Pagina 3 van 5

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 30 aug 2009, 23:02
door Kristofke
Waarom schokken de kusttrams zo hard van links naar rechts op lange stukken?

Ligt dit aan het rijdend materieel of aan de spoorinfrastructuur?

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 30 aug 2009, 23:09
door LML
Kristofke schreef:Waarom schokken de kusttrams zo hard van links naar rechts op lange stukken?

Ligt dit aan het rijdend materieel of aan de spoorinfrastructuur?
Ligt aan de draaistellen die onder die BN-trams niet volledig aan de uiteindes zit. Het ligt ook aan de (slechtere) spoorinfrastructuur op sommige plekken. En ook door de snelheid van de trams tussen 2 badsteden.
De combinatie van die 3 redenen geeft dat schommelend gevoel, en zeker als je helemaal achteraan zit. Voor gevoelige mensen kunnen ze - zoals op een vliegtuig - kotszakskes voorzien op de kusttram... :mrgreen:

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 31 aug 2009, 09:34
door melle
Steek de schuld vooral maar op de slechte spoorweg infrastructuur. Als je op een pas gemoderniseerd stuk gaat; bvb Heist-Duinbergen, zal je bijna niets van schokken ondervinden (alleen die van een stoppende tram).

De tramlijn is eigenlijk over een enorme lengte verwaarloosd wat infrastructuur betreft. Het is ook een lange lijn; wat het niet makkelijk maakt om frequent en systematisch te gaan onderhouden.
Hallo,
Wat ik me al heb afgevraagd: zag men de steiging van het reizigersaantal in Gent nie komen, en kon mijn bijgevolg bij de verbouwing van de PCC's (die zowiso al ingrijpend was), die niet ineens geschikt maken om met 2 te rijden?
Die BN's aan de kust, tot wanneer konden die met 2 rijden?
Groeten,
Joris De Mol
De bn's hebben bijna nooit in die opstelling gereden. Bij de testen van het toen nieuwe materieel wel dacht ik; maar in reizigersvervoer was het uitzonderlijk.

Niet zo lang nadat het nieuwe materiaal er was; kregen de trams al een nieuw uiterlijk: Afbeelding (voor alle duidelijk heid: de foto is niet van mij; maar van een gebruiker op kusttram.eu)

Natuurlijk is dit uiterlijk ook weer verandert en zijn er in de jaren 94 en 2002 nieuwe middenbakken ingeplaatst.
In 2002 werd ook het soft-front geplaatst zoals we het nu kennen en in 2006 is de achterkant vernieuwt en zijn de koppeldozen vervangen door modellen die ze uit het zicht konden plaatsen.
Er zijn ook nog digitale richtingfilms in geplaatst.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 01 sep 2009, 11:05
door apestaart
De BN-trams hebben in 1981 en 1982 wel degelijk gekoppeld gereden en dat omdat
de uurregelingen nog afgestemd was op de oude SO-trams d.w.z. in de winter ieder
uur een tram en in de zomer ieder halfuur
Vanaf september 1982 werd de frequentie verdubbeld nl in de winter een halfuurdienst en
in de zomer een kwartierdienst en daarmee was gekoppeld rijden overbodig geworden
In Antwerpen daarentegen was het net omgekeerd: tot op het einde van de jaren 80
reden de trams enkel; vanaf dan rijden ze nu ook gekoppeld behalve op lijnen 4 en 12,
daar rijden ze nog enkel

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 01 sep 2009, 11:29
door Trammist
En soms is het nóg chaotischer. Ik ben bovendien ook al dubbele PCC op lijn T12 tegengekomen...

Op lijnen T8 & T11 is het helemaal een soep. daar kom je werkelijk àlle opstellingen tegen. Enkele PCC's (non-mod), dubbele PCCm's, Hermelijnen.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 03 sep 2009, 16:51
door Bartjedj
In Antwerpen probeert men zoveel mogelijk ritten op de premetrolijnen (2,3,5,6,15) uit te voeren met HermeLijn. Er zijn echter enkele praktische bezwaren: zo is de loods in Hoboken (vanwaar oa lijn 2 vertrekt) niet erg ruim. Daardoor kunnen er niet veel HermeLijnen binnen, dus worden bepaalde diensten op lijn 2 nog steeds met dubbele PCC gereden.

De bovengrondse lijnen zijn vaak veel minder geregeld. In de spits probeert men zoveel mogelijk HermeLijnen in te zetten, maar erbuiten zal je er inderdaad ook enkele of dubbele PCC vinden.

En er zijn ook lijnen die wel vastliggen: lijn 4 is volledig enkel-PCC, lijn 24 is volledig dubbel-PCC.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 03 sep 2009, 21:35
door Steve
Bartjedj schreef: De bovengrondse lijnen zijn vaak veel minder geregeld. In de spits probeert men zoveel mogelijk HermeLijnen in te zetten, maar erbuiten zal je er inderdaad ook enkele of dubbele PCC vinden.
Vreemd principe, want je zou verwachten dat er buiten de spits juist genoeg Hermelijnen zijn om de lijn volledig mee te bedienen. Dus 100% Hermelijn als het kan (buiten spits), een paar PCC's ertussen als het echt moet (tijdens spits). Een principe dat op héél veel netwerken in de wereld geldt.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 15 jun 2011, 15:54
door apestaart
Ik heb vernomen dat op lijn 24 (Antwerpen) nu ook af en toe Hermelijnen worden ingezet, vooral in de weekends.
Natuurlijk zal op lijn 2 niet genoeg Hermelijnen rijden, bijgevolg zal er op deze lijn opnieuw dubbele
PCC's rijden.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 15 jun 2011, 18:50
door Q*Bert
apestaart schreef:Ik heb vernomen dat op lijn 24 (Antwerpen) nu ook af en toe Hermelijnen worden ingezet, vooral in de weekends.
Natuurlijk zal op lijn 2 niet genoeg Hermelijnen rijden, bijgevolg zal er op deze lijn opnieuw dubbele
PCC's rijden.
heb je correct vernomen, ik vermoed volgnummer 01 soms zijn er ook 2 op het net ik vermoed in het weekeinde.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 15 jun 2011, 21:05
door bobke
En wanneer worden er nieuwe trams besteld?

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 16 jun 2011, 11:17
door Alain N.
Via SkyScraperCity hoorde ik dat De Lijn de PCC-trams wellicht in 2018 wilt afstellen. Ik geef dit onder voorbehoud omdat de bron van dit nieuwtje een forumlid is.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 16 jun 2011, 18:33
door AM'er
In Gent rijden nog een aantal (15-tal?) ongemoderniseerde PCC-trams uit de jaren 70.

Deze zie je enkel tijdens de weekdagen (buiten de vakantieperiodes) op lijn 21 en 22.
Ze bollen goed, maar hebben natuurlijk ouder interieur dan de gemoderniseerde exemplaren.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 16 jun 2011, 19:18
door IR3607
AM'er schreef:In Gent rijden nog een aantal (15-tal?) ongemoderniseerde PCC-trams uit de jaren 70.

Deze zie je enkel tijdens de weekdagen (buiten de vakantieperiodes) op lijn 21 en 22.
Ze bollen goed, maar hebben natuurlijk ouder interieur dan de gemoderniseerde exemplaren.
Correctie, ze rijden eigenlijk nog op alle lijnen. Op lijn 4 en zelfs uitzonderlijk lijn 1 zie je ze ook.

Hoe sneller ze vervangen zijn (tezamen met de gemoderniseerde PCCs), hoe beter. De combinatie van overvolle trams en slechts twee deuren (voor- en achteraan) zorgt immers voor behoorlijk wat ongemak (beland maar eens in het midden van zo'n overvolle PCC, en probeer dan eens af te stappen).

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 16 jun 2011, 19:55
door Trammist
Iemand tips voor het niet-gemoderniseerde-PCC spotten? Misschien ga ik volgende week nog eens naar Gent.

Re: Vervanging PCC- en BN-trams

Geplaatst: 16 jun 2011, 20:17
door AM'er
Trammist schreef:Iemand tips voor het niet-gemoderniseerde-PCC spotten? Misschien ga ik volgende week nog eens naar Gent.
Sta dan maar even aan de voorkant van het Sint-Pietersstation.
Tijdens de weekdagen zal je minstens elke 20 minuten een oude PCC zien passeren.
Deze zijn zeer vlot te herkennen aan hun 4-paneeldeuren, blauwlederen zetels, ronde zwarte belknoppen en een plat dak bovenaan zonder airco-installatie. Veelal zijn ze beschilderd met reclame. Hun onderstel is tevens opvallend roestiger dan de genmoderniseerde PCC's.

Lijn 1: Quasi allemaal hermelijn, slechts enkele gemoderniseerde PCC's tijdens de spitsuren
Lijn 4: Quasi allemaal gemoderniseerde PCC's, slechts een deel hermelijnen
Lijn 21 en 22: helft hermelijnen, helft PCC (gemoderniseerd en oud)

Het valt op dat de oudste PCC's naarmate de avonddrukte verminderd naar hun stelplaats gaan.