Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

welke mens verlaat zijn auto voor de tram .... dan denk ik aan het succes dat de kusttram al jaren is die (grotendeels) in eigen bedding langs de kust te vinden is.
Waarom zou die tram geen rijstrook van de N8 mogen gebruiken, net op die manier maak je duidelijk dat openbaar vervoer zijn plaats opeist. Je wil koning auto geen strobreed in de weg leggen en op die manier overtuig je zeker niemand.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

groentje schreef:Er komen meer mensen vanuit Gent met de trein dan vanuit Ninove of Gooik. Ik kan wel raden waarom, je bent stukken sneller met de trein. Vanuit Ninove moet je via Denderleeuw (via Geraardsbergen en Edingen is helemaal rond), of met een lange busrit. Vanuit Gooik is er alleen de bus. Logisch, dus, dat dat niet kan concurreren met de auto, ook al sta je dan in de file. Een tram kan echter sneller (mits in eigen bedding) en heeft meer capaciteit. En zou dus wél een succes kunnen zijn. Ninovieters staan net zo graag in de file als Gentenaars: niet. Als zo'n tram hen dan file- en stressvrij naar Brussel kan brengen, zal voor een aantal de balans snel gemaakt zijn.
Gent is een grootstad tegenover Ninove of Gooik met een veel betere treinverbinding, wat normaal is, maar zet een extra trein in die in Ninove stopt met een goede verbinding naar Brussel/Gent desnoods met overstap en er zullen veel meer mensen de trein nemen. Voor mensen die in kleine dorpen wonen is zo een tram misschien makkelijk, maar ik ga geen tram gebruiken of bus als ik op nog geen 5 min. van het station woon. Misschien moeten er dan misschien pechstroken gebruikt worden als 4e rijstrook, misschien dat dat het fileprobleem een beetje kan oplossen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

Files los je zelden op door rijstroken bij te plaatsen hoor, dat trekt vooral meer verkeer aan en je verzadigt dan vooral het punt waar die rijtstroken weer verdwijnen. Je moet de mensen vooral op ander vervoer krijgen. Trouwens die tram zal dan niet noodzakelijk enkel mensen naar Brussel brengen maar ook naar het station van Ninove waardoor er aldaar misschien iets of wat ademruimte ontstaat voor de mensen die daar de trein nemen en alsnog met de auto daar komen parkeren. Je moet verder kijken dan alleen de verbinding NAAR Brussel.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Mechanik »

maar een bustrook aanlegen waar maar 1 of 2 bussen per uur passeren is ook er wel een beetje over vindt je nu zelf niet?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Mechanik schreef:maar een bustrook aanlegen waar maar 1 of 2 bussen per uur passeren is ook er wel een beetje over vindt je nu zelf niet?
Die busstrook functioneert dan ook niet optimaal op het ogenblik dat er maar 2 bussen per uur over rijden. Op dat ogenblik hindert ze ook nauwelijks omdat dat de situatie buiten de spits is.
Maar tijdens de spits zullen er wel meer dan 2 bussen per uur gebruik van maken, en dan functioneert ze best, omdat de wagens dan voor files zorgen.
Ik merk hier in Halle dat de tijdswinst met een busstrook van nauwelijks enkele honderden meters al snel 5 minuten en meer bedraagt. Ook al is ze overdag niet echt nuttig, tijdens de spits zorgt dat echt wel voor veel tijdswinst, en dus minder verbroken aansluitingen, minder gestreste chauffeurs en reizigers, minder vervuiling enz.
Met vriendelijke groet

overweg13
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Mechanik »

ja dat is volledig correct maar is het dan nodig om die busstrook enkel te reserveren voor bussen/taxi's buiten de spits ?
Als ik zie hoeveel file dit veroorzaakt in de loop van de dag dan stel ik me daar vragen bij, zie bijv de Bergensesteenweg te Anderlecht/sint-Pieters-Leeuw ....
de files zijn de laatste jaren daar minder erg geworden omdat de mensen nu veel gemakkelijker de "binnenwegen" nemen, een heel spijtige evolutie maar wel een heel herkenbare. Ikzelf rij ook liever 5 minuten langer om, als 10 minuten (zelfs 5 min) in de file te staan ... dat bezorgt mij ook veel minder stress ;-)
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Er komen verhoudingsgewijs meer mensen met de trein uit Gent dan uit Ninove en zeker het Pajottenland. Het gaat hem echt niet alleen om de grootte van Gent tegenover de grootte van Ninove of Gooik.
Soit, als zo'n busbaan ervoor zorgt dat de bus aantrekkelijker wordt (en als je zo'n bus voorbij ziet rijden terwijl je zit te stressen in de file naast de busbaan, dan stappen sommigen misschien wel over. Idem met een trambedding, zeker als je die over een esthetische grasbedding laat rijden.
Bovendien, we noemen het nu een tram, maar het model dat de voorkeur van De Lijn heeft (relatief lange stukken zonder haltes, zo recht mogelijk tracé...) leunt eigenlijk vrij dicht aan bij een trein.
@Stijn: voor de zoveelste maal ga je er vanuit dat een chauffeur in zijn auto zit vastgeroest. Gelukkig is dat niet zo, als je een deugdelijk alternatief kan aanbieden, zijn veel mensen wél bereid om over te stappen. Maar laat dat duidelijk zijn, een bus die zich vastrijdt in de files tussen het andere verkeer, is dat niet. Daarmee lok je alleen maar mensen die geen andere keuze hebben, zoals jongeren, ouderen, mensen zonder rijbewijs of zonder auto. Een sneltram, lightrail of hoe je het ook wil noemen, een (spoor)voertuig in eigen bedding, comfortabel en snel, kan dat wel.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Soit, als zo'n busbaan ervoor zorgt dat de bus aantrekkelijker wordt (en als je zo'n bus voorbij ziet rijden terwijl je zit te stressen in de file naast de busbaan, dan stappen sommigen misschien wel over.
Dan zullen ze toch wat méér bussen mogen inleggen want de die die ik zie rijden tijdens de spits, zitten steevast overvol. Lijkt mij een weinig aantrekkelijk beeld.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Ook daarom wil men die tram, dan kan je met evenveel voertuigen meer mensen vervoeren.
carlos

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door carlos »

Het Nieuwsblad 12jan2013 schreef:

HEIST-OP-DEN-BERG - De weerstand tegen de plannen voor de aanleg van een sneltramlijn van Heist-op-den-Berg naar Brussel neemt fors toe. Honderden buurtbewoners die langs een van de voorgestelde tracés wonen, verhogen de druk op de lokale en Vlaamse overheid.



De plannen van de Vlaamse overheid om vanuit Heist-op-den-Berg een nieuwe sneltramlijn richting Brussel aan te leggen, is een slag in het gezicht van tientallen gezinnen die een pak geld investeerden in een eigen woning. De lijn zou immers de nieuwe verkavelingen in bijvoorbeeld de Hoge Brugstraat, Diepestraat, Oude Kattestraat, Kasteelstraat en Vleugelarendijk doorkruisen. ‘Het zijn waanzinnige plannen die een halt moeten worden toegeroepen', zegt buurtbewoner Remy Knecht. ‘De nieuwe tramlijn heeft een zware impact op de omgeving, veroorzaakt problemen met de waterhuishouding en lost de mobiliteitsproblemen in de gemeente niet op. Integendeel, de doorkruising van de N10 zal nog meer oponthoud veroorzaken. Bovendien is de stationsomgeving niet geschikt om dagelijks 15.000 pendelaars op te vangen.'

Het stoort de buren dat het studiebureau zich gebaseerd heeft op plannen van 6 jaar geleden toen er van nieuwe verkavelingen in de omgeving van de Heistse schaatsbaan nog geen sprake was.

volgens het studiedocument gaat het over tramlijn niet over een lightrail.

Persoonlijk zie ik niet waar de behoefte aan een tram naar Brussel ligt voor de Heistse bevolking.

De argumentatie van die door de buurtbewoners gehanteerd worden zijn echter flauw.
Stel dat die tram er komt, dan krijg je in de buurt van het station van Heist misschien (en ik ben optimistisch) 200 extra reizigers en dus zeker geen 15000;
de straten waarvan sprake in het artikel zijn de vroegere "tramstraten" (uit de tijd van de stoomtram Mechelen Heist Westerlo), dus nu verontwaardigd zijn omdat er misschien een opnieuw een tram komt is eerder zwak
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

carlos schreef: volgens het studiedocument gaat het over tramlijn niet over een lightrail.

Persoonlijk zie ik niet waar de behoefte aan een tram naar Brussel ligt voor de Heistse bevolking.

De argumentatie van die door de buurtbewoners gehanteerd worden zijn echter flauw.
Stel dat die tram er komt, dan krijg je in de buurt van het station van Heist misschien (en ik ben optimistisch) 200 extra reizigers en dus zeker geen 15000;
de straten waarvan sprake in het artikel zijn de vroegere "tramstraten" (uit de tijd van de stoomtram Mechelen Heist Westerlo), dus nu verontwaardigd zijn omdat er misschien een opnieuw een tram komt is eerder zwak
Waarom altijd zo blindstaren op de beide eindpunten van de lijn? Het is niet omdat die tram Brussel als eindpunt zou hebben, dat er meteen veel potentieel voor de hele rit Heist-ODB - Brussel hoeft te zijn. Op de IC-E zijn er ook bitter weinig mensen die van Knokke helemaal naar Tongeren gaan, maar om nu te zeggen dat de IC-E weinig succes heeft... :wink:

Interessante plaatsen genoeg langs de potentiële tramlijn, behalve Brussel: Keerbergen en Haacht, alles rond de Haachtstesteenweg, Brucargo en natuurlijk de vlakbij gelegen luchthaven. Ook interessant vanuit Heist, temeer daar er momenteel zeer weinig goede verbindingen zijn tussen Heist en westelijk Vlaams-Brabant. Alles is zeer sterk gericht op de as Leuven - Antwerpen.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Voor Brussel is een upgrade van de spoorweg wellicht interessanter, een vlotte overstap op een trein die de bocht van Leuven neemt, bijvoorbeeld (een trein over Heist-op-den-Berg die zelf de boog neemt lijkt me net iets teveel eer, momenteel) is inderdaad sneller dan een sneltram. En vanuit Leuven is een goede verbinding naar de luchthaven. Voor pakweg Haacht-Brussel is die verbinding echter al een pak minder vergezocht, met de trein is in verhouding echt wel een serieuze omweg. Ik ga dus geen traan laten als de tram naar Heist (voorlopig?) een tram naar Haacht wordt. Ik hoop alleen dat hun luide protest er niet voor zorgt dat ook die op de helling komt te staan.
Laatst gewijzigd door groentje op 14 jan 2013, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

leuven heeft 2 x per uur verbinding met de luchthaven tijdens de week en 1 x uur in het weekend.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Oeps, inderdaad. Even verbeteren.
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

groentje schreef: Ik ga dus geen traan laten als de tram naar Heist (voorlopig?) een tram naar Haacht wordt. Ik hoop alleen dat hun luide protest er niet voor zorgt dat ook die op de helling komt te staan.

zonder die 40000'zieltjes' van Heist-op-den-Berg, zal de tram vanuit Haacht moeilijk verdedigbaar zijn.
Plaats reactie