sneltrams in ochtendspits aan de kust

Smalspoor, tram en light-rail in België
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

MaiKeg schreef:
K V B schreef:
Bij sommige Zwitserse trambedrijven hebben de bestuurders een display dat hen vertelt of ze voor of achter lopen op schema. Helpt heel erg goed bij het op tijd rijden. Heeft de lijn ook zoiets?
Neen,

Bij de MIVB hebben ze echter wél dit systeem (dat naar het schijnt meer defect is dan in werking...).

Nuja, je weet dan misschien wel dat je te laat bent, maar daarom ga je natuurlijk niet ineens op tijd rijden hé.
Wat ik wel zie is dat de bestuurders wel precies op tijd op een halte weg rijden. En als ze achterop lopen dan rijden ze wat harder. Het is waarschijnlijk ook een beetje kwestie van mentaliteit. En voldoende ruimte in de dienstregeling.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

MaiKeg schreef: Neen,

Bij de MIVB hebben ze echter wél dit systeem (dat naar het schijnt meer defect is dan in werking...).

Nuja, je weet dan misschien wel dat je te laat bent, maar daarom ga je natuurlijk niet ineens op tijd rijden hé.

Grtz,
Maikel
Bij de MIVB en bij De Lijn hebben ze allebei hetzelfde systeem:

1) een horloge in de bus. Als je iemand aanneemt die kan kloklezen, kan die aan de hand van zijn rittenblad dit toch wel bijhouden, zeker?
2) zowel bij de MIVB als bij De Lijn kan de dispatching de doorkomst aan bepaalde haltes meten. Als ik mij niet vergis, werkt dit bij De Lijn via GPS, bij de MIVB via een systeem van wielomwentelingen en detecties aan haltes. Kortom, dikke merde. Maar in se hebben beide maatschappijen de beide mogelijkheden.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Jeroen schreef: Bij de MIVB en bij De Lijn hebben ze allebei hetzelfde systeem:

1) een horloge in de bus. Als je iemand aanneemt die kan kloklezen, kan die aan de hand van zijn rittenblad dit toch wel bijhouden, zeker?
Er is natuurlijk niks op tegen het de chaufeurs wat makkelijker te maken. Je wil ook toch liever dat ze op de weg kijken ipv. heel de tijd hun rittenblad met de klok vergelijken.

Ik woon in Bern vlak bij het eindpunt van een lijn. Aan dat eindpunt nemen de chaufeurs 10 minuten pauze, dus het gebeurt wel dat ze gewoon de krant zitten te lezen als ik instap. Dan doet er een apparaatje piep, de chaufeur weet dat hij in 20 seconden weg moet, vouwt zijn krantje op, start de moter en rijd op de seconde juist van de halte weg.
Dat is Zwitserland, natuurlijk.
Overigens, op de stadsbussen is er geen kaartverkoop en controle in de bus zelf, de chaufeurs houden zich eigenlijk enkel bezig met rijden en het veilig in en uitstappen in de gaten houden. Ze passen hun snelheid aan zodat ze op tijd aan de volgende halte zijn, en daar helpt de electronica dus een handje bij. In Zürich kan je je klok gelijk zetten op de trams.


2) zowel bij de MIVB als bij De Lijn kan de dispatching de doorkomst aan bepaalde haltes meten. Als ik mij niet vergis, werkt dit bij De Lijn via GPS, bij de MIVB via een systeem van wielomwentelingen en detecties aan haltes. Kortom, dikke merde. Maar in se hebben beide maatschappijen de beide mogelijkheden.
Het meest gebruikte systeem in zwitserland maakt gebruik van infrarood transponders. Die zijn gewoon op verschillende plekken langs de route aan verlichtingspalen bevestigt, en zo weet elke bus precies waar hij is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

K V B schreef:Overigens, op de stadsbussen is er geen kaartverkoop en controle in de bus zelf, de chaufeurs houden zich eigenlijk enkel bezig met rijden en het veilig in en uitstappen in de gaten houden.

Hier is er ook amper controle door de chauffeurs.... :wink:
2) zowel bij de MIVB als bij De Lijn kan de dispatching de doorkomst aan bepaalde haltes meten. Als ik mij niet vergis, werkt dit bij De Lijn via GPS, bij de MIVB via een systeem van wielomwentelingen en detecties aan haltes. Kortom, dikke merde. Maar in se hebben beide maatschappijen de beide mogelijkheden.
Het meest gebruikte systeem in zwitserland maakt gebruik van infrarood transponders. Die zijn gewoon op verschillende plekken langs de route aan verlichtingspalen bevestigt, en zo weet elke bus precies waar hij is.


Die infrarood gebruikt men in Brussel ook, op de haltepalen, in combinatie met telling van wielomwentelingen. Nadeel tov GPS is dat het veel minder exact is en problemen geeft bij wegomleggingen.

Wat wel de investering waard zou zijn (en men nu reeds in de metro gebruikt) is een computersysteem dat eerder met regelmaat dan met tijdstip rekening houdt. Dit systeem kan je natuurlijk enkel op lijnen met hoge frequentie toepassen. De computer gaat alle voertuigen op de lijn in de gaten houden. Als één voertuig vertraging heeft, gaat hij de andere voertuigen tegenhouden. Zo rijdt dan bijna geen enkele dienst op tijd maar is er wel regelmaat. In plaats van twee bussen vlak achter elkaar waarvan één op tijd en één met vertraging, krijg je dan twee bussen met vertraging maar met spreiding. Enkel te gebruiken op lijnen met hoge frequentie uiteraard.....
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Jeroen schreef:
K V B schreef:Overigens, op de stadsbussen is er geen kaartverkoop en controle in de bus zelf, de chaufeurs houden zich eigenlijk enkel bezig met rijden en het veilig in en uitstappen in de gaten houden.
Hier is er ook amper controle door de chauffeurs.... [/size]:wink:
ER is wel nog steeds controle op het voertuig, zodat bij drukke haltes de bus of tram vrij lang stilstaat tot iedereen zijn kaartje door de prodata ontwaarder gehaald heeft...
Dat heb je bij stadsvervoersbedrijven in Zwitserland niet. In de bussen bevinden zich geen ontwaarders, die staan op de haltes zelf. Bevorderd de doorstroming en regelmaat.
Wat wel de investering waard zou zijn (en men nu reeds in de metro gebruikt) is een computersysteem dat eerder met regelmaat dan met tijdstip rekening houdt. Dit systeem kan je natuurlijk enkel op lijnen met hoge frequentie toepassen. De computer gaat alle voertuigen op de lijn in de gaten houden. Als één voertuig vertraging heeft, gaat hij de andere voertuigen tegenhouden. Zo rijdt dan bijna geen enkele dienst op tijd maar is er wel regelmaat. In plaats van twee bussen vlak achter elkaar waarvan één op tijd en één met vertraging, krijg je dan twee bussen met vertraging maar met spreiding. Enkel te gebruiken op lijnen met hoge frequentie uiteraard.....
Wat ook goed is voor de regelmaat op lijnen met een hoge frequentie zijn sneldiensten. Die hoeven niet noodzakelijk sneller te zijn, maar bedienen niet alle haltes. Door bijvoorbeeld de helft van je bussen alleen maar op de drukste haltes te laten stoppen zorg je voor een betere spreiding van de reizigers over de voertuigen, en houd je de halteringstijden ook constanter. En zo zijn we weer een beetje on topic...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Hagelander schreef:Het enige dat ik bij dit proefproject afvraag is: gaan mensen niet een beetje gedemotiveerd zijn als er ook niet 's avonds een corresponderende tram op de terugweg is? Als onderdeel van dit proefproject zou ik toch ook deze service aangeboden hebben... (een avonddienst dus).
Dat zou er nog moeten komen:
Van Nieuwpoort naar Oostende in dik halfuur

Sneltram wint acht minuten in ochtendspits

OOSTENDE/NIEUWPOORT - Een extra sneltramverbinding tussen Oostende en Nieuwpoort 'smorgens moet het woon-werkverkeer tussen de twee kustgemeenten vergemakkelijken. De lijn kreeg de toepasselijke naam Kusttram X-tra en heeft een aanzienlijk kortere rittijd.

De kusttram vervoert jaarlijks ruim tien miljoen reizigers. In de zomer alleen al nemen 50.000 gebruikers het populaire vervoermiddel. 'Door het permanente succes van de kusttram investeert De Lijn', zegt Ingrid Lieten, directeur-generaal van De Lijn. 'Vanaf 1 september rijden er al extra laatavondtrams tussen De Panne en Knokke tot ongeveer half een. Dat extra aanbod is niet alleen gericht op het uitgaansleven maar onder meer ook op het horecapersoneel aan de kust.'

'We zullen voortaan naast de late ook de vroege vogels verwennen', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A). 'Er komen twee extra trams tussen Nieuwpoort en Oostende die ideaal zijn voor woon-werkverkeer en schoolvervoer naar Oostende. Ze rijden op weekdagen. Gebruikers kunnen om 5.59uur en 6.59uur opstappen aan de kerk in Nieuwpoort-Bad. Er zijn maar vijf haltes: Nieuwpoort Kerk, Nieuwpoort Stad, Westende Bad, Middelkerke De Greefplein en Oostende station. Daar komt de kusttram X-tra aan om 6.35uur en 7.35uur. Door de rittijd acht minuten in te korten, zorgen we voor een ideale aansluiting met de treinen naar Antwerpen en Brussel. Die maken dus wel degelijk het verschil', aldus nog de minister.

De Lijn start met deze verbinding omdat hier het grootste potentieel verwacht wordt. Nadien is het de bedoeling om ook voor de terugreis 'savonds een sneltramverbinding aan te bieden. In een latere fase zal De Lijn ook een dergelijk aanbod creëren aan de oostkust, in eerste instantie tussen Oostende en Blankenberge.

Dany Van Loo
HNB
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

'Door het permanente succes van de kusttram investeert De Lijn', zegt Ingrid Lieten
Natuurlijk 'vergeet' ze te melden dat het grote succes vooral onze gratis rijdende massa 65+ is.
Niets op tegen, maar het komt over alsof er zware investeringen nodig zijn.
Neem dat gratis rijden af en we zien wel hoeveel er nog opstappen...
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

ik denk dat het logisch is dat er 's ochtends sneltrams worden ingelegd om de clienten dan doelgericht en snel naar Oostende kunnen gebracht worden om zo beter de aansluitingen te verzekeren voor zij die naar "Brussel" moeten gaan werken . Terwijl het 's avonds,de terugkeer, toch meer gespreid verloopt afhankelijk van vertragingen en andere parameters, en moeilijker te cybleren op bepaalde voorafgestelde vertrekuren.
Betreft de vorige forumgebruiker: gelukkig is er de mogelijkheid voor 65+ te genieten van de lijn pass en het senioren ticket. Dit geeft nuttig werk aan vele mensen.En geeft ook de mogelijkheid aan de ouderen te laten genieten van hun oude dag.Ten andere dit type van biljetten geeft geen vertragingen aan het opstappen.En is de vergelijken met zij die een biljet in voorverkoop hebben of per SMS. Ten andere een 65+ die niet "valideert" is niet opgenomen in de statistieken, en je kan ook achteraf niet controleren indien hij al of niet "gevalideerd heeft", dus hij heeft een geldig vervoerbewijs.En dit in tegenstelling met een gekocht vervoerbewijs!
Als ik naar België kom neem ik altijd de kusttram voor onze verplaatsingen aan de kust en daar zitten toch heel veel "- 65 plussers" op.
En om te eindigen, ik hoop van harte dat het NMBS personneel nog lang vrijbiljetten zal hebben,maar hoe zal het er aan toegaan met de privé operatoren in de toekomst? Gratis op de NMBS omnibus van Oostende naar Brussel ,en betalen op de Connex Express trein?
It's worth thinking about it...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Bwa ik profiteer ook wel van die massahysterie van bepaalde politici, want zo hou ik m'n werk :D
En ik ben het er zeker mee eens dat de ochtendspits een gegeven is dat eerder beperkt in tijd is, en de avondspits een zeer gespreid fenomeen.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

dekooiker schreef:Bwa ik profiteer ook wel van die massahysterie van bepaalde politici, want zo hou ik m'n werk :D
En ik ben het er zeker mee eens dat de ochtendspits een gegeven is dat eerder beperkt in tijd is, en de avondspits een zeer gespreid fenomeen.
Hou je werk goed vast en houd ervan het kan maar tengoede komen van de al of niet(officieel) betalende klant! Iedereen heeft er recht op.
In elk geval ik vindt de kusttram uniek en enig. Vele Fransen zijn er gek op!

FKI = Ieper of niet?
politiekers hysterisch of niet gaan en komen maar de railway man zal blijven.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Mijn punt is eigenlijk: nogal makkelijk om mensen eerst gratis te laten rijden en dan na een tijdje verkondigen dat het OV een groot succes is.
Da's maar de halve waarheid.
65+ is voor onze rode politica maar busvulling om zichzelf op te hemelen.

Van het werk houden wordt alsmaar moeilijker gezien de ernstige verkeersproblemen en het essentieel gebrek aan respect van vele reizigers :(

Ik vroeg me af hoe het komt dat er richting Oostende-Veurne-De Panne (sectie Veurne-De Panne afgeschaft) een bus rijdt die het tramtraject een beetje volgt en dan nog redelijk wat volk trekt.
Waarom bestaat zoiets niet richting Knokke?
Lijn 766 naar Klemskerke lijkt er maar een beetje op.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: En om te eindigen, ik hoop van harte dat het NMBS personneel nog lang vrijbiljetten zal hebben,maar hoe zal het er aan toegaan met de privé operatoren in de toekomst? Gratis op de NMBS omnibus van Oostende naar Brussel ,en betalen op de Connex Express trein?
It's worth thinking about it...
Geen paniek zaaien , ik meen dat gij nog altijd vrijreizen hebt op de 35 maatschappijen in Groot Brittanie ???
It's worth thinking about it...
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
nighttrain schreef: En om te eindigen, ik hoop van harte dat het NMBS personneel nog lang vrijbiljetten zal hebben,maar hoe zal het er aan toegaan met de privé operatoren in de toekomst? Gratis op de NMBS omnibus van Oostende naar Brussel ,en betalen op de Connex Express trein?
It's worth thinking about it...
Geen paniek zaaien , ik meen dat gij nog altijd vrijreizen hebt op de 35 maatschappijen in Groot Brittanie ???
It's worth thinking about it...
Wat bedoelt U eigenlijk,'k ben waarschijnlijk niet mee met uw quote?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:
dentheo schreef:
nighttrain schreef: En om te eindigen, ik hoop van harte dat het NMBS personneel nog lang vrijbiljetten zal hebben,maar hoe zal het er aan toegaan met de privé operatoren in de toekomst? Gratis op de NMBS omnibus van Oostende naar Brussel ,en betalen op de Connex Express trein?
It's worth thinking about it...
Geen paniek zaaien , ik meen dat gij nog altijd vrijreizen hebt op de 35 maatschappijen in Groot Brittanie ???
It's worth thinking about it...
Wat bedoelt U eigenlijk,'k ben waarschijnlijk niet mee met uw quote?
Ik wou maar zeggen als het in Groot Brittanie kan zal het hier ook wel lukken zekers ?
En vooraleer hier privé reizigerstreinen rijden zijn we waarschijnlijk een generatie verder..
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
nighttrain schreef:
dentheo schreef: Geen paniek zaaien , ik meen dat gij nog altijd vrijreizen hebt op de 35 maatschappijen in Groot Brittanie ???
It's worth thinking about it...
Wat bedoelt U eigenlijk,'k ben waarschijnlijk niet mee met uw quote?
Ik wou maar zeggen als het in Groot Brittanie kan zal het hier ook wel lukken zekers ?
En vooraleer hier privé reizigerstreinen rijden zijn we waarschijnlijk een generatie verder..
Ja maar ik bedoelde met "gij hebt nog altijd vrijreizen op de 35 maatschappijen in Engeland"?
Voor de rest heb ik geen kristallen bol.
Plaats reactie