Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door FLV-FGSP »

Wat die tram naar Ninove betreft, heb ik opgevangen dat die waarschijnlijk niet exact op de N8 zou liggen, maar parallel.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door loic1811 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Daar hadden ze naar mijn mening vroeger mee moeten afkomen, dat zou dus betekenen dat je 1 rijstrook minder hebt voor auto's per richting voor trams die misschien hoeveel keer per uur gaan rijden, 1x per richting per uur en enkel in de spits meer, als dit de mobiliteitsplannen zijn voor 2020 dan zijn we in dit landje qua mobiliteit heel slecht bezig.
Kijk naar Boechout zou ik zeggen, dat is ook een eindpunt redelijk ver van Antwerpen, maar er komen daar meer dan genoeg trams :wink:
1x per uur zou wel weinig zijn dan ben ik eerder voor een tram om de 20 minuten het is ook zo laat een trein,bus,tram veel rijden en ja zult inderdaad volk aantrekken zolang ze met een deftige dienstregeling afkomen zal dat wel goed komen . ik denk dat die tram echt een succes moet zijn .als ik ze kan gebruiken zal ik dit zeker doen !
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Maar aangezien we dagelijks bewijzen dat de auto nooit een efficiënt vervoermiddel kan zijn - ik vergelijk het graag met loslopende varkens in middeleeuwse steden, waar we ons nu vrolijk over maken - zo zullen anderen zich over enkele honderden jaren vrolijk maken over de auto als transportmiddel dat meestendeels stilstond - kan men best zoeken naar andere vormen van mobiliteit, waarin wel een toekomst zit.
Zoals?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:Maar aangezien we dagelijks bewijzen dat de auto nooit een efficiënt vervoermiddel kan zijn - ik vergelijk het graag met loslopende varkens in middeleeuwse steden, waar we ons nu vrolijk over maken - zo zullen anderen zich over enkele honderden jaren vrolijk maken over de auto als transportmiddel dat meestendeels stilstond - kan men best zoeken naar andere vormen van mobiliteit, waarin wel een toekomst zit.
Zoals?
Een getrapt systeem (futuristisch, ik geef het toe) met aan de basis kleine, automatische wagentjes die je naar een tram brengen, die je op zijn beurt naar een trein brengt, en dan naar de eindbestemming via trein - tram - wagentje, dat laatste eventueel ook op sporen.
Voor de gebruiker zou het volstaan om beginpunt en eindbestemming in te brengen: een informaticasysteem om u tegen te zeggen berekent je reisweg, en in functie daarvan wordt vervoer aangeboden. Zelf moet je alleen in-, uit- en overstappen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Ooit waren er zulke futuristische ideeën. Vandaag vraagt men dat mensen meer bewegen, want we worden te lui en te dik. Teveel automatiseren lijkt me dan ook niet gezond, maar soit.
De plannen voor een tram naar Ninove zouden een serieus gat in het spoorwegnet dichten. De omweg die je moet maken via Denderleeuw zorgt ervoor dat je bijna sneller bent met zo'n bus over de N8, ondanks de trage verbinding, de files waar de bus mee in staat, etc. Een tram is echt wel sneller dan een bus, op voorwaarde dat hij in een vrije bedding rijdt (en geen hond die er nog aan denkt om een nieuwe tram niet in vrije bedding te laten rijden), en het aantal haltes niet te overdreven is.
Ik vind het nogal defaitistisch, Stijn, dat je gelooft dat steeds meer mensen de auto zullen nemen. Gedurende decennia hebben hele gezinnen het zonder auto gesteld, en zijn ze toch elke dag naar het werk geraakt, naar school, of op stap. De auto werd betaalbaarder, en steeds meer mensen konden zich er het comfort van permitteren, in die mate, dat het comfort bijna weg is, omdat je niet meer vooruit geraakt. Vergeet ook niet, dat de auto steeds minder welkom wordt in de stad, en Brussel in het bijzonder. Zo worden er de komende jaren tientallen parkeerplaatsen afgeschaft in Brussel, krijgen ook bedrijfsparkings het moelijker om een milieuvergunning te krijgen, etc. We zullen gewoon niet anders kunnen dan andere manieren aanbieden om Brussel binnen te kunnen. En laat dat nu net de grote troef zijn van het openbaar vervoer, ze kunnen veel meer mensen op een ruimte-efficiënte manier verplaatsen. Op de ruimte van 1 trambedding kunnen er makkelijk veel meer reizigers verplaatst worden dan op een equivalente rijstrook door auto's. En ze kunnen dat nog sneller ook.
Hoe de route precies moet lopen, is nog niet helemaal duidelijk. Men onderzoekt routes via de N8 (links, rechts of in het midden), maar ook een zuidelijke route via Lennik. Of een combinatie van routes. Een tracé langs een serie dorpen ten noorden van de N8 is afgevallen wegens te langzaam.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

groentje schreef:Ooit waren er zulke futuristische ideeën. Vandaag vraagt men dat mensen meer bewegen, want we worden te lui en te dik. Teveel automatiseren lijkt me dan ook niet gezond, maar soit.
De plannen voor een tram naar Ninove zouden een serieus gat in het spoorwegnet dichten. De omweg die je moet maken via Denderleeuw zorgt ervoor dat je bijna sneller bent met zo'n bus over de N8, ondanks de trage verbinding, de files waar de bus mee in staat, etc. Een tram is echt wel sneller dan een bus, op voorwaarde dat hij in een vrije bedding rijdt (en geen hond die er nog aan denkt om een nieuwe tram niet in vrije bedding te laten rijden), en het aantal haltes niet te overdreven is.
Eventjes opgezocht, met een trein geraak ik vanuit Ninove in Brussel-Noord op 38 tot 49 min., met de bus vanaf Ninove Centrumlaan loopt dit op tot 1u10 tot 1u20. Een eigen bedding voor een tram, nee dank u niet meer in 2012. Die tram is misschien makkelijk voor mensen die te ver van een het station wonen. Ik noem dat via Denderleeuw gaan geen omweg, als je ziet hoeveel mensen de CR nemen. Zorg voor een extra trein en er zullen nog meer mensen de trein nemen in plaats van de auto.
groentje schreef:Ik vind het nogal defaitistisch, Stijn, dat je gelooft dat steeds meer mensen de auto zullen nemen. Gedurende decennia hebben hele gezinnen het zonder auto gesteld, en zijn ze toch elke dag naar het werk geraakt, naar school, of op stap. De auto werd betaalbaarder, en steeds meer mensen konden zich er het comfort van permitteren, in die mate, dat het comfort bijna weg is, omdat je niet meer vooruit geraakt. Vergeet ook niet, dat de auto steeds minder welkom wordt in de stad, en Brussel in het bijzonder. Zo worden er de komende jaren tientallen parkeerplaatsen afgeschaft in Brussel, krijgen ook bedrijfsparkings het moelijker om een milieuvergunning te krijgen, etc. We zullen gewoon niet anders kunnen dan andere manieren aanbieden om Brussel binnen te kunnen. En laat dat nu net de grote troef zijn van het openbaar vervoer, ze kunnen veel meer mensen op een ruimte-efficiënte manier verplaatsen. Op de ruimte van 1 trambedding kunnen er makkelijk veel meer reizigers verplaatst worden dan op een equivalente rijstrook door auto's. En ze kunnen dat nog sneller ook.
Hoe de route precies moet lopen, is nog niet helemaal duidelijk. Men onderzoekt routes via de N8 (links, rechts of in het midden), maar ook een zuidelijke route via Lennik. Of een combinatie van routes. Een tracé langs een serie dorpen ten noorden van de N8 is afgevallen wegens te langzaam.
Ik heb niet gezegd dat meer mensen de auto gaan nemen, maar veel gezinnen hebben 2 auto's of meer, veel mensen staan liever in de file dan met het OV naar het werk te gaan. Mensen ruilden vaak hun auto in voor een abonnement voor De Lijn, maar aangezien dat de duur daar ook al vermindert is zullen meer mensen ook dit laten liggen en de auto nemen. Waar die trambedding dan ook moet komen en waar die tram ook moet rijden, ik blijf het een dom idee vinden om daar nog is straten voor open te leggen wat files tot gevolg gaat hebben. Dat is het laatste wat de mensen willen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Ik heb niet gezegd dat meer mensen de auto gaan nemen, maar veel gezinnen hebben 2 auto's of meer, veel mensen staan liever in de file dan met het OV naar het werk te gaan. Mensen ruilden vaak hun auto in voor een abonnement voor De Lijn, maar aangezien dat de duur daar ook al vermindert is zullen meer mensen ook dit laten liggen en de auto nemen. Waar die trambedding dan ook moet komen en waar die tram ook moet rijden, ik blijf het een dom idee vinden om daar nog is straten voor open te leggen wat files tot gevolg gaat hebben. Dat is het laatste wat de mensen willen.
Maar soms moet je de mensen niet datgene geven wat ze willen, maar datgene wat ze nodig hebben :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Ik heb niet gezegd dat meer mensen de auto gaan nemen, maar veel gezinnen hebben 2 auto's of meer, veel mensen staan liever in de file dan met het OV naar het werk te gaan. Mensen ruilden vaak hun auto in voor een abonnement voor De Lijn, maar aangezien dat de duur daar ook al vermindert is zullen meer mensen ook dit laten liggen en de auto nemen. Waar die trambedding dan ook moet komen en waar die tram ook moet rijden, ik blijf het een dom idee vinden om daar nog is straten voor open te leggen wat files tot gevolg gaat hebben. Dat is het laatste wat de mensen willen.
Maar soms moet je de mensen niet datgene geven wat ze willen, maar datgene wat ze nodig hebben :wink:
Ik wil is weten hoelang die tram er over zal doen en hoe ze de werken voor die trambedding willen doen, want ofwel ga je meer mensen via de E40 sturen door de werken aan een eigen trambedding en ga je zo meer files hebben op de E40 die nu al vanvoor Aalst vaststaan. Via bus (ik vrees ervoor) zie ik ook niet meer mensen naar Brussel gaan en trein (kan capaciteit op dit moment niet aan als er meer mensen met trein naar Brussel willen door de werken).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef: Ik wil is weten hoelang die tram er over zal doen en hoe ze de werken voor die trambedding willen doen, want ofwel ga je meer mensen via de E40 sturen door de werken aan een eigen trambedding en ga je zo meer files hebben op de E40 die nu al vanvoor Aalst vaststaan. Via bus (ik vrees ervoor) zie ik ook niet meer mensen naar Brussel gaan en trein (kan capaciteit op dit moment niet aan als er meer mensen met trein naar Brussel willen door de werken).
Als ze de bus niet willen nemen, en de trein niet kunnen nemen, wat suggereer je dan eigenlijk? Ik krijg meer en meer de indruk dat je wil vermijden dat de heren automobilisten op de N8 gehinderd worden door de aanleg van de trambedding, waar je impliciet eigenlijk wel voor pleit. Want met auto, bus en trein lukt het niet, zeg je zelf.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Er komen meer mensen vanuit Gent met de trein dan vanuit Ninove of Gooik. Ik kan wel raden waarom, je bent stukken sneller met de trein. Vanuit Ninove moet je via Denderleeuw (via Geraardsbergen en Edingen is helemaal rond), of met een lange busrit. Vanuit Gooik is er alleen de bus. Logisch, dus, dat dat niet kan concurreren met de auto, ook al sta je dan in de file. Een tram kan echter sneller (mits in eigen bedding) en heeft meer capaciteit. En zou dus wél een succes kunnen zijn. Ninovieters staan net zo graag in de file als Gentenaars: niet. Als zo'n tram hen dan file- en stressvrij naar Brussel kan brengen, zal voor een aantal de balans snel gemaakt zijn.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Kristofke »

Trams? Menen ze dat nu?

Ze zouden beter gewoon de Brusselse Metro uitbreiden tot buiten Brussel, net zoals in Parijs.

Dedju toch, waar zit die toekomstvisie in België? Ze weten in Parijs op een afstand Brussel-Antwerpen treinen (alleya halve metro stellen) te laten rijden met minder dan vijf minuten interval, zowat overal te stoppen (behalve enkele snellere ritten op bv. de RER A, en nog sneller te zijn dan een IC NMBS trein!!

Trams zijn leuk voor kleine en middelgrote steden, maar niet echt voor grote steden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door kika »

Trams zijn ook leuk voor grote steden. Maar dan als aanvulling op metro (of gelijkaardige/gelijkwaardige vervoersmodi, of het nou lightrail heet, of sneltram zoals de ringlijn in Amsterdam boeit niet). Of de tram in pakweg Parijs vanaf La Défense over de oude spoorbedding nu een goed idee was of dat er ook daar eerder metro had moeten rijden weet ik niet. Maar de T4 in Parijs is een zeer terechte ontwikkeling in mijn ogen, het wordt ook een tram genoemd, hoewel iets minder reizigers als verwacht, is een metro daar teveel van het goede en met goedkoper (en zeer frequent) materieel geraak je al een heel eind.

Maar of je nou tram, metro, vrije busbaan met tramfundering bouwt of nog wat anders: er is momenteel een serieus gebrek aan een integrale denkwijze. Weinig mensen durven het aan om er überhaupt over na te denken of zoals zovaak in België zijn de voorgestelde keuzes géén keuze maar halfslachtige niets-projecten. Daarom blijf ik bij mijn standpunt dat het zeker goed is om zulke voorstellen te lanceren, daar kritiek op te leveren en naar nog betere -eventueel ambitieuzere- plannen op te bouwen.

Ook al wordt het beestje hier ringtram genoemd, een echte ringtram is het zeker niet.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door dentheo »

RINGTRAM Zeker niet, het lijken mij "antennes"
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door kika »

Eindelijk 'buiten' de ring denken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

overweg13 schreef:
Stijn91 schreef: Ik wil is weten hoelang die tram er over zal doen en hoe ze de werken voor die trambedding willen doen, want ofwel ga je meer mensen via de E40 sturen door de werken aan een eigen trambedding en ga je zo meer files hebben op de E40 die nu al vanvoor Aalst vaststaan. Via bus (ik vrees ervoor) zie ik ook niet meer mensen naar Brussel gaan en trein (kan capaciteit op dit moment niet aan als er meer mensen met trein naar Brussel willen door de werken).
Als ze de bus niet willen nemen, en de trein niet kunnen nemen, wat suggereer je dan eigenlijk? Ik krijg meer en meer de indruk dat je wil vermijden dat de heren automobilisten op de N8 gehinderd worden door de aanleg van de trambedding, waar je impliciet eigenlijk wel voor pleit. Want met auto, bus en trein lukt het niet, zeg je zelf.
Welke mens wilt nu zijn auto verlaten voor een tram? Dat is al een idioot gedacht zeg.
Als die trambedding er moet komen, liefst niet dat er een rijstrook wegvalt op de N8.
Waar zeg ik dat het met de trein niet lukt? Het lukt perfect met de trein maar indien meer mensen met de trein willen komen zal de capaciteit naar omhoog moeten, maar sommige mensen moeten van te ver komen en verkiezen dan de bus of de auto.
Plaats reactie