Re: toen en nu
Geplaatst: 15 mei 2013, 13:49
Vandaag gaat de reis van Strepy-Bracquengnies via Houdeng naar La Louviere met lijn 30 en 80. We vangen aan op de Rue des Canadiens met lijn 80 onderweg naar Charleroi Eden. De bovenleidingsmasten hier zijn van een voor de NMVB afwijkend type, maar Nederlandse tramliefhebbers herkennen ze meteen: die waren standaard bij de NZH. Je kwam ze overal tussen Volendam en Scheveningen tegen... Helaas zijn ze hier niet blijven staan als straatverlichting; het braakliggend terrein is in 2012 volgebouwd, zo te zien door mensen die geen last hebben van de Crisis! Een tweetal kilometers verder zijn we in de Rue Docteur Coffé , met een jubilerende NMVB op de wisselplaats. Een houten 2-assig stel van de ASVI poseert. Nu valt er niets meer te vieren op deze plaats. Zo'n 50 meter verder dook de tram naar links het veld in naar de tunnel onder de NMBS sporen door- het tracé is vanuit de Rue Docteur nog goed herkenbaar. Dan komt lijn 31 uit het tunneltje op weg naar Anderlues , en zien we vervolgens vanaf de andere zijde de splitsing van de lijnen 30/31 en 80. Links ligt nog de bocht naar die tunnel, slechts de rails ontbreekt! Naar rechts ging het zo'n 100 meter naar het eindpunt van lijnen 30 en 80 in Bracquegnies zelf. Om een en ander nog duidelijker te laten zien ook een luchtopname van dit punt. Over de Terminus hier bestaat nogal wat verwarring; de oplossing luidt dat lijn 30 en 31 hier IN PRINCIPE hun eindpunt vonden, maar bepaalde ritten gingen door naar Maurage. Als dat het geval was, reed lijn 80 dan weer tot hier.... Anno 2013 is er nauwelijks iets veranderd. Weer 500 meter verder naar La Louviere vinden we een aantal opstelsporen, waar een scholierenrit zojuist zijn bijwagen heeft geparkeerd. In 2012 staan hier Coniferen, en maakt het geheel een park achtige indruk- maar toch.... Langs het spoor zien we vervolgens lijn 80 weer onderweg naar Charleroi, en toen de Google auto voorbij kwam kon men op de trambaan geld uit de muur halen ( Nederlands: "flappentap"..) , blijkbaar werd de plaatselijke Fortis bank verbouwd. Zou daar al dat geld aan uitgegeven zijn??? Overigens is aan de snelheid van de NMBS niets gewijzigd: volgens het driehoekige gele bord dient hier nog steeds tot 130 te worden afgeremd. Na het verlaten van Bracquegnies rijden we door Houdeng-Gougnies, alwaar op 31 oktober 1986 de laatste dag voor deze lijnen is aangebroken. De tram heeft een rouwkrans voorop, en de bevolking ziet het duidelijk met lede ogen aan.... Diezelfde Place de Gougnies is toch een stuk minder interessant in 2013. Volgende keer rijden we verder!