Pagina 7 van 32

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 05 jan 2010, 22:37
door bobke
giuseppe schreef:De keus is natuurlijk beperkt, omdat ze op diesel moeten kunnen rijden. Ook moeten ze geschikt zijn voor 100km/u.
Mogelijkheden zijn:
  • Alstom RegioCitadis Hybride (Kassel)
  • Siemens Avanto (Volgens mij nog nergens een hybride versie in gebruik)
  • Bombardier Flexity Link, maar op een ander forum gaat het gerucht dat ze zijn afgehaakt omdat ze de trams te ingewikkeld vinden.
diesel? Ikzelf vind dit maar een dwaas idee om zo'n trams aan te kopen. Is het niet de bedoeling duurzaam te ondernemen? (toekomst?)

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 05 jan 2010, 23:12
door giuseppe
^^Tja.. Er is gekozen voor alleen elektrisch te rijden binnen Hasselt en Maastricht, voor de rest zal er geen bovenleiding voorzien worden.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 06 jan 2010, 08:14
door K V B
giuseppe schreef:^^Tja.. Er is gekozen voor alleen elektrisch te rijden binnen Hasselt en Maastricht, voor de rest zal er geen bovenleiding voorzien worden.
Ik zou wel eens willen weten hoe de meerkost van hybride trams opweegt tegen de kost om de hele lijn te electrificeren.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 06 jan 2010, 11:44
door Shrek
K V B schreef: Ik zou wel eens willen weten hoe de meerkost van hybride trams opweegt tegen de kost om de hele lijn te electrificeren.
De vraag is dan natuurlijk op welke spanning, er is namelijk ooit sprake van geweest het eerste stuk van de lijn onder 1500v te elektrificeren (voor de goederentreinen aldaar). Maar 1500v is redelijk veel voor een tram die ook in de stad moet kunnen rijden.
Als je dan een tram moet maken die op 2 spanningen kan rijden zal het prijsverschil met een hybride al een pak minder groot zijn :wink:

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 06 jan 2010, 13:16
door giuseppe
^^ En een keus anders dan 1500 V DC of 25 kV AC heb je daar niet. Overigens zijn er in Kassel 2 versies Citadis: 600 V DC/15 kV AC en 600 V DC/Diesel, vraag me idd af of daar veel prijsverschil tussen zit. Ik neem aan dat nu gewoon voor 600 V DC gekozen wordt?

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 06 jan 2010, 15:55
door K V B
Shrek schreef:
K V B schreef: Ik zou wel eens willen weten hoe de meerkost van hybride trams opweegt tegen de kost om de hele lijn te electrificeren.
De vraag is dan natuurlijk op welke spanning, er is namelijk ooit sprake van geweest het eerste stuk van de lijn onder 1500v te elektrificeren (voor de goederentreinen aldaar). Maar 1500v is redelijk veel voor een tram die ook in de stad moet kunnen rijden.
Ik weet een stad waar ze met 11kV wisselstroom door rijden :-)

Maar tweesysteemtrams zijn eigenlijk geen zo'n groot probleem meer. Tegenwoordig worden in vrijwel elk electrisch spoorvoertuig meerphasige wisselstroommotoren gebruikt. Je moet er dan gewoon voor zorgen dat je omvormer niet zo kieskeurig is aan de input kant. En anders accepteer je gewoon een lager vermogen (en topsnelheid) in de stad, wat doorgaans ook geen probleem is.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 06 jan 2010, 22:49
door giuseppe
1500 V zou goed moeten kunnen in de stad, maar ik denk dat dat niet mogelijk is omdat Europese regels 25 kV op een nieuw grensoverschrijdend baanvak voorschrijven.

Iemand trouwens een idee of er met ETCS/TBL1+ gereden gaat worden?

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 07 jan 2010, 06:32
door K V B
giuseppe schreef:1500 V zou goed moeten kunnen in de stad, maar ik denk dat dat niet mogelijk is omdat Europese regels 25 kV op een nieuw grensoverschrijdend baanvak voorschrijven.
Zou op zich ook niet zo een probleem hoeven te zijn. Heeft Alsthom niet een omvormer ontwikkeld waar je direct 25kV wisselstroom in kan stoppen, zonder dat er een transformator nodig was?

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 08 jan 2010, 22:08
door rail s
K V B schreef:
giuseppe schreef:1500 V zou goed moeten kunnen in de stad, maar ik denk dat dat niet mogelijk is omdat Europese regels 25 kV op een nieuw grensoverschrijdend baanvak voorschrijven.
Zou op zich ook niet zo een probleem hoeven te zijn. Heeft Alsthom niet een omvormer ontwikkeld waar je direct 25kV wisselstroom in kan stoppen, zonder dat er een transformator nodig was?
Dan zit deze waarschijnlijk in de Citadis Dualis?
http://www.transport.alstom.com/home/el ... ante=13957
Vandaag trouwens werd het eerste exemplaar gepresenteerd:
http://www.eurailpress.de/article/view/ ... efert.html

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 01 feb 2010, 12:11
door peejee2
giuseppe schreef:1500 V zou goed moeten kunnen in de stad, maar ik denk dat dat niet mogelijk is omdat Europese regels 25 kV op een nieuw grensoverschrijdend baanvak voorschrijven.

Iemand trouwens een idee of er met ETCS/TBL1+ gereden gaat worden?

Ik heb gehoord dat men inderdaad met ETCS Level 1 zou willen rijden.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 08 feb 2010, 16:19
door Hogersluys
apestaart schreef:Hermelijnen zullen er sowieso niet komen, aangezien ze niet meer gemaakt worden
Antwerpen zal nog de laatse 13 laten leveren en dan is het gedaan, er zullen daarna
andere trams komen
Hermelijnen worden wel nog gemaakt. De Lijn heeft onlangs nog een vervolgbestelling geplaatst bij Siemens. Al zullen het inderdaad geen Hermelijns worden op het sneltramtraject Hasselt-Maastricht.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 11 feb 2010, 14:32
door K V B
Hogersluys schreef:
apestaart schreef:Hermelijnen zullen er sowieso niet komen, aangezien ze niet meer gemaakt worden
Antwerpen zal nog de laatse 13 laten leveren en dan is het gedaan, er zullen daarna
andere trams komen
Hermelijnen worden wel nog gemaakt. De Lijn heeft onlangs nog een vervolgbestelling geplaatst bij Siemens. Al zullen het inderdaad geen Hermelijns worden op het sneltramtraject Hasselt-Maastricht.
Dat zullen dan die laatste 13 zijn dan. Eenmaal alle opties uitgeput komt er een nieuwe aanbesteding, en daar zal Siemens wel zijn Combinos aanbieden. (Maar mag het ook een Tango zijn :-)

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 31 mar 2010, 10:27
door eagleheart
hoi,

Weet iemand de laatste stand van zaken?

mvg
Domien

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 13 apr 2010, 16:22
door janfabry
Ik heb voor de Open Vld in Diepenbeek een overzichtskaartje gemaakt van de gevolgen van het Spartacusplan in Diepenbeek, dus uitleg over de tramlijn en vooral de omkaderende maatregelen. Het is de bedoeling dat de pagina wordt uitgebreid met plannen en zo wanneer deze publiek beschikbaar worden en mogen verspreid worden. (Ik geloof dat ze nu wel openbaar zijn, maar dat betekent niet dat je ze zomaar mag verspreiden, wel inkijken op het gemeentehuis.)

Volgens mij kan het interessant zijn voor wie hier het dossier volgt, maar als jullie het off-topic of ongepast vinden excuseer ik mij voor de overlast.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 13 apr 2010, 19:10
door giuseppe
^^ Dat is een zeer verhelderend kaartje. Ik wist bijvoorbeeld niet dat de overwegen ten westen van de aftakking ook gaan verdwijnen.