Pagina 1 van 1

BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 02 nov 2012, 10:56
door LRDArdo
Hallo iedereen,
Paar weken terug vond ik op internet een stukje over BRT, Bus Rapid Transit, volgens de redacteur een snelle manier van openbaar vervoer. Tot nu toe vond ik niet echt iets terug over BRT in de berichten en posts. Dus ik vroeg mij af wat de meningen hier zijn? Is het poging van busbouwers om hun marktaandeel te vergroten? Of past dit systeem wel in een multimodaal mobiliteitsplan (als dat al kan bestaan...).

In bijlage heb ik het artikel gepost.
http://www.busandcoach.travel/download/ ... sit_NL.PDF

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 02 nov 2012, 12:14
door Shrek
Het systeem is snel aan te leggen eens je de bouwplannen en vergunning hebt en heeft een lagere initiële investering.
Maar wat je dan overhoudt is minder performant en duurder in gebruik dan een tramlijn.

Ideaal dus voor snelgroeiende steden waar bouwvergunningen in enkele maanden rond zijn, maar hier heeft het echt geen voordelen. Het aanleggen zelf van een tramlijn gaat zeer snel (kijk maar naar de recente voorbeelden rond Antwerpen), het is het papierwerk er rond dat de projecten vertraagd. En dat papierwerk zal niet veel sneller gaan om een busbaan aan te leggen.
Bussen kosten meer aan onderhoud, diesel en loon voor de chauffeur per passagier, in deze tijden van besparingen is dat een niet onbelangrijk punt. En laten we het milieu ook niet vergeten, tientallen zeer zware dieselbussen in de binnenstad is geen lachertje. Een tram heeft bovendien als voordeel dat het complementair is met de huidige systemen in de grote steden, dit zou er naast bijgebouwd moeten worden.
Dit systeem is totaal overbodig in België dus, maar het zou wel een mooi exportproduct kunnen worden voor onze busbouwers. In grote wereldsteden waar nog geen of amper openbaar vervoer is kan dit wel aanslaan, en dan zouden Belgische bussen niet misstaan :wink:

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 03 nov 2012, 00:36
door Teach2
Bussen kosten meer aan onderhoud, diesel en loon voor de chauffeur per passagier, in deze tijden van besparingen is dat een niet onbelangrijk punt. En laten we het milieu ook niet vergeten, tientallen zeer zware dieselbussen in de binnenstad is geen lachertje.
Het hoeven geen dieselbussen te zijn, het kunnen hybride bussen zijn, waterstofbussen, of zelfs elektrische bussen. De bussen kunnen ook dubbelgeleed zijn, waardoor je al wat dichter bij de capaciteit van een tram komt.
Dit systeem is totaal overbodig in België dus, maar het zou wel een mooi exportproduct kunnen worden voor onze busbouwers. In grote wereldsteden waar nog geen of amper openbaar vervoer is kan dit wel aanslaan, en dan zouden Belgische bussen niet misstaan :wink:
Van Hool bouwt op dit moment bussen voor het BRT-project in Metz (Mettis): dubbelgelede hybride bussen, type Exqui.City (speciaal voor de BRT-markt ontwikkeld): Afbeelding

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 03 nov 2012, 10:29
door ijzeren rijn 82
met die bus valt volgens mij niet mee te rijden in de steden en dorpskernen hier in vlaanderen
ze maken de wegen zo smal en plaatsen overal verlichtingspalen en paaltjes en verkeersremmers
om nog maar te zwijgen over verkeerd geparkeerde wagens en lossende vrachtwagens
de huidige gelede bussen staan nu al regelmatig geblokeerd !

wel mogelijk de snellijnen van Limburg naar Brussel en Antwerpen mischien ?

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 03 nov 2012, 12:25
door Robin
idd op vele plaatsen valt met z'n bus hier niet te rijden.

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 03 nov 2012, 12:44
door Steven
komt door onze 'prachtige' urbanisatie.

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 03 nov 2012, 12:51
door Teach2
ijzeren rijn 82 schreef:met die bus valt volgens mij niet mee te rijden in de steden en dorpskernen hier in vlaanderen
ze maken de wegen zo smal en plaatsen overal verlichtingspalen en paaltjes en verkeersremmers
om nog maar te zwijgen over verkeerd geparkeerde wagens en lossende vrachtwagens
de huidige gelede bussen staan nu al regelmatig geblokeerd !

wel mogelijk de snellijnen van Limburg naar Brussel en Antwerpen mischien ?
Ze is ook niet echt bedoeld om in dorpskernen rond te toeren he. BRT-systemen hebben in de meeste gevallen een eigen, vrije busbaan zoals een tram. Is ook in Metz zo. Desondanks is ze ondanks getest in Brasschaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00329610

De bus bestaat trouwens ook in enkelgelede variant, zoals ze nu geleverd wordt aan Parma en ook besteld is door Genève:
Afbeelding

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 03 nov 2012, 17:45
door dentheo
Teach2 schreef: BRT-systemen hebben in de meeste gevallen een eigen, vrije busbaan zoals een tram.
Als ik het zo lees is het een net, met in het centrum vrije busbanen....geen "speciale" bussen , alhoewel dat kan natuurlijk...

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 03 nov 2012, 18:55
door Robin
Teach2 schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:met die bus valt volgens mij niet mee te rijden in de steden en dorpskernen hier in vlaanderen
ze maken de wegen zo smal en plaatsen overal verlichtingspalen en paaltjes en verkeersremmers
om nog maar te zwijgen over verkeerd geparkeerde wagens en lossende vrachtwagens
de huidige gelede bussen staan nu al regelmatig geblokeerd !

wel mogelijk de snellijnen van Limburg naar Brussel en Antwerpen mischien ?
Ze is ook niet echt bedoeld om in dorpskernen rond te toeren he. BRT-systemen hebben in de meeste gevallen een eigen, vrije busbaan zoals een tram. Is ook in Metz zo. Desondanks is ze ondanks getest in Brasschaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00329610

De bus bestaat trouwens ook in enkelgelede variant, zoals ze nu geleverd wordt aan Parma en ook besteld is door Genève:
Afbeelding
knap maar wie de noordelijke gemeente wat kent weet dat er hier en daar toch punten zijn waar een gelede bus al moeilijk kan draaien, laat staan eentje uit 3 delen.
Wie z'n weg kent in Kapellen moet daar maar eens door het centrum gaan met z'n grote joekel, daar hebben ze ook het geweldige idee gehad met hun 'ovonde'.
Dat z'n bus een alternatief is ja maar bezie eerst langs waar je die laat rijden. Bouw park & ride om zodat bussen er hun eindehalte hebben ipv door te rijden tot in het stad samen met de tram.

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 07 nov 2012, 19:57
door LRDArdo
Ik had het niet zozeer over de uitbreiding van een bestaand netwerk, maar het uitbouwen van een gloednieuw netwerk in steden waar het openbaarvervoer nogal stiefmoederlijk behandeld wordt.

Ik denk aan Roeselare, waar de bus gewoon stilstaat in het verkeer en waar er bv. op de brugsesteenweg het perfect mogelijk is om lange buslanen vanuit de stad en omgekeerd aan te leggen die lopen langs 2 km handelszone (Mammoetcentrum) en beginnen/eindigen op een deftige park 'n ride aan de ring rond Roeselare, vlakbij Beveren-Noord. Een uitbreiding van de BRT van op de parking van de Hallen naar de stad en verder oostwaarts met een deftige verbinding richting Tielt op, maakt het dan weer mogelijk om de 'voorsteden' te ontsluiten. Later kan men in het zuiden een Park 'n Ride oprichten op het bedrijventerrein aan de E403 vlakbij de toekomstige site van het fusieziekenhuis. Een uitbreiding van een bestaand tramnet zie ik dus niet gebeuren met een BRT, eerder het omvormen van stadsbusvervoer naar een BRT-systeem op de hoofdassen.

Re: BRT Bus Rapid Transit in Vlaanderen

Geplaatst: 09 nov 2012, 11:21
door pietmol
Robin schreef: [

De bus bestaat trouwens ook in enkelgelede variant, zoals ze nu geleverd wordt aan Parma en ook besteld is door Genève:
Afbeelding
[/quote]

wel jammer dat De Lijn gestopt is met de trolleybus (gent)