De Lijn nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De Lijn nieuws

Bericht door kika »

groentje schreef:En de trams zijn breedspoor. Ik weet niet wat hun gabarit is, maar het zou kunnen dat de Brusselse breder zijn. Dat ik in elk geval de indruk die ik krijg.
Normaalspoor, echt waar. Gabarit weet ik dan weer niet.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

:oops: Ik bedoelde normaalspoor, tegenover meterspoor voor Gent en Antwerpen. Ik roep vermoeidheid in als excuus :mrgreen:

Slaapwel!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Steve »

groentje schreef:En de trams zijn breedspoor. Ik weet niet wat hun gabarit is, maar het zou kunnen dat de Brusselse breder zijn. Dat ik in elk geval de indruk die ik krijg.
Nee, zowel de HermeLijn als de lagevloertrams van de MIVB (sinds de T2000 in de jaren 90) zijn 2,30 m breed. De PCC's zijn dan weer 2,20 m breed, net zoals die in Antwerpen en Gent.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

Verkeerd gevoeld, dus. Doordat de trams toch zo smal zijn, vind ik de plaatsing van (een deel van) de stoelen tegenover elkaar eigenlijk plaatsverlies. Je hebt immers geen zitplaatsen meer, en in de doorgang heb je amper plaats om te staan...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De Lijn nieuws

Bericht door bobke »

Gedaan met gratis bus voor senioren'

Het gratis abonnement voor gepensioneerden afschaffen en de prijzen verhogen. De Lijn wil met een 'drastisch besparingsplan' een tekort van 40miljoen euro wegwerken.

Bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn circuleren verschillende scenario's om een 'structureel tekort' van veertig miljoen euro in één jaar weg te werken. De reiziger wordt niet gespaard. Dat blijkt uit een interne nota die onze zusterkrant De Standaard kon bemachtigen.

Dat tekort is te wijten aan extra kosten in 2011. De stijgende energieprijzen maar ook het leerlingenvervoer wegen steeds zwaarder door. De vele omleidingen die de bussen moeten maken, dikken het kostenplaatje aan met 1,3miljoen euro.

Het bestuur van De Lijn heeft nu een 'werkdocument' klaar met voorstellen om dat verlies weg te werken. Vooral de maatregelen om de ontvangsten te verhogen, springen in het oog.

Het gratis abonnement voor de gepensioneerden wordt afgeschaft. Bedoeling is de 65-plussers een kleine bijdrage van 30euro te vragen. Als dat politiek geen optie is, stelt De Lijn voor om die grote groep alleen nog gratis te laten reizen buiten de drukke spitsuren.

Ook de jongeren staan er slecht voor. Door een onderscheid te maken tussen schoolgaande en niet-schoolgaande jeugd in het Buzzy-tarief, hoopt De Lijn op 1,3miljoen euro meerinkomsten.

Met deze maatregelen, gecombineerd met de verhoging van controles op zwartrijden, mikt de vervoersmaatschappij naar eigen zeggen op een structureel effect. Een optie op korte termijn is de verhoging van de abonnementsprijs met maar liefst zestien procent. Maar dat lijkt onrealistisch.

Bussen schrappen

De opbrengsten opkrikken is één zaak. Een andere is de kosten reduceren. Ook hier doen de suggesties drastisch aan: het terugschroeven van de belbus tijdens het weekend, de herziening van het nachtnet, het schrappen van lijnen die ook de NMBS aanbiedt, het heronderhandelen van een aantal arbeidsvoorwaarden.

De nota werd woensdag goedgekeurd door de raad van bestuur van De Lijn en komt nu op het bord van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V). Volgens de vervoersmaatschappij is het de minister die moet beslissen wat politiek kan. Op het kabinet klinkt net het tegenovergestelde: 'De Lijn moet eerst intern beslissen waar ze wil besparen en waar ze nieuwe inkomsten wil zoeken.' Tegen eind dit jaar wil Crevits de discussie over een nieuwe beheersovereenkomst afronden.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=243JMS3P

Eindelijk kom De Lijn gedeeltelijk tot haar verstand. nu nog de gratis taxi's (belbussen) afschaffen en tis compleet.

ps: dit artikel staat al sinds vanmorgen op het nieuwsblad en andere sites, en niemand heeft dit nog gepost? Ik vind het triestig dat bijna niemand hier zelf iniatief neemt om artikels te posten (vele handen maken licht werk).
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Robin »

al langer geweten dat het zo niet verder kon, meer mensen rijden gratis dan er betaald word :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: De Lijn nieuws

Bericht door pietje »

En "gratis" is iets dat niet bestaat, Stevaert heeft het vele mensen wijsgemaakt, maar alles heeft een prijs.
En om nu het OV te laten gebruiken als gratis "bezigheidstherapie"? :roll:
Dan denk ik dat de staat zinnigere uitgaven kan doen.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: De Lijn nieuws

Bericht door BlubBlub »

We moeten eerlijk blijven he... voor eur 28.50 kan je toch niet iemand een maand lang van punt a naar punt b brengen door heel Vlaanderen.

Ik zou eur 40 of zelfs 50 en 60 per maand nog betaalbaar vinden (ok, met gezeur dat het in een keer veel duurder geworden is) en op zich voor een maand valt dat nog altijd heel goed mee... als je er regelmatig gebruik van maakt!


Op zich ben ik voorstander van onbeperkte abbo's voor alle ov aan een betaalbare prijs per persoon per maand.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

De schok zou wel heel erg groot zijn, en gebeurt daarom best geleidelijker. En de huidige Buzzy Pass en Omni Pass zijn netabonnementen, maar zijn zo goedkoop omdat je geen abonnementen voor beperktere zones meer kan kopen. Als je de prijs verdubbelt of verdrievoudigt, zou je terug abonnementen moeten invoeren voor de reizigers die slechts korte, vaste verplaatsingen maken. De huidige abonnementen zijn net ingevoerd om te vereenvoudigen.
Trammist

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Trammist »

Ik kan me wel vinden in het standpunt van OKRA dat de bejaarden met de laagste pensioenen (er leven véél 65+'ers op het randje van of onder de armoedegrens) gratis zouden moeten kunnen blijven rijden, of - in mijn ogen - een bedrag van pakweg 20 euro / jaar te laten betalen. Er zijn echter ook heel wat bejaarden met royale pensioenen die gerust wat méér kunnen betalen.

Buzzypassen veel duurder maken vind ik een slecht plan. Ik zie wel mogelijkheden om ze niet meer in heel Vlaanderen geldig te maken (dus een x aantal zones) én niet op zaterdag en zondag. Willen jongeren op zaterdag gaan shoppen, moeten ze maar een ticket betalen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De Lijn nieuws

Bericht door overweg13 »

Trammist schreef:Ik kan me wel vinden in het standpunt van OKRA dat de bejaarden met de laagste pensioenen (er leven véél 65+'ers op het randje van of onder de armoedegrens) gratis zouden moeten kunnen blijven rijden, of - in mijn ogen - een bedrag van pakweg 20 euro / jaar te laten betalen. Er zijn echter ook heel wat bejaarden met royale pensioenen die gerust wat méér kunnen betalen.

Buzzypassen veel duurder maken vind ik een slecht plan. Ik zie wel mogelijkheden om ze niet meer in heel Vlaanderen geldig te maken (dus een x aantal zones) én niet op zaterdag en zondag. Willen jongeren op zaterdag gaan shoppen, moeten ze maar een ticket betalen.
Het ergst vind ik nog altijd dat veel van die senioren hun hele leven hun neus opgetrokken hebben voor het miserabele openbaar vervoer, en nu plots wel de charmes ontdekken omdat het gratis is.
Met de Buzzypassen zou ik toch behoedzaam omspringen. Zelfs als maar een gedeelte van de jongeren op die manier leren ontdekken dat de bus best handig kan zijn en ook later misschien eens even stilstaan bij gebruik van de eigen auto of de bus, is het al een succes. Als je van de Buzzypassen opnieuw zonepassen maakt, is het gevaar groot dat veel jongeren de bus blijven associëren met overvolle bussen, brutale chauffeurs e.d. Het is precies wanneer ze met hun BuzzyPass op stap zijn buiten de schooluren, dat ze (hopelijk) ook de andere aspecten leren ontdekken en appreciëren.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2566
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: De Lijn nieuws

Bericht door nighttrain »

pietje schreef:En "gratis" is iets dat niet bestaat, Stevaert heeft het vele mensen wijsgemaakt, maar alles heeft een prijs.
En om nu het OV te laten gebruiken als gratis "bezigheidstherapie"? :roll:
Dan denk ik dat de staat zinnigere uitgaven kan doen.
U hebt gelijk maar zaols altijd pleegt de "staat" kontraktbreuk.Laat die gratis passen aan zij die er nu recht op hebben en bouwt het systeem af ,met een eerlijk verdeelsleutel voor toekenning van een gratis "ov pas".Want velen zijn hier nog jong,maar de dag zal komen dat je niet meer kan,mag of moet werken. De pensioenval voor mensen uit de privé sector in België is zeer groot.Ik spreek niet van staat of gelijkgestemde ambtenaren.
het is niet omdat DEXIA failliet is en moest geholpen worden dat een persoon van 70,80 of meer nu moet opdraaien voor die faktuur. Want dat is de oorzaak en niks anders.Moest "de lijn" goede statistieken hebben zouden alle zeepbellen zo doorprikt worden ,want nu werken ze met "estimaties".
Trammist

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Trammist »

overweg13 schreef:Het ergst vind ik nog altijd dat veel van die senioren hun hele leven hun neus opgetrokken hebben voor het miserabele openbaar vervoer, en nu plots wel de charmes ontdekken omdat het gratis is.
Met de Buzzypassen zou ik toch behoedzaam omspringen. Zelfs als maar een gedeelte van de jongeren op die manier leren ontdekken dat de bus best handig kan zijn en ook later misschien eens even stilstaan bij gebruik van de eigen auto of de bus, is het al een succes. Als je van de Buzzypassen opnieuw zonepassen maakt, is het gevaar groot dat veel jongeren de bus blijven associëren met overvolle bussen, brutale chauffeurs e.d. Het is precies wanneer ze met hun BuzzyPass op stap zijn buiten de schooluren, dat ze (hopelijk) ook de andere aspecten leren ontdekken en appreciëren.
U hebt een te positief beeld van de jongeren, vrees ik.
Want die associaties die u daar vernoemt zijn nu al alomtegenwoordig, mét Buzzypas van Oostende tot Lanaken.
Voor mijn part mag er een Buzzypas (al die fancy benamingen mogen voor mij ook verdwijnen en gewoon 'abonnement' heten) bestaan dat 7 dagen op 7 geldig is van Oostende tot Lanaken, maar dan tegen een navenante prijs. De grote meerderheid van de scholieren heeft genoeg aan een 5/7 zoneabo.

Voor de studenten mag er voor mij wél een 'algemeen Vlaanderen'-abonnement aan sterk gereduceerd tarief komen, zij moeten vaker een gevarieerd parcours afleggen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De Lijn nieuws

Bericht door Steve »

Ik denk echt niet dat de algemene geldigheid van het abonnement tot veel inkomstenverlies leidt, precies omdat het overgrote merendeel van de reizigers het enkel in z'n spreekwoordelijke achtertuin gebruikt, alsof het een abonnement voor hoogstens een paar zones was. En die paar ritjes die jaarlijks elders gemaakt worden, zullen het verschil niet maken. Niemand zal het zich in z'n hoofd halen om elke dag van Oostende naar Lanaken te gaan met de bus (iets waar je volgens mij toch al snel twee dagen voor nodig zult hebben...).
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Lijn nieuws

Bericht door groentje »

Het echte probleem van deze bejaarden is de hoogte (of laagte) van hun pensioen, niet dat het buskaartje veel te veel kost. En dat probleem moet worden aangepakt aan de wortel, niet met allerhande nepoplossingen zoals gratis OV of allerhande voordeeltarieven.
Niet dat er voor mij meteen komaf moet worden gemaakt met elk voordeel, maar het gratisverhaal heeft me nooit volledig kunnen overtuigen, en nu steeds minder. Niet alles van waarde moet duur zijn, maar gratis heeft nog te vaak te connotatie van waardeloos.
Dergelijke aanpassingen gebeuren wel liefst een beetje geleidelijk, een te hevige schok zou sommigen helemaal van het OV kunnen vervreemden.
Plaats reactie