Tram 6 te Antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

sncf-sncb schreef:Geen speciale openingsrit? :?
een inhuldingsrit is niet noodzakelijk de eerste ritdag
ostbahnhof
Berichten: 891
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Bericht door ostbahnhof »

RV1428 schreef:Vandaag een PCC op tramlijn 8 gespot met plakaat: 8 Silsburg-Bolivarplaats
blijkbaar plannen om tram 8 naar Deurne te verlengen :)
:?
yep, vanaf eksterlaar naar silsburg, zal nog wel effe duren, eerst 7 naar Boechout

enkele plannen:
2009: Verlenging van lijn 7 naar Boechout.
2010: Verdere verlenging van lijnen 5 en 10 naar grens Schilde.
2011: Heraanleg van de Noorderleien, mét vrije trambaan.
2013: Verlenging van lijn 24 naar Hemiksem.
2013: Tramlijn naar Ekeren.
2015: Verlenging van lijn 2 naar het noorden van Linkeroever.
2015: Verlenging van lijn 11 naar Borsbeek en 8 naar Silsburg.
2015: Verlenging van lijn 15 naar Kontich.
2015: Verdere verlenging van lijn 24 vanaf Schoonselhof naar Schelle.
2015: Tramlijn naar de nog te bouwen wijk Nieuw-Zuid.
Hagelander

Bericht door Hagelander »

Doe bij die jaartallen maar hier en daar + 5 en bij de andere + 10. Ik zie die projecten nooit allemaal tegen die data klaar zijn.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Ik zie vooral gebeuren dat de politieke wind gaat draaien en er niet meer zo'n hoop poen naar De Lijn gaat.
Dan kunnen ze zowat alle projecten afblazen.
RV1428

Bericht door RV1428 »

yep, vanaf eksterlaar naar silsburg, zal nog wel effe duren, eerst 7 naar Boechout

enkele plannen:
2009: Verlenging van lijn 7 naar Boechout.
2010: Verdere verlenging van lijnen 5 en 10 naar grens Schilde.
2011: Heraanleg van de Noorderleien, mét vrije trambaan.
2013: Verlenging van lijn 24 naar Hemiksem.
2013: Tramlijn naar Ekeren.
2015: Verlenging van lijn 2 naar het noorden van Linkeroever.
2015: Verlenging van lijn 11 naar Borsbeek en 8 naar Silsburg.
2015: Verlenging van lijn 15 naar Kontich.
2015: Verdere verlenging van lijn 24 vanaf Schoonselhof naar Schelle.
2015: Tramlijn naar de nog te bouwen wijk Nieuw-Zuid.
Interessant maar ik zie inderdaad niet alle projecten op tijd afgeraken.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Steven schreef:
sncf-sncb schreef:Geen speciale openingsrit? :?
een inhuldingsrit is niet noodzakelijk de eerste ritdag
Zie hier:
http://www.lokreport.de/news/news_europa_belgien.html
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Blijkbaar mocht je zaterdag de hele dag gratis rijdne op lijn 6
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Inderdaad.

Blijkbaar zijn de richtingsfilmen nog niet af. Ze reden gisteren met grote plastieken stickers op de rollen. Met als gevolg dat de bestemming Luchtbal onleesbaar was.
Heb hem gisteren genomen om naar Night of the Proms te gaan. Het stuk Diamant-Astrid ligt er wel slecht bij, moet ik zeggen.

BDJ
Wover

Bericht door Wover »

Bartjedj schreef:Het stuk Diamant-Astrid ligt er wel slecht bij, moet ik zeggen.

BDJ
Dat werd tot nu toe nog nooit bereden ;).


En de richtingsfilmen zijn inderdaad nog niet af, het zijn nu gewoon rode papieren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Antwerpen huldigt 'Tram 6' in

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt heeft in Antwerpen de nieuwe tramlijn 6 ingehuldigd. Om het feest luister bij te zetten, rijden alle reizigers vandaag gratis op de nieuwe lijn.

Ook Antwerps schepen van Mobiliteit Ludo Van Campenhout en Saskia Schatteman, directeur Marketing van De Lijn, waren aanwezig bij de inhuldiging. De nieuwe lijn verbindt in totaal elf Antwerpse attracties. Tram 6 rijdt langs Metropolis, het Sportpaleis, de Lotto Arena, Aquatopia, het Diamantmuseum, de Elisabethzaal, de Zoo, bioscoop UGC, de Vlaamse Opera, de Singel, Antwerp Expo en de Boekenbeurs. De meeste van die bezienswaardigheden bieden kortingen om de nieuwe lijn te vieren.

Tram 6 rijdt grotendeels ondergronds en brengt de reizigers uit de omgeving van de Lambrechtshoekenlaan op 12 minuten naar het Centraal Station. Voorheen duurde die rit meer dan 20 minuten. Ook bewoners van de regio rond het Kiel kunnen voortaan zonder overstap naar het centrum en het noorden van Antwerpen. De Vlaamse vervoersmaatschappij zet voorlopig 9 voertuigen en 39 chauffeurs in op de tramlijn. Ze hoopt 4 miljoen reizigers per jaar ter wille te zijn. (belga/tdb)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Het vak Diamant-Astrid is al wel langer dan 27 oktober in dienst.
Vanuit Hoboken werd er af en toe een tram naar Merksem gereden, die dan langs deze sectie reed.
Maar vanaf nu is het dus frequent langs hier, een positief punt voor de reizigers vanuit Merksem/Groenendaallaan die naar de Middenstatie willen.

De attracties die verzonnen worden om de lijn zogezegd extra bestaansreden te geven zijn quatsch.
UGC? da's toch weer stappen hoor, neem lijn 23 en je stopt dichterbij.
Idem voor de Opera en de Boekenbeurs is geen evenement van 365 dagen lang.
Ik zie voor Merksem/Groenendaallaan echt een verbetering door de komst van deze lijn.
Hoewel ik niets van trams moet hebben (het soort volk dat erop zit, de idiote regel dat ze bijna steeds voorrang bij lichten krijgen en de bussen daarom niet enz) ben ik zeker dat het hier op wieltjes zal lopen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

boekenbeurs? tja in die hallen is wel meer te doen dan enkel de boekenbeurs he :-)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Haai Kathleen neemt tram6

ANTWERPEN - Bij de maidentrip van de gloednieuwe tramlijn6 in Antwerpen reisde een heel aparte passagier mee. Kathleen, een echte kathaai van 30centimeter en bijna één jaar oud, zat netjes verpakt in zijn aquarium bij de plechtige inhuldiging van deze evenemententram.

De haai vormde de delegatie van het reuzenaquarium Aquatopia waar deze lijn passeert. De nieuwe tram6 verbindt heel wat Antwerpse attracties: Metropolis, het Sportpaleis, de Lotto Arena, Aquatopia, het Diamantmuseum, de Elisabethzaal, de Zoo, bioscoop UGC, de Vlaamse Opera, deSingel, Antwerp Expo en de Boekenbeurs. Die bieden de volgende weken allemaal kortingen aan wie met tram6 reist.

Uit een nieuw Vlaams mobiliteitsonderzoek blijkt dat niet minder dan 34procent van de Antwerpenaars minstens een keer per week de tram neemt. Toeristen en andere bezoekers aan de stad houden veel minder van het openbaar vervoer want daar verleidt de tram amper 6procent. 'Een te lange reistijd en het gebrek aan comfort zijn dé reden voor die mensen om de tram links te laten liggen', stelde verkeersschepen Ludo Van Campenhout (Open VLD) op de officiële eerste rit van tram6.

De stad en De Lijn hopen dan ook dat deze nieuwe evenemententram vooral niet-Antwerpenaars weet te bekoren. (krg)
BRON: HNB
Wover

Bericht door Wover »

Als ik naar Antwerpen trek neem ik toch vaak de tram hoor :). Maar dat komt waarschijnlijk dan weer omdat ik graag in dingen zit die op sporen rijden :P.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Wover schreef:
Bartjedj schreef:Het stuk Diamant-Astrid ligt er wel slecht bij, moet ik zeggen.

BDJ
Dat werd tot nu toe nog nooit bereden ;).


En de richtingsfilmen zijn inderdaad nog niet af, het zijn nu gewoon rode papieren.
Jawel, maar alleen door trams van en naar PAL en Hoboken (stelplaatsen). Niet met reizigers (al dacht ik wel dat het gebeurde bij problemen bovengronds.)

BDJ
Plaats reactie