Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door kika »

Dat is inderdaad een terechte opmerking die je daar maakt.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

overweg13 schreef:
kika schreef: Die tramlijn naar Ninove zal minstens 5 jaar later gerealiseerd worden én er zijn meer onbekende variabelen op dat tracé. Waarom mensen blij/bang maken met iets wat uiteindelijk misschien toch nog sterk zal afwijken van de realiteit?
Ik denk dat De Lijn er net voortdurend de nadruk op legt dat er nog erg veel mogelijkheden overblijven. Wat in werkelijkheid gebeurt, is dat zelfs bij een vaag vermoeden dat de tram in de buurt zou kunnen komen, meteen allerlei groeperingen opstaan om dat te verhinderen, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Het is dus niet De Lijn die bang maakt, het is de plaatselijke bevolking die zich laat ophitsen, o.a. ook door politici die stemmenwinst ruiken.
In Ninove trekken de politici daar zich allemaal niet veel van aan, ze zouden is beter hun gedacht zeggen en wat meer zich moeien met het OV in Ninove. Zo een tram zal ook nog wat meer Brusselaars (lees: allochtonen) naar Ninove lokken, iets wat we echt wel kunnen missen. Eigenlijk zou De Lijn iedereen moeten verplichten om de mensen die ze willen bereiken met die tram doen verplichten een enquête in te laten vullen om na te gaan hoeveel mensen eigenlijk zo een tram willen. Als zo een tram er komt dan hoop ik dat de auto's ook op de 2 rijstroken mogen blijven want de Brusselsesteenweg is nu al superdruk en telt nu 2 rijstroken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

Als die tram er komt is het de bedoeling om het autoverkeer rustiger te zien worden. Zo'n tram heeft dus net als doel het verkeer te ontlasten. Je smijt nogal veel op een hoop hoor Stijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Als die tram er komt is het de bedoeling om het autoverkeer rustiger te zien worden. Zo'n tram heeft dus net als doel het verkeer te ontlasten. Je smijt nogal veel op een hoop hoor Stijn.

Stijn, en met hem vele anderen, lijken dat maar niet te willen zien, Steven. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat die trams leeg rijden, en dat het aantal auto's niet vermindert. De hinder die zo een tram veroorzaakt wordt extra in de verf gezet - onterecht - en ondertussen neemt men er met gemak de voortdurend groeiende overlast van het wegverkeer bij.
(Ik woon zelf aan een straatje dat je kunt blokkeren door een (1!) fiets dwars te zetten - ik hoop dat we nog allemaal weten hoe lang een fiets is - maar toch wroeten zich hier elke ochtend- en avondspits tientallen auto's tegen elkaar in door. Elke autobestuurder die de tram neemt, is pure winst. Maar dat lijkt men niet in te (willen) zien.)
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door kika »

Steven schreef:Als die tram er komt is het de bedoeling om het autoverkeer rustiger te zien worden. Zo'n tram heeft dus net als doel het verkeer te ontlasten. Je smijt nogal veel op een hoop hoor Stijn.
Ik ken de cijfers niet van dit specifieke project, maar toch nog even de kanttekening dat er verschillende zaken spelen. Wat is bijvoorbeeld de te verwachten bevolkingsgroei en verkeersdruk? Zo'n tram gaat geen massa's automobilisten wegtoveren, maar kan zeker helpen om de streek leefbaar te houden (en een stuk te verbeteren). En als ik je zo hoor, Stijn, zou je het juist moeten toejuichen: lekker ver weg van dat enge Brussel boordevol leven kunnen wonen en toch gemakkelijk ernaar toe kunnen pendelen met de tram om er uw boterham te verdienen. Of is dat een te positieve interpretatie en omkering van uw 'Zo een tram zal ook nog wat meer Brusselaars (lees: allochtonen) naar Ninove lokken, iets wat we echt wel kunnen missen?' Ik zou graag nog een theetje drinken en oeverloos zwammen over hoe Brussel decennia lang binnen kunstmatige grenzen werd gehouden, maar de realiteit anders is, maar dat moet maar in een ander draadje in de babbelhoek 8)
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

Zo een tram verplaatst het probleem maar het lost het probleem niet op. Mensen die een bedrijfswagen hebben ga je al niet uit de auto krijgen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

in welke zin verplaatst die het probleem? er zijn er nog mensen genoeg zonder bedrijfswagen die te overhalen zijn om OV te gebruiken en dat is wat die tram net voor ogen heeft. Een sneller vlotter vervoer naar Brussel brengen waardoor er toch een deel zijn wagen thuislaat omdat er een voordeel ontstaat dat er nu niet is met de bus omdat die gewoon veel te traag is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:Zo een tram verplaatst het probleem maar het lost het probleem niet op. Mensen die een bedrijfswagen hebben ga je al niet uit de auto krijgen.
Schaf dan ook al maar meteen alle treinen in Ninove af, Stijn. Want ook daar heeft een heleboel werknemers een bedrijfswagen. Sorry, maat, maar je argumentatie tegen die tram snijdt geen hout.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

overweg13 schreef:
Stijn91 schreef:Zo een tram verplaatst het probleem maar het lost het probleem niet op. Mensen die een bedrijfswagen hebben ga je al niet uit de auto krijgen.
Schaf dan ook al maar meteen alle treinen in Ninove af, Stijn. Want ook daar heeft een heleboel werknemers een bedrijfswagen. Sorry, maat, maar je argumentatie tegen die tram snijdt geen hout.
Ken je de baan Ninove - Brussel? Ik zou zeggen sta er eens een volledige dag langs en ik zeg het je een tram lost het probleem niet op. Als er 1 tram zal rijden per uur buiten de spits en 2 ofzo in de spits dan kom je er ook niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

Maar er is hier toch nergens gesproken van de frequentie van die trams, waar haal jij in je hoofd dat er maar 1 tram per uur zou rijden. Een tram is een voertuig dat tegen lage kostprijs een hoge frequentie aankan. Ken jij ergens een tramlijn in België waar ze vandaag maar 1 tram per uur laten rijden??
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef: Ken je de baan Ninove - Brussel? Ik zou zeggen sta er eens een volledige dag langs en ik zeg het je een tram lost het probleem niet op. Als er 1 tram zal rijden per uur buiten de spits en 2 ofzo in de spits dan kom je er ook niet.
Natuurlijk ken ik die weg. En ken jij de frequenties al? Het tracé ligt nog niet eens vast. Vind je de toestand op de N8 nu dan zo verfrissend? Met een spits die eigenlijk het grootste deel van de dag doorloopt?
Met vriendelijke groet

overweg13
Peter Eijkman

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Peter Eijkman »

Dit lijkt me redelijk hopeloos: wat voor argumenten er dan ook worden aangedragen, Stijn blijft een verstokte anti- tram man. Wat heeft het voor nut op een Pro-OV forum met iemand te discussiëren die niet wil inzien dat de auto nu juist het probleem veroorzaakt van de verkeers ellende. Je vraagt je af wat zo iemand überhaupt op dit forum te zoeken heeft.. Met alle respect: als je niets van een tram wilt weten, ga dan er niet over ruziën op deze plaats...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Stel dat je trams laat rijden met een capaciteit van 300 reizigers. Dat is niet denkbeeldig: die rijden nu al. Als je die om de 5 minuten laat rijden, kun je dus 3600 reizigers per richting vervoeren. Die zitten er uiteraard allemaal nog niet in, in Ninove. Maar dat is wel het equivalent van 3000 wagens (als je 1,2 passagiers per auto aanneemt, wat een overschatting is!). Dat plaatje kleurt eigenlijk toch wel erg mooi.
Met vriendelijke groet

overweg13
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Tijgernoot »

Ik vind trams een fantastisch vervoersmiddel, maar ik vind dat er hier iets te makkelijk wordt gezegd dat de tram tussen Brussel en Ninove er maar moet komen. Laten we er eens de MKBA (PDF) op naslaan. Er valt namelijk nog wel het een en ander op af te dingen. De MKBA zou positief worden (cijfer van 1,17, dus de rendabiliteit is behoorlijk gering want pas bij een getal van 1 heb je een positieve MKBA), maar alleen de exploitatiekosten voor 30 jaar zijn met 188 miljoen euro (10 minuten in de spits, 15 minuten daarbuiten, 16 diensturen op werkdagen, 14 op weekenddagen) al hoger dan de extra OV-opbrengsten van 122 miljoen. Maar nog frapanter is dat de aanleg van de tram eigenlijk vooral een positief effect zou hebben op het autoverkeer, de verbeterde doorstroming van het autoverkeer op de N8 zou de maatschappij de komende 30 jaar maar liefst 328 miljoen euro opleveren. Daarvoor moeten er bovendien dagelijks 528 extra reizigers met de tram gaan tussen 7 en 8 uur 's ochtends.

Tot zover de cijfers. Ik kan het document echter weinig betrouwbaar achten, want een aanzienlijk deel van de referenties in het document zijn niet aanwezig maar geven een foutmelding in de lopende tekst, daarmee is een aanzienlijk deel van de onderzoeksmethoden niet verifieerbaar en het rapport dus eigenlijk waardeloos. Dat is erg slordig en kan ze zeker gaan opbreken :idea:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

@Stijn, denk je echt dat je die "vreemde Brusselaars" gaat tegenhouden zonder tram? Brussel, en het hele stadsgewest errond, groeien. Nogal spectaculair, trouwens, ondanks de stadsvlucht die nog altijd niet is verdwenen. En die Brusselaars willen uiteindelijk gewoon hetzelfde als iedereen: een fijne betaalbare woning, niet te ver van voorzieningen en werk, een goede school voor hun kinderen, etc.
Als ik eens stout mag zijn, de inwoners van (delen van) Dilbeek, St-Pieters-Leeuw Meise zijn nu al Brusselaars. Asse, Ternat, Denderleeuw of Lennik volgen. En is dat erg? Nee, toch. Voor zij die echt té onzeker zijn in het Nederlands, is Wallonië dichterbij, én nog eens goedkoper. Je moet de verkavelingen in Tubeke, Edingen of 's-Gravenbrakel maar eens gaan bekijken...
@Tijgernoot: ik heb ook mijn twijfels bij alle gegeven cijfers, maar momenteel is de as over de Ninoofsesteenweg niet bediend zoals het hoort. Zouden hoogwaardiger bussen de klus kunnen klaren, zoals ik al sommige mensen (waarvan ik zeker ben dat ze niet tegen de tram an sich zijn, wel integendeel) op Skyscrapercity.com zal schrijven? Ik weet het niet. Maar de bevolking in de beide Brabanten en Brussel gaat wel nog steeds in stijgende lijn. En als ik eerlijk ben, dan verkies ik dat dat een beetje geconcentreerd gebeurd, bijvoorbeeld rond tram- en treinstations...
Plaats reactie