laten rijden.”
L'union fait la force.
Re: Spartacusplan
Als de huidige bushalte werkelijk vier keer te kort is (woorden van dergelijke actiecomités moet je immers altijd met een korrel zout nemen), dan is de halte vier keer langer maken op de plek waar nu de bushalte ligt me dunkt niet echt een optie (plaatsgebrek). Uiteraard zou men ook kunnen zoeken naar een andere plek in de buurt waar er wel plaats genoeg is, maar ja ...AlexNL schreef:Want de bushalte verlengen zodat er een tram langs past is te moeilijk?
L'union fait la force.
Re: Spartacusplan
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
En een trein op L20 (Antwerpen-)Hasselt-Maastricht.KB schreef: “Ons alternatief is heel duidelijk: veel geld besparen en de buslijn 20 A als verbinding met Maastricht beter uitrusten en vaker laten rijden.”
Bron: HBVL
Groeten,
Joris De Mol
Re: Spartacusplan
Geen slecht idee, maar ongetwijfeld zullen er ook daartegen actiecomités opgericht worden, om nog maar te zwijgen over wat de NMBS/Infrabel hiervan zullen vinden.Joris schreef: En een trein op L20 (Antwerpen-)Hasselt-Maastricht.
L'union fait la force.
Re: Spartacusplan
De bedding van lijn 20A Beverst - Lanaken is inmiddels aan De Lijn verkocht.
Het federaal niveau heeft nooit belangstelling voor deze lijn gehad.
Voor vervoer op interregionaal niveau (bijv. Antwerpen - Maastricht) zou een heropening van de spoorlijn niet slecht zijn.
Maar de geplande tramlijn zal veel meer reizigers trekken, omdat deze de Universiteit bedient.
Het federaal niveau heeft nooit belangstelling voor deze lijn gehad.
Voor vervoer op interregionaal niveau (bijv. Antwerpen - Maastricht) zou een heropening van de spoorlijn niet slecht zijn.
Maar de geplande tramlijn zal veel meer reizigers trekken, omdat deze de Universiteit bedient.
Re: Spartacusplan
Typisch zo'n verhaal van: "alles moet zo groen mogelijk". Maar als men een windmolen achter hun huis zet of een tramlijn verlengt/aanlegt is men daar met hun actiecomités. Dan zijn plots steenkoolcentrales en dieselbussen goede alternatieven.KB schreef:Bron: HBVLMet eens spandoek van 74 meter hebben 15 leden van Leefbaar Hasselt getoond hoe de Spartacustram in Hasselt zal rondrijden en vooral welke problemen hij mogelijk zal veroorzaken.
"Het was snel duidelijk dat de lengte van de tram een heel groot probleem is in de stad", zegt Jan Marechal. De huidige bushalte op het Kolonel Dusartplein is bijvoorbeeld vier keer te kort om de complete tram te bedienen."
En wij willen de tram, met deze lengte die vooropgesteld wordt, de bocht van het Dusartplein richting Kanaalkom zien nemen.
Reizigersaantal
"Als ze straks bij De Lijn kleinere tramstellen kiezen, klopt het reizigersaantal dat ze vooropstellen zeker niet meer. Ofwel gaan we een resem ongelukken tegemoet in de stad."
“Ons alternatief is heel duidelijk: veel geld besparen en de buslijn 20 A als verbinding met Maastricht beter uitrusten en vaker laten rijden.”
De regio heeft dringend nood aan een degelijke verbinding. Wie vaak buslijn 20a of 45 neemt zal dat ook wel al ondervonden hebben. Met de tram kan men binnenkort het traject snel afleggen (20-25 min heb ik gehoord?), en zal ook de frequentie hoger zijn (nu: '60).
Re: Spartacusplan
Ik begrijp u volledig maar persoonlijk vind ik dan de reactievarentie van de lijn 20 het beste.AGE-411 schreef:Typisch zo'n verhaal van: "alles moet zo groen mogelijk". Maar als men een windmolen achter hun huis zet of een tramlijn verlengt/aanlegt is men daar met hun actiecomités. Dan zijn plots steenkoolcentrales en dieselbussen goede alternatieven.
De regio heeft dringend nood aan een degelijke verbinding. Wie vaak buslijn 20a of 45 neemt zal dat ook wel al ondervonden hebben. Met de tram kan men binnenkort het traject snel afleggen (20-25 min heb ik gehoord?), en zal ook de frequentie hoger zijn (nu: '60).
Wanneer de 41-ers van de Athus af gehaald worden moet het haalbaar zijn om met de 41-ers de diensten te verzekeren.
Men hoeft dan zelfs geen light rails aan te kopen.
En by the way misschien is het dan zelfs geen absurde kost om dat stukje lijn te elektrificeren.
Re: Spartacusplan
L 20 Hasselt-Maastrich zal met sneltrams gereden worden, dat staat vast. L 18 Neerpelt-Hasselt is nog een open vraag...
Off-topic: Ik ben ervan overtuigd dat ze die MW41'ers die nu in Stockem gesetteld zijn (als ze vervangen worden door de Desiro ML), ze quasi allemaal zeker nodig zullen zijn in de Kempen. Nu er nog steeds plaatsgebrek is, en vooral ook omdat de elektrificatiewerkzaamheden Herentals-Mol vertraagd zijn...
Off-topic: Ik ben ervan overtuigd dat ze die MW41'ers die nu in Stockem gesetteld zijn (als ze vervangen worden door de Desiro ML), ze quasi allemaal zeker nodig zullen zijn in de Kempen. Nu er nog steeds plaatsgebrek is, en vooral ook omdat de elektrificatiewerkzaamheden Herentals-Mol vertraagd zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Spartacusplan
De lijn wil het tracé van spoorlijn 20a gebruiken (Hasselt - Neerpelt) en daarna in aparte bedding verlengen tot Lommel.Bibke schreef:Ik begrijp u volledig maar persoonlijk vind ik dan de reactievarentie van de lijn 20 het beste.AGE-411 schreef:Typisch zo'n verhaal van: "alles moet zo groen mogelijk". Maar als men een windmolen achter hun huis zet of een tramlijn verlengt/aanlegt is men daar met hun actiecomités. Dan zijn plots steenkoolcentrales en dieselbussen goede alternatieven.
De regio heeft dringend nood aan een degelijke verbinding. Wie vaak buslijn 20a of 45 neemt zal dat ook wel al ondervonden hebben. Met de tram kan men binnenkort het traject snel afleggen (20-25 min heb ik gehoord?), en zal ook de frequentie hoger zijn (nu: '60).
Wanneer de 41-ers van de Athus af gehaald worden moet het haalbaar zijn om met de 41-ers de diensten te verzekeren.
Men hoeft dan zelfs geen light rails aan te kopen.
En by the way misschien is het dan zelfs geen absurde kost om dat stukje lijn te elektrificeren.
In handen van nmbs en 41'ers zit je dan met overstappen.
Voor mensen uit lommel bied je zo geen interessante mogelijkheid om je binnen limburg naar het zuiden te verplaaten, en die biedt De Lijn wel met spartacus (momenteel ook via een lijnbus, maar hele lange afstanden per lijnbus zijn nooit interessant)
Re: Spartacusplan
^^ Kleine correctie: lijn 20 (en niet 20a) is de spoorlijn Maastricht - Lanaken - Beverst (aansluiting op lijn 34 Luik - Hasselt), jij bedoelt lijn 18 (Winterslag - ) Houthalen - Neerpelt. (Tip: hier vind je een overzicht van alle Belgische spoorlijnen.)
L'union fait la force.
Re: Spartacusplan
De rit uit Lommel, zelfs met overstap in Neerpelt, zou met de trein wellicht weinig trager zijn dan met een rechtstreekse tram, @elriverslide, mogelijk zelfs sneller. En ook voor een trein kan er eventueel een spoorbocht worden aangelegd net voor Overpelt, waardoor er zonder kopmaken naar Lommel kan worden gereden, dat hoeft daarvoor geen tram te zijn.
Voor mij maakt het relatief weinig uit wat het wordt, beide modi hebben hun verdiensten en hun nadelen, en de uiteindelijke keuze zal wellicht een hybride zijn, iets tussen tram en trein. Ik denk ook dat dat wellicht de beste optie zal zijn.
Voor mij maakt het relatief weinig uit wat het wordt, beide modi hebben hun verdiensten en hun nadelen, en de uiteindelijke keuze zal wellicht een hybride zijn, iets tussen tram en trein. Ik denk ook dat dat wellicht de beste optie zal zijn.
Re: Spartacusplan
Inspectie van Financiën schiet sneltram af
De Inspectie van Financiën maakt brandhout van het Spartacusdossier. Dat voorziet in de aanleg van drie sneltramlijnen in Limburg. "Het dossier is onvolledig, niet transparant, de kostprijs is meer dan verdubbeld en de inkomstencijfers zijn vaag", klinkt het.
Het volledige rapport van de Inspectie van Financiën leest u hier: http://assets.rug.be/img_art/site/pdf/F ... 9CECE0.pdf.
Met Spartacus wil de Vlaamse regering drie sneltramlijnen aanleggen in Limburg. Het gaat om de verbindingen Hasselt-Maastricht, Hasselt-Maasmechelen en Hasselt-Noord-Limburg.
Na een half jaar aandringen van LDD'er Lode Vereeck heeft de Vlaamse regering dan toch het rapport van de Inspectie van Financiën hierover vrijgegeven. Dat is ronduit negatief.
"De studie naar de reizigersaantallen (6.000 per dag) berust op speculatieve gegevens", luidt het. De Inspectie verwacht dan ook dat er nergens in Vlaanderen zo weinig mensen op een tram zullen zitten als op de sneltram Hasselt-Maastricht in de daluren. Ook de verdubbeling van de kostprijs (van 55 naar 128 miljoen euro), het exploitatieverlies van 17,5 miljoen euro per jaar, en de erg vage inkomstencijfers worden op de korrel genomen.
Bron: http://www.hbvl.be/limburg/inspectie-va ... am-af.aspx
De Inspectie van Financiën maakt brandhout van het Spartacusdossier. Dat voorziet in de aanleg van drie sneltramlijnen in Limburg. "Het dossier is onvolledig, niet transparant, de kostprijs is meer dan verdubbeld en de inkomstencijfers zijn vaag", klinkt het.
Het volledige rapport van de Inspectie van Financiën leest u hier: http://assets.rug.be/img_art/site/pdf/F ... 9CECE0.pdf.
Met Spartacus wil de Vlaamse regering drie sneltramlijnen aanleggen in Limburg. Het gaat om de verbindingen Hasselt-Maastricht, Hasselt-Maasmechelen en Hasselt-Noord-Limburg.
Na een half jaar aandringen van LDD'er Lode Vereeck heeft de Vlaamse regering dan toch het rapport van de Inspectie van Financiën hierover vrijgegeven. Dat is ronduit negatief.
"De studie naar de reizigersaantallen (6.000 per dag) berust op speculatieve gegevens", luidt het. De Inspectie verwacht dan ook dat er nergens in Vlaanderen zo weinig mensen op een tram zullen zitten als op de sneltram Hasselt-Maastricht in de daluren. Ook de verdubbeling van de kostprijs (van 55 naar 128 miljoen euro), het exploitatieverlies van 17,5 miljoen euro per jaar, en de erg vage inkomstencijfers worden op de korrel genomen.
Bron: http://www.hbvl.be/limburg/inspectie-va ... am-af.aspx