Pagina 5 van 32

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 15 dec 2008, 19:31
door Joris
Hallo,
Trainspotterke schreef:
groentje schreef:Zo moeilijk lijkt me dat nochtans niet. Laat een voertuig erkennen als beide (twee verschillende procedures, dus), en voilà, je hebt je tramtrein.
Dat is juist het probleem. Welke reglementering moet je dan nemen, die van Infrabel of van De Lijn? Of een combinatie van?
En wie betaalt de sporen? En wie is achteraf eigenaar van wat?
Groeten,
Joris De Mol

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 15 dec 2008, 19:43
door pietje
Trainspotterke schreef:
groentje schreef:Zo moeilijk lijkt me dat nochtans niet. Laat een voertuig erkennen als beide (twee verschillende procedures, dus), en voilà, je hebt je tramtrein.
Dat is juist het probleem. Welke reglementering moet je dan nemen, die van Infrabel of van De Lijn? Of een combinatie van?
Niet moeilijker maken dan het is:
op de lijnen beheerd door Infrabel rijd je met een trein.
op de lijnen beheerd door De Lijn rijd je met een tram.

Zoals Groentje zie kan dat eventueel hetzelfde voertuig zijn.

de reglementering is nniet ahankelijk van wie de grond is waarop de sporen liggen, maar van de beheerder van de sporen zelf. Dus grond van Infrabel (of wiedanook) met sporen op van De Lijn: reglementering van De Lijn.

Veel tramsporen van De Lijn liggen trouwens op gemeentegrond (dus grond die niet van De Lijn is), want de openbare weg is in de meeste gevallen eigendom van de stad/gemeente waar ze gelegen zijn.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 15 dec 2008, 23:25
door elriverslide
pietje schreef:
Trainspotterke schreef:
groentje schreef:Zo moeilijk lijkt me dat nochtans niet. Laat een voertuig erkennen als beide (twee verschillende procedures, dus), en voilà, je hebt je tramtrein.
Dat is juist het probleem. Welke reglementering moet je dan nemen, die van Infrabel of van De Lijn? Of een combinatie van?
Niet moeilijker maken dan het is:
op de lijnen beheerd door Infrabel rijd je met een trein.
op de lijnen beheerd door De Lijn rijd je met een tram.

Zoals Groentje zie kan dat eventueel hetzelfde voertuig zijn.

de reglementering is nniet ahankelijk van wie de grond is waarop de sporen liggen, maar van de beheerder van de sporen zelf. Dus grond van Infrabel (of wiedanook) met sporen op van De Lijn: reglementering van De Lijn.

Veel tramsporen van De Lijn liggen trouwens op gemeentegrond (dus grond die niet van De Lijn is), want de openbare weg is in de meeste gevallen eigendom van de stad/gemeente waar ze gelegen zijn.
Om dan even terug te komen op Sneltramlijn 3:

Deze rijd van Hasselt tot Neerpelt, daarvoor moeten sporen opnieuw worden aangelegd, en vanuit neerpelt rijd de tram tot Lommel op dezelfde sporen waarop de trein Neerpelt - Antwerpen-C rijdt.

hoe zit het daar dan?


En dit nog even terzijde:

dus in Neerpelt heb je dan de keuze: met de tram aan prijzen van de lijn (biljet >2 zones), of met de trein (key card) om tot lommel te sporen. € 1,6 (nmbs) vs € 2,00 (delijn) [rekening houdend met huidige tarieven]

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 16 dec 2008, 17:59
door calabria
Dan moet je bij de lijn ook met de VVK 10 rittenkaarten werken en dan kom je zelfs aan 1,50 euro (of met korting aan 1,10 euro), wat nog goedkoper is. Wat vooral erg goedkoop zal worden is de tram van Hasselt tot in Neerpelt voor diezelfde 1,50 euro. Dat is belachelijk goeikoop.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 16 dec 2008, 18:19
door Steven
tja je hebt de regels voor de tarieven die men zal moeten aanpassen, maar je hebt ook de regels voor de organisatie van het verkeer, als die lightrail gebruik gaat maken van het spoorwegnet van infrabel (al is het maar 100m) dan zal je het personeel daar toch voor moeten klaarstomen en dat wil zeggen dat ze ook alle drie jaar een nieuw brevet moeten halen (is in België van toepassing voor al wie op dat net wil komen als bestuurder). Zoals je zelf merkt komt er nog redelijk veel bij zien om zoiets te organiseren en is het zeker niet iets dat je op 1 nachtje ijs in orde kan krijgen.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 16 dec 2008, 18:57
door FLV-FGSP
Precies omdat er nog geen regelgeving bestaat voor tramachtige voertuigen op sporen van Infrabel, beginnen de mensen van Spartacus eerst met de lijn Maastricht - Lanaken, die helemaal los van het net van Infrabel staat.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 16 dec 2008, 18:59
door Steven
leuk maar ik dacht Maastricht Lanaken alles met cargo te maken had en dus wel degelijk een infrabel en prorail zaak zal zijn. Dit wegens een fabriek die zou aangesloten worden in Lanaken.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 16 dec 2008, 19:04
door Bibke
Steven schreef:leuk maar ik dacht Maastricht Lanaken alles met cargo te maken had en dus wel degelijk een infrabel en prorail zaak zal zijn. Dit wegens een fabriek die zou aangesloten worden in Lanaken.
Die fabriek is Papierfabriek Sappi.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 16 dec 2008, 19:33
door FLV-FGSP
Herstel, ik bedoelde Hasselt - Lanaken. In Lanaken zelf wijkt het tracé lichtjes van de bedding van lijn 20A af. Voor het Nederlandse deel is momenteel een studie bezig.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 08 jan 2009, 12:54
door deadlock
Weet iemand wat de status van de werkzaamheden is tussen Maastricht en Lanaken? Op zowel ProRail als InfraBel grondgebied?

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 19 mei 2009, 21:07
door Teach2
Gisteren verschenen in het staatsblad: de aanbesteding voor de sneltrams voor het spartacusplan. De tekst:

De opdracht behelst het ontwerpen, bouwen en financieren, ter beschikking stellen en eventueel onderhouden (inclusief het inrichten van de onderhoudswerkplaats) van maximaal 18 volledig afgewerkte sneltrams voor normaalspoor (1435mm) die geschikt zijn om te rijden in stedelijke omgeving, op eigen bedding en op hoofdspoortracés, waarbij gemengd verkeer met heavy rail mogelijk is. De opdracht bestaat uit de volgende opdrachtonderdelen:
- Ontwerpen, bouwen, financieren, ter beschikking stellen en eventueel onderhouden (inclusief het inrichten van de onderhoudswerkplaats) van maximaal 18 sneltrams voor (de drie tracés van) het sneltramnet van het Spartacusplan. De sneltrams hebben minstens 65% lage vloer, een maximumlengte van 38m, en zijn geschikt voor een lijnsnelheid van 100 km/h. De sneltrams dienen aan De Lijn ter beschikking te worden gesteld via een lease/huur voor een periode van 30 jaar dan wel een koop.
- Gedurende de gebeurlijke overbruggingsperiode (vermoedelijk tussen de 18 en 36 maanden) tussen het afwerken van de infrastructuur en de levering van de sneltrams dienen 3 tijdelijke tramvoertuigen ter beschikking worden gesteld. Deze trams hebben minstens 30 % lage vloer, een maximumlengte van 45 m, en zijn geschikt voor een lijnsnelheid van 70 km/h.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 19 mei 2009, 21:27
door Trammist
Worden het dieseltrams? Want bij mijn weten zijn er ook een aantal niet-geëlektrificeerde sporen in de planning opgenomen + een aantal Infrabel-sporen met 3kV. Of worden de non-elektrische sporen geëlektrificeerd (waar ik op hoop...) ?

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 19 mei 2009, 22:01
door Hans
Ik meen mij te herinneren uit de spartacusplannen (die pdf's staan ergens online, ben ze kwijt) dat men (alleszinds bij het opstellen van het plan) een hybride sneltram-trein (tja wat is het nu eigenlijk..) wilde, die zowel op diesel als op elektriciteit kan rijden.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 19 mei 2009, 22:04
door FLV-FGSP
De eerste Spartacuslijn maakt geen gebruik van het net van Infrabel. De tramlijn wordt in Dipenbeek wel gebundeld met lijn 34.

De lijn wordt van Hasselt tot de universiteit dubbelsporig en geëlektrificeerd, van de UH tot Lanaken enkelsporig en niet geëlektrificeerd.

Voor het Nederlandse stuk is de tracéstudie nog bezig.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 19 mei 2009, 22:17
door Shrek
Dat vind ik wel heel vreemd :o een tram heeft geen zware bovenleiding nodig, volgens mij kunnen ze dat stuk heel makkelijk onder de draad hangen. Nu moeten ze gaan beginnen met dure/ingewikkelde dieseltrams :roll: