Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
janfabry

Re: Spartacusplan

Bericht door janfabry »

Voor lijn 2 (Hasselt - Genk - Maasmechelen) is er een nieuw Plan-MER met alternatieve routes:
Tussen Hasselt en Genk zijn er tracés langs het Albertkanaal bijgekomen: ten noorden of ten zuiden, tot aan de N76 of reeds vroeger afbuigend, over de Tuikabelbrug, de sluis van Diepenbeek of een nieuw te bouwen brug. Tussen Genk en Maasmechelen is er een tracé langs de E314 bijgekomen (of stond dit al in het eerste plan-MER?).
Bijlagen
Spartacus lijn 2 tracé-alternatieven
Spartacus lijn 2 tracé-alternatieven
Cipallieter

Re: Spartacusplan

Bericht door Cipallieter »

Uit de Standaard van vandaag
Inspectie Financiën schiet Spartacus af

De Inspectie van Financiën maakt brandhout van het Spartacusdossier, dat voorziet in de aanleg van drie sneltramlijnen in Limburg. "Het dossier is onvolledig, niet transparant, de kostprijs is meer dan verdubbeld en de inkomstencijfers zijn vaag", aldus de inspectie volgens het Belang van Limburg.
Met Spartacus wil de Vlaamse regering drie sneltramlijnen aanleggen in Limburg. Het gaat om de verbindingen Hasselt-Maastricht, Hasselt-Maasmechelen en Hasselt-Noord-Limburg.

Na een half jaar aandringen van LDD’er Lode Vereeck heeft de Vlaamse regering dan toch het rapport van de Inspectie van Financiën hierover vrijgegeven. Dat is ronduit negatief, bericht de krant. "De studie naar de reizigersaantallen (6.000 per dag) berust op speculatieve gegevens", luidt het.

De Inspectie verwacht dan ook dat er nergens in Vlaanderen zo weinig mensen op een tram zullen zitten als op de sneltram Hasselt-Maastricht in de daluren. Ook de verdubbeling van de kostprijs (van 55 naar 128 miljoen euro), het exploitatieverlies van 17,5 miljoen euro per jaar, en de erg vage inkomstencijfers worden op de korrel genomen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:Uit de Standaard van vandaag
Inspectie Financiën schiet Spartacus af

...
Is het zoveel gevraagd om 2 posts terug te lezen? :roll:
Cipallieter

Re: Spartacusplan

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef:
Cipallieter schreef:Uit de Standaard van vandaag
Inspectie Financiën schiet Spartacus af

...
Is het zoveel gevraagd om 2 posts terug te lezen? :roll:
Had ik niet gezien, sorry
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Minister Crevits: "We gaan voor Spartacus"

“De kritiek van de Inspectie van Financiën (IF) op Spartacus is al in onze regeringsbeslissing van 23 september weerlegd.” Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). “Spartacus is een politieke keuze die we uitvoeren als aan alle voorwaarden wordt voldaan. Ik wil oplossingen, geen polemiek.”


“Limburg dringt al langer aan op een betere ontsluiting via het openbaar vervoer”, zegt Hilde Crevits. “De Vlaamse regering heeft zich hiertoe geëngageerd en wil dit nu stap voor stap uitvoeren. Het dossier van de sneltramlijn 1 Hasselt-Maastricht is geëvolueerd naar een dossier met onderbouwde studies en wetenschappelijke argumenten. De regeringsbeslissing van 23 september om Spartacus te realiseren, houdt al rekening met de kritiek die de IF op 8 juli uitte.”

Reizigerspotentieel
Inzake het potentiële aantal reizigers is er na het IF-advies bijkomend onderzoek verricht waarbij ook het grensoverschrijdend passagiersverkeer van en naar Nederland is mee opgenomen. “Die studie is gevalideerd en geattesteerd”, zegt Crevits.

Kostprijs
De geactualiseerde kostprijs voor tramlijn 1 bedraagt voor de infrastructuur ruim 122 miljoen euro (via publiek-private samenwerking). “Dat is inclusief investeringen in een aantal bruggen, in duurzame elektrificatie van de lijn, in het spoorbeveiligingssysteem en extra milderende maatregelen voor mens en milieu”, zegt Crevits.

Ontvangsten
Ook over de ontvangsten heeft de regering een extra nota gekregen. “Met de geraamde opbrengsten kunnen de exploitatiekosten gedekt worden. Tariefdifferentiatie is in deze mogelijk”, zegt Crevits.

Verdere planning
“Ik heb groen licht gegeven voor Spartacus, maar er is nog veel werk. We zullen dit dossier stap per stap tot een goed einde proberen te brengen”, zegt Crevits.

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... tacus.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Spartacusplan

Bericht door dekooiker »

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Limburg meer nood heeft aan een goede noord-zuidverbinding dan wel een tram naar Maastricht...
De trein.
Alleen voor durvers.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

dekooiker schreef:Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Limburg meer nood heeft aan een goede noord-zuidverbinding dan wel een tram naar Maastricht...
Ja, maar ook aan een (of meer) goede verbindingen tussen Hasselt/Genk en het Maasland. En met een verbinding naar Maastricht wordt de regio Lanaken al wat beter ontsloten.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

Het grote probleem is dat Limburg te dun bevolkt is om zoiets echt rendabel te maken. Ja er is nood aan goede verbindingen. Maar die nood is er bij veel minder mensen dan de nood aan snellere verbindingen ergens in de Vlaamse ruit.
Het is misschien cru gesteld, maar spendeer het geld liever ergens waar er meer mensen van gebruik gaan maken...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:Het grote probleem is dat Limburg te dun bevolkt is om zoiets echt rendabel te maken. Ja er is nood aan goede verbindingen. Maar die nood is er bij veel minder mensen dan de nood aan snellere verbindingen ergens in de Vlaamse ruit.
Het is misschien cru gesteld, maar spendeer het geld liever ergens waar er meer mensen van gebruik gaan maken...
Maar een beetje mag men hier toch investeren vind ik.
Ik heb het nog al gemeld om van Kaulille naar Heppen (28 km) te rijden met het openbaar vervoer op zondag moet men 2 maal overstappen en doet men er 3 (DRIE) uur over.
Dat is een gemiddelde van minder dan 10 km/hr. Is dit nog aanvaarbaar?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

Shrek schreef:Het grote probleem is dat Limburg te dun bevolkt is om zoiets echt rendabel te maken. Ja er is nood aan goede verbindingen. Maar die nood is er bij veel minder mensen dan de nood aan snellere verbindingen ergens in de Vlaamse ruit.
Het is misschien cru gesteld, maar spendeer het geld liever ergens waar er meer mensen van gebruik gaan maken...
Dus de mensen in Limburg mogen mee betalen voor de gesubsidieerde verbindingen elders, maar een investeringen in Limburg zelf zijn onverantwoord of zo...
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

Bibke schreef:
Shrek schreef:Het grote probleem is dat Limburg te dun bevolkt is om zoiets echt rendabel te maken. Ja er is nood aan goede verbindingen. Maar die nood is er bij veel minder mensen dan de nood aan snellere verbindingen ergens in de Vlaamse ruit.
Het is misschien cru gesteld, maar spendeer het geld liever ergens waar er meer mensen van gebruik gaan maken...
Maar een beetje mag men hier toch investeren vind ik.
Ik heb het nog al gemeld om van Kaulille naar Heppen (28 km) te rijden met het openbaar vervoer op zondag moet men 2 maal overstappen en doet men er 3 (DRIE) uur over.
Dat is een gemiddelde van minder dan 10 km/hr. Is dit nog aanvaarbaar?
En het traject Maaseik - Hasselt dan, 1u27 (door de week). Wie neemt dan nog de bus? Alleen degenen die niet anders kunnen (geen rijbewijs/auto) en een enkele fanatiekeling. Dat zou toch anders en beter moeten en niet door hier en daar wat gepruts, maar door een plan voor het hele openbaar vervoer (als de NMBS mee wil werken) in heel Limburg. Hoe dat de precies moet uitgevoerd worden, met sneltrams, lightrail, meer en betere treinverbindingen, snelbussen, ..., dat maakt nog niet zoveel uit, vind ik. Maar verbeteren moet het.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Dus de mensen in Limburg mogen mee betalen voor de gesubsidieerde verbindingen elders, maar een investeringen in Limburg zelf zijn onverantwoord of zo...
Maar de basismobiliteit is er al in Limburg. Dat kan je gerust beschouwen als het gesubsidieerde deel volgens mij. Hetgeen daar bovenop komt zou toch min of meer kostendekkend moeten zijn.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Openbaar vervoer wordt in België beschouwd als dienst van openbaar nut, net zoals vuilnisophaling, postbedeling etc. Het vervult dan ook 2 publieke functies, die van ontlasting van het wegennet (vooral in stedelijk gebied, door een aantal chauffeurs een alternatief aan te bieden), maar ook die van ontsluiting van een gebied.
Ter ontsluiting heb je volgens mij ook snelle, comfortabele verbindingen nodig, en dat haal je met een kronkelende lijnbus of belbus niet. Het Spartacusplan biedt zulke snelle, structurerende verbindingen (niet alleen lightrail, trouwens, ook een aantal snelbussen vallen daaronder, net als een grondige herstructurering van het net naar een visgraatmodel).
Zonder goed openbaar vervoer komt Limburg, nu al benadeeld door haar decentrale ligging, nog meer in de verdrukking, gehandicapt ten opzichte van de andere provincies en dan vooral de Vlaamse Ruit. Bovendien is Limburg historisch al misdeeld qua spoorlijnen, het sterk, structurerend openbaar vervoer bij uitstek, met sinds meer dan een halve eeuw geen treinen meer in het Maasland, en magere bedieningen in de Kempen en delen van Haspengouw. De Spartacuslijnen willen dan ook gewoon dit onevenwicht gedeeltelijk compenseren.
TB_worden
Berichten: 302
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spartacusplan

Bericht door TB_worden »

Ik vind het Spartacusplan persoonlijk een draak van een plan. Veel te omslachtig en duur.

Ze zouden beter maximaal inzetten op de trein. In Limburg liggen nog heel wat ongebruikte spoorlijnen die nog niet omgebouwd zijn tot fietspad. Google Earth is een prachtinstrument om ze te situeren.

Zo ligt er westelijk van de goederenbundel in Winterslag een vertakking naar de nog bestaande L18. Behalve wat bos is er niets concreets wat een eventuele heractivering in de weg zou staan. Behalve dan een stuk of 10 km spoor. Bijkomend voordeel is dat deze verbinding een alternatieve goederenverbinding wordt tussen het Genkse industrieterrein en de haven van Antwerpen. Er lag vroeger overigens ook een vertakking naar Waterschei.

Dit spoor loopt noordelijk van Genk ook verder naar Maasmechelen (alternatief voor Spartacus lijn 2) via Waterschei en het stadion van KRC Genk. Naast het stadion, op het voormalige mijnterrein van Waterschei, is het Thor Park (http://www.slideshare.net/WimDries/thor-park-waterschei) gepland. Eén onderdeel hiervan alleen al, EnergyVille, is goed voor naar schatting 4-5000 arbeidsplaatsen. Deze verbinding heeft dus zeker ook potentieel.

En verder natuurlijk de al vaak besproken lijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt heractiveren.

En tenslotte een mogelijke weg- en spoorcombinatie tussen Genk en Lanaken, parallel met het Albertkanaal (http://www.hbvl.be/limburg/genk/plannen ... richt.aspx).
Zo is een verbinding Genk - Maastricht via Lanaken mogelijk, zodat het daar gelegen en zwaar onderbenutte Albertknoopterminal een deftige verbinding krijgt met de haven van Antwerpen.

De spoorprojecten in Limburg zouden in eerste instantie vooral voor goederenvervoer bestemd zijn, maar eens de infrastructuur er is, staat op (middel)lange termijn niet veel meer in de weg van passagiersvervoer. Aanvankelijk eventueel met dieseltractie, in een later stadium - waar rendabel - met elektrische tractie.

Ik kan begrijpen dat mensen vinden dat in het dunbevolkte Limburg niet echt rendabel gespoord kan worden, maar je kan niet gebruiken wat er niet ligt en ik vind het persoonlijk enorm storend dat Limburg door de NMBS en de overheid zo stiefmoederlijk behandeld worden. Door wat te sparen op prestigeprojecten zoals Antwerpen Centraal, maar vooral Leuven en Luik, kan men dat geld nuttiger gebruiken voor een groter gebied, voor mensen die nu al decennialang een deftige spoorverbinding ontzegd worden.

Bovendien zijn er enkele projecten in Limburg, eventueel nog in de planningsfase (het eerder genoemde Thor Park, de Albertknoopterminal en verspreid door Limburg nog wat projecten) die op termijn de verschillende spoorverbindingen wel rendabel kunnen maken, maar dan moeten de overheid en de NMBS wel anticiperen op wat komen gaat.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Of het ding een sneltram heet, dan wel een trein, maakt niet zoveel uit. En wie het uitbaat, al evenmin. Dat Limburg al geruime tijd wordt genegeerd, is een feit, maar heeft net deels te maken met die lage bevolkingsdichtheid. En openbaar vervoer is net uitermate geschikt voor het vervoer in meer stedelijke gebieden...
Plaats reactie