printers in ontwaardingstoestellen.

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door ostbahnhof »

Hallo,

Er is mij de laatsts dagen opgevallen dat de printers het in de antwerpse trams soms laten afweten, er gaat wel 0,90 euro van je kaart maar er komt bijna geen gedrukt lijntje tevoorschijn. (soms helemaal niets)

Voor mij geen probleem, k vraag me alleen maar af wat er gebeurd bij een controle van je ticket.

grts
o
sippycarlito

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door sippycarlito »

Bij een controle heeft de contoleur bij het opstappen een speciaal ticketje van de chauffeur nodig en zal het dus merken als de printer het laat afweten... Ik weet niet ofdat hij het via de magneetstrook ook te weten kan komen.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door ostbahnhof »

sippycarlito schreef:Bij een controle heeft de contoleur bij het opstappen een speciaal ticketje van de chauffeur nodig en zal het dus merken als de printer het laat afweten... Ik weet niet ofdat hij het via de magneetstrook ook te weten kan komen.
thanks, maar
Ik ben zo iemand die in het tweede rijtuig opstapt of achteraan in de hermelijn, als de controleur dan vanvoor begint.... :D
maar inderdaad; misschien zien ze het aan de magneetband.
grts
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door Steve »

ostbahnhof schreef:
sippycarlito schreef:Bij een controle heeft de contoleur bij het opstappen een speciaal ticketje van de chauffeur nodig en zal het dus merken als de printer het laat afweten... Ik weet niet ofdat hij het via de magneetstrook ook te weten kan komen.
thanks, maar
Ik ben zo iemand die in het tweede rijtuig opstapt of achteraan in de hermelijn, als de controleur dan vanvoor begint.... :D
maar inderdaad; misschien zien ze het aan de magneetband.
grts
Geen idee of de controleurs de magneetstrook op het moment zelf kunnen nakijken, maar zelfs indien niet zal er ongetwijfeld een mogelijkheid zijn om de magneetband achteraf te laten nakijken (mogelijk zelfs op afstand aan de hand van het nummer van de kaart) en zo dus een eventuele boete naar de prullenmand te verwijzen.
sippycarlito

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door sippycarlito »

Ja, dat lijkt mij gerust mogelijk. En idd wanneer je achteraan opstapt en enkel die printer niet goed werkt lijkt het goed mogelijk dat de contoleur het niet eens merkt en als je dan van niets weet en hij geeft je een boete, dan kan je wss je ticket met hem mee geven of opsturen en zal de boete wel ongedaan gemaakt worden. Daarom moet je dus nooit zomaar een ticket wegsmijten...

Mischien kunnen mensen die bij DeLijn werken dit alles bevestigen? Als er al op dit forum zitten?

Simon
Thalys 9409

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door Thalys 9409 »

Kan zijn dat het inktpatroon die in de printer zit op is ,
Oproepen en Technische dienst komt een andere ontwaarder hangen , indien dat de laatste lijn niet drukt is het staat op de magneet strook .
Men kan op een ander voertuig een F 601 vragen (herdrukken van de laatste lijn )
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door Mechanik »

op de magneetkaart zal het juiste bedrag wel staan :-)
6224

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door 6224 »

Als er niets afgedrukt wordt, is het meestal de thermische kop die vervuild is: de printer werkt zonder inkt.
De laatste regel kan idd opnieuw afgedrukt worden, want de informatie staat op de magneetstrook. Hetzelfde gebeurt bij oude kaarten waarvan de tekst verdwijnt: de laatste regel kan ook opnieuw afgedrukt worden.
treinfanaat

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door treinfanaat »

Hallo iedereen, sorry als ik onware zaken ofzo vertel maar dit is mijn eerste post op dit forum dus ik moet het nog gewoon komen.

Om te antwoorden op de beginnende vraag, ik heb het zelf al tegengekomen dat mijn 10 beurtenkaart ( MIVB op papier, niet de lijn alhoewel ik denk dat de 2 systemen grotendeels gelijklopen ) wanneer ik deze in het ontwaardingsapparaat stak geen lijntje had geprint. 2 halte's daarna werd ik gecontroleerd en natuurlijk namen ze mij onmiddellijk apart en beschuldigden ze mij van zwartrijden. Ik weigerde mijn paspoort te geven, met dat ik wist dat dit mijn goed recht was) en bleef zeggen dat het apparaat niet goed had geprint op mijn kaart. Wanneer ze dan na de tram 15 te hebben tegengehouden eindelijk me begonnen te geloven controleerden ze het apparaat waaraan ik had afgetekend door een blanco ( dit denk ik toch)? kaartje in te steken en konden ze zien dat mijn registratienummer van lijnkaart inderdaad had afgetekend. Ik had natuurlijk hierdoor serieus schrik opgelopen maar blijkbaar slaat het apparaat toch op welke kaartjes zijn gebruikt op welk tijdstip?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door Steve »

treinfanaat schreef:Hallo iedereen, sorry als ik onware zaken ofzo vertel maar dit is mijn eerste post op dit forum dus ik moet het nog gewoon komen.

Om te antwoorden op de beginnende vraag, ik heb het zelf al tegengekomen dat mijn 10 beurtenkaart ( MIVB op papier, niet de lijn alhoewel ik denk dat de 2 systemen grotendeels gelijklopen ) wanneer ik deze in het ontwaardingsapparaat stak geen lijntje had geprint. 2 halte's daarna werd ik gecontroleerd en natuurlijk namen ze mij onmiddellijk apart en beschuldigden ze mij van zwartrijden. Ik weigerde mijn paspoort te geven, met dat ik wist dat dit mijn goed recht was) en bleef zeggen dat het apparaat niet goed had geprint op mijn kaart. Wanneer ze dan na de tram 15 te hebben tegengehouden eindelijk me begonnen te geloven controleerden ze het apparaat waaraan ik had afgetekend door een blanco ( dit denk ik toch)? kaartje in te steken en konden ze zien dat mijn registratienummer van lijnkaart inderdaad had afgetekend. Ik had natuurlijk hierdoor serieus schrik opgelopen maar blijkbaar slaat het apparaat toch op welke kaartjes zijn gebruikt op welk tijdstip?
Welja, daar dient de magneetstrip precies voor. De afdruk is dus, zoals eerder beschreven, vooral een extra visuele controle (maar niet absoluut onontbeerlijk). Op de hedendaagse chipkaarten heb je die afdruk trouwens helemaal niet meer.

Overigens zou ik zeer terughoudend zijn met het weigeren je papieren te tonen "omdat dit je goed recht zou zijn". De bevoegdheden van de beveiligingsagenten van de MIVB zijn bijvoorbeeld eind 2012 uitgebreid (onder meer naar aanleiding van de hele agressie- en veiligheidsproblematiek), waardoor ze nu wél je identiteitskaart mogen eisen en je bij weigering staande kunnen houden tot de politie arriveert. Het is best mogelijk dat dit ook geldt voor de controleurs in Antwerpen, die qua statuut en bevoegdheden vergelijkbaar zijn.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: printers in ontwaardingstoestellen.

Bericht door groentje »

Hebben de controleurs geen toestel dat die magneetstrip kan lezen? Dat is dan toch wel een serieus gemis...
Plaats reactie