Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door desirootje »

groentje schreef: 25 jun 2023, 20:11 @Hagelander: hoewel ik ook al regelmatig ben teleurgesteld door onze politici, de laatste decennia vooral aan Vlaamse kant, wil ik hen hier nog wel het voordeel van de twijfel geven. Eerlijk gezegd, na wat met Spartacus was gebeurd, ging ik er van uit dat minister Peeters hier ook een trambuslijn van zou maken, dat dat (tot nader order) niet gebeurt, stemt me toch licht hoopvol.
Ik was ook geschrokken dat de tram er nog steeds zou komen maar ik blijf toch wantrouwig, zeker met de verkiezingen kan ik me voorstellen dat dit een loze belofte is... Ze proberen niet zomaar dit plan te dwarsbomen door de kosten aan de gemeentes door te rekenen zodat zij het in hun naam kunnen blokkeren en dan opeens er weer mee doordoen. Het klinkt eig alsof de tram een stille dood had moeten sterven maar toen het groter nieuws dan verwacht werd en iedereen door de schijn heen kon zien hebben ze zich omgedraaid, tot bij de verkiezingen dan...
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietje »

Ik blijf het vreemd vinden om buiten de stedelijke context lange-afstandstrams te proberen (her)invoeren.
Voor verbindingen als naar Willebroek is, net als voor Hasselt-Maastricht, een trein veel geschikter vervoersmiddel dan een tram, maar dan zitten we weer met het probleem van bevoegdheden tussen het federale niveau en de gewesten.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Op de plaatsen waar dergelijke voorstadstramlijnen zijn blijven bestaan, zijn ze over het algemeen inderdaad uitgebouwd tot een meer treinachtige verbinding. Bijvoorbeeld in Japan, maar ook de South Shore Line in Chicago en tot op zekere hoogte ook de kusttram. Maar laat ons het verschil ook niet overroepen, deze lijn wordt buiten Brussel nagenoeg volledig in eigen bedding aangelegd, met vaste halteinfrastructuur, en voertuigen van een zekere lengte en zekere snelheid. Momenteel is 70 km/u voorzien, en hoewel dat nog te laag is, is het sneller dan de meeste traditionele trams. Brabantnet zit in een grijze zone, tussen trein en tram, en op de afstand waarvoor het bedoeld is, lijkt me dat nog te verantwoorden. Een S-trein zou amper sneller zijn, lijkt me, ondanks de uitstekende acceleratie van de Desiro's, onze S-trein par excellence.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

@desirootje: we gaan moeten zien, natuurlijk, ik ben ook niet erg hoopvol, maar de deur is nog niet dichtgeslagen.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door jan_olieslagers »

Brabantnet zit in een grijze zone, tussen trein en tram, en op de afstand waarvoor het bedoeld is, lijkt me dat nog te verantwoorden.
En dat lijkt me hieraan nog het mooiste: als de Vlaamse overheid voldoende ballen aan het lijf heeft, EN daar overeenkomstig centen weet tegenover te stellen, dan zou er wel eens voorstadstransportgeschiedenis kunnen geschreven worden. En dat is toch waar al die politici op uit zijn? Hier hebben ze een uitgelezen mogelijkheid om te scoren, voor het nageslacht!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
lres908
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2022, 04:56

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door lres908 »

jan_olieslagers schreef: 26 jun 2023, 01:42
Brabantnet zit in een grijze zone, tussen trein en tram, en op de afstand waarvoor het bedoeld is, lijkt me dat nog te verantwoorden.
En dat lijkt me hieraan nog het mooiste: als de Vlaamse overheid voldoende ballen aan het lijf heeft, EN daar overeenkomstig centen weet tegenover te stellen, dan zou er wel eens voorstadstransportgeschiedenis kunnen geschreven worden. En dat is toch waar al die politici op uit zijn? Hier hebben ze een uitgelezen mogelijkheid om te scoren, voor het nageslacht!
Als ik kijk naar de reizigersaantallen en frequenties en amplitude van bussen voor bevoorbeeld de regio Oost-brabant. (Ik ben buschauffeur in die regio)
Dan lijkt het mij gewoon logisch om op de as Leuven-Diest(Diestesteenweg) en de as Leuven-Tervuren(Kraainem metro? Groot stuk via de Tervuursesteenweg) Een tram/lightrail in eigen bedding te gebruiken, die dan ook Leuven station en Gasthuisberg ziekenhuis bedienen. Op de lijn naar Tervuren zouden er ook 1 of 2 P&R kunnen aangelegd worden vlakbij de E40. Inplaats van volle bussen die vast zitten op belangrijke invalswegen, zoals diestsesteenweg in kessel-lo of tervuursesteenweg in tervuren tijdens de belangrijkste pendeluren...
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Je kan natuurlijk argumenteren dat er reeds een relatief performante spoorverbinding is op die assen, spoorlijn 35 en spoorlijn 36.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

groentje schreef: 09 jul 2023, 02:39 Je kan natuurlijk argumenteren dat er reeds een relatief performante spoorverbinding is op die assen, spoorlijn 35 en spoorlijn 36.
Ja maar ook ik ken zo’n buslijn, Asse Brussel, bussen 212/213/214, zitten de hele dag vol ook al ligt er een spoorlijn (lijn 60), op basis van wat je op die bussen ziet zou je ook een tram in eigen bedding willen. De andere optie is oude haltes die er ooit waren op lijn 60 heropenen zoals er ooit een halte was in Walfergem en Ganshoren (volgens ik op wiki kon terugvinden). Maar of die evenveel volk trekken?
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Zonder tariefintegratie wellicht niet, nee.
Lbarré
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2021, 23:05

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Lbarré »

Het was gisteren precies 45 jaar geleden dat in Brabant de laatste boerentram lijnen G, G doorstreept en BW. hebben gereden 31.07.1978 :twisted:
Was ook nog de enige plaats waar er zelf nog met flèche aan beide kanten van alle motorrijtuigen type S, SE en N zaten om stroom te nemen
i.p.v. een pantograaf op de motorrijtuigen type S & SO die in alle andere provincies reden of hadden gereden. 8)
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door trainlovertje »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/26 ... almaar-co/
Het ruikt hier plots naar verkiezingen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Helaas ben ik ook wat pessimistischer geworden. Het kan nog, maar ik hou mijn adem toch niet al te hard in, daarvoor hebben o.a. Spartacus mijn hart te zeer gebroken.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door desirootje »

Ze zeggen expliciet dat de gemeentes niets zullen moeten betalen. Dus het lijkt erop dat ze van plan zijn om die tram oftewel te bouwen of hem zelf af te zeggen zonder vuile trucjes om het op de gemeentes te steken.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door trainlovertje »

Of er gebeurt gewoon niets en er wordt niet gecommuniceerd, zoals de voorbije 20 jaar.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door dentheo »

groentje schreef: 26 jan 2024, 23:50 Helaas ben ik ook wat pessimistischer geworden. Het kan nog, maar ik hou mijn adem toch niet al te hard in, daarvoor hebben o.a. Spartacus mijn hart te zeer gebroken.
Gisteren op Nederlandse TV gehoord dat Maastricht nog een rekening wil sturen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie