Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

Zucht... neem eens de moeite om te lezen, enkele reacties eerder had ik dit nog geantwoord, uitgerekend op een post van jou:
Steve schreef:
carlos schreef: volgens het studiedocument gaat het over tramlijn niet over een lightrail.

Persoonlijk zie ik niet waar de behoefte aan een tram naar Brussel ligt voor de Heistse bevolking.

De argumentatie van die door de buurtbewoners gehanteerd worden zijn echter flauw.
Stel dat die tram er komt, dan krijg je in de buurt van het station van Heist misschien (en ik ben optimistisch) 200 extra reizigers en dus zeker geen 15000;
de straten waarvan sprake in het artikel zijn de vroegere "tramstraten" (uit de tijd van de stoomtram Mechelen Heist Westerlo), dus nu verontwaardigd zijn omdat er misschien een opnieuw een tram komt is eerder zwak
Waarom altijd zo blindstaren op de beide eindpunten van de lijn? Het is niet omdat die tram Brussel als eindpunt zou hebben, dat er meteen veel potentieel voor de hele rit Heist-ODB - Brussel hoeft te zijn. Op de IC-E zijn er ook bitter weinig mensen die van Knokke helemaal naar Tongeren gaan, maar om nu te zeggen dat de IC-E weinig succes heeft... :wink:

Interessante plaatsen genoeg langs de potentiële tramlijn, behalve Brussel: Keerbergen en Haacht, alles rond de Haachtstesteenweg, Brucargo en natuurlijk de vlakbij gelegen luchthaven. Ook interessant vanuit Heist, temeer daar er momenteel zeer weinig goede verbindingen zijn tussen Heist en westelijk Vlaams-Brabant. Alles is zeer sterk gericht op de as Leuven - Antwerpen.
carlos

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door carlos »

Steve schreef:Zucht... neem eens de moeite om te lezen, enkele reacties eerder had ik dit nog geantwoord, uitgerekend op een post van jou:
Steve schreef:
carlos schreef: volgens het studiedocument gaat het over tramlijn niet over een lightrail.

Persoonlijk zie ik niet waar de behoefte aan een tram naar Brussel ligt voor de Heistse bevolking.

De argumentatie van die door de buurtbewoners gehanteerd worden zijn echter flauw.
Stel dat die tram er komt, dan krijg je in de buurt van het station van Heist misschien (en ik ben optimistisch) 200 extra reizigers en dus zeker geen 15000;
de straten waarvan sprake in het artikel zijn de vroegere "tramstraten" (uit de tijd van de stoomtram Mechelen Heist Westerlo), dus nu verontwaardigd zijn omdat er misschien een opnieuw een tram komt is eerder zwak
Waarom altijd zo blindstaren op de beide eindpunten van de lijn? Het is niet omdat die tram Brussel als eindpunt zou hebben, dat er meteen veel potentieel voor de hele rit Heist-ODB - Brussel hoeft te zijn. Op de IC-E zijn er ook bitter weinig mensen die van Knokke helemaal naar Tongeren gaan, maar om nu te zeggen dat de IC-E weinig succes heeft... :wink:

Interessante plaatsen genoeg langs de potentiële tramlijn, behalve Brussel: Keerbergen en Haacht, alles rond de Haachtstesteenweg, Brucargo en natuurlijk de vlakbij gelegen luchthaven. Ook interessant vanuit Heist, temeer daar er momenteel zeer weinig goede verbindingen zijn tussen Heist en westelijk Vlaams-Brabant. Alles is zeer sterk gericht op de as Leuven - Antwerpen.

Als Heist behoefte heeft aan aan snelle directe verbinding met mechelen, danhoeft men (omwille van het inwonersaantal) Heist niet te misbruiken voor behoeften die buiten Heist liggen, terwijl de behoeften van Heist niet ingevuld worden.

Rijdt u tijdens de avondspits maar eens van Mechelen naar Heist, dan zie onmiddellijk het probleem (ongeacht of je de trein, de bus of de auto gebruikt)


als er voor dat traject van die tram behoefte was in Heist, dan had de Lijn al lang die bus van Brussel Noord naar Keerbergen laten doorrijden tot in Heist...


als je dan toch het gebied rond de luchthaven/brucargo toegankelijk wil maken via het openbaar vervoer, zorg dan eerst voor een deftige samenwerking tussen spoor en bus


bedenkingen hierbij:

Waarom zijn er geen treinen Mechelen - Luchthaven die ook in Zaventem en Diegem stoppen?
Waarom zijn er geen stoptreinen Mechelen - Vilvoorde- Diegem - Zaventem - Luchthaven?
Waarom zijn er geen stoptreinen Leuven -Luchthaven?

Waarom bouwt men ter hoogte van de Luchthavenlaan/Haachtsesteenweg geen 2de station op de diabolotunnel?
carlos

Randtram niet tot Heist-op-den-Berg

Bericht door carlos »

Brusselvrijdag 17 mei 2013

http://www.brusselnieuws.be/artikel/ran ... -geschrapt

Randtram niet tot Heist-op-den-Berg

Vervoersmaatschappij De Lijn schuift drie lijnen als prioritair naar voor in haar project voor trams in de Rand. Het gaat om een noordelijke ringtram, een tramlijn langs de A12 tot Willebroek en een tram tussen de luchthaven van Zaventem en Brussel. Het traject van Haacht naar Heist-op-den-Berg valt af.



Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

NINOVE - De Lijn denkt er meer en meer aan om een tramlijn aan te leggen tussen Brussel en Ninove. De vervoersmaatschappij voerde een zogenaamde maatschappelijke kosten-batenanalyse uit. En die zette het licht op groen voor de tramlijn.
De Lijn onderzoekt al een tijdje de inplanting van mogelijke tramlijnen tussen Brussel en de Vlaamse regio’s. Zo werd de mogelijkheid onderzocht om tramlijnen vanuit Heist-Op-Den Berg en Zaventem naar Brussel te laten rijden en vanuit de Brusselse rand naar Boom en Willebroek. Ook denkt De Lijn aan een tramlijn tussen Ninove en Brussel via Gooik en Dilbeek. De historische boerentram tussen Ninove en Brussel zou daarmee terug in ere hersteld worden.

De Lijn en het Vlaams Gewest onderzochten de voorbije maanden of de inplanting van deze tramlijnen haalbaar is. ‘En dat blijkt voor elk van deze vier tramlijnen het geval te zijn. Telkens zijn de baten groter dan de kosten. Maar op basis van een maatschappelijke kosten-batenanalyse is gebleken dat drie van de vier deeltracés prioriteit krijgen’, zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). ‘De tramlijn tussen Ninove en Brussel is daar niet bij, maar zal wel op middellange termijn gerealiseerd worden.’

Bij die tramverbinding werd eerst geopperd om een zijtak te laten aansluiten op deze lijn, vanuit Leerbeek bij Gooik. Maar dat zal uiteindelijk niet het geval zijn. Die tramlijn zou namelijk te weinig opbrengen in vergelijking met de kosten.

‘De tramlijnen zullen voor een betere mobiliteit zorgen. Mede dankzij de realisatie van het GEN-netwerk op het spoor, zullen treinreizigers vlot kunnen overstappen op de tram en omgekeerd.’

Tracé onbekend

In een volgende fase zal De Lijn een zogenaamd Plan MER uitvoeren, een milieu-effectenrapport, terwijl ook de tracéstudie nog uitgevoerd moet worden. Tot op de dag van vandaag is namelijk nog niet bekend langs welk tracé de tram tussen Ninove en Brussel zal rijden.

In de zomer van dit jaar al wil De Lijn evenwel haar voorkeurstracés bekendmaken. Daarvoor zal ook overleg gevoerd worden met de plaatselijke besturen, dus ook met het stadsbestuur van Ninove.

‘De stem van de gemeenten is voor ons inderdaad belangrijk. Hun inbreng zal mee bepalend zijn voor de uiteindelijke keuze van de tracés. In het najaar willen we de uiteindelijke voorstellen voorleggen aan minister Crevits en aan de Vlaamse regering ter goedkeuring’, vult Johan Van Looy, de directeur van De Lijn Vlaams-Brabant, aan.

Toch nog één opvallende vaststelling. De Lijn zal met haar tramstudies naar de bevolking trekken. Dat zal gebeuren van half mei tot eind juni. De informatietentoonstellingen zullen worden opgesteld in onder meer Dilbeek en Lennik, maar niet in Ninove.

Bron: Het Nieuwsblad

Als die tramstudie niet naar Ninove komt dan moet die tramlijn ook niet naar Ninove komen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef: Als die tramstudie niet naar Ninove komt dan moet die tramlijn ook niet naar Ninove komen.
Vermits je hier op dit forum flaneert, Stijn, veronderstel ik dat je het OV een warm hart toedraagt. Ik begrijp dan ook niet dat je tegen een voorstadstram kunt zijn. Als die 91 op je geboortejaar wijst, dan kan ik alleen maar vaststellen dat je nooit aan den lijve hebt kunnen ervaren welke zegen zo een tram wel kan zijn. Trams hebben bijvoorbeeld veel minder hinder van de weersomstandigheden - met de winters die we hier tegenwoordig hebben, is dat niet te onderschatten. Je kunt met minder personeel, vele keren meer capaciteit voorzien. Ze zijn zonder meer een stuk comfortabeler dan de comfortabelste bus. Ze zijn milieuvriendelijker. De dienstregelingen zijn veel nauwkeuriger te berekenen dan voor de bus. M.a.w. de reiziger staat bijna altijd aan de winnende kant.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

overweg13 schreef:
Stijn91 schreef: Als die tramstudie niet naar Ninove komt dan moet die tramlijn ook niet naar Ninove komen.
Vermits je hier op dit forum flaneert, Stijn, veronderstel ik dat je het OV een warm hart toedraagt. Ik begrijp dan ook niet dat je tegen een voorstadstram kunt zijn. Als die 91 op je geboortejaar wijst, dan kan ik alleen maar vaststellen dat je nooit aan den lijve hebt kunnen ervaren welke zegen zo een tram wel kan zijn. Trams hebben bijvoorbeeld veel minder hinder van de weersomstandigheden - met de winters die we hier tegenwoordig hebben, is dat niet te onderschatten. Je kunt met minder personeel, vele keren meer capaciteit voorzien. Ze zijn zonder meer een stuk comfortabeler dan de comfortabelste bus. Ze zijn milieuvriendelijker. De dienstregelingen zijn veel nauwkeuriger te berekenen dan voor de bus. M.a.w. de reiziger staat bijna altijd aan de winnende kant.
Eerlijk gezegd, de NMBS wel, De Lijn totaal niet, zo rij ik liever door de regen met de fiets dan de bus te nemen. Die 91 wijst inderdaad op mijn geboortejaar. Vroeger was er een tramlijn waarom hebben ze die weggedaan?
Ik heb liever dat de NMBS dan gewoon zijn frequentie verhoogt dan dat er zo een tram komt, daarbij die tram moet passeren op een plaats waar nu niet eens een fietspad is, dan zal het nog gevaarlijker worden voor fietsers (aanleggen trambedding en dergelijke). Ik hoop ook wel dat auto's ook er gaan kunnen op rijden want een trambedding enkel voor een tram zal meer mensen via de E40 naar Brussel doen rijden en daar is het nu al elke dag file.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef: Eerlijk gezegd, de NMBS wel, De Lijn totaal niet, zo rij ik liever door de regen met de fiets dan de bus te nemen. Die 91 wijst inderdaad op mijn geboortejaar. Vroeger was er een tramlijn waarom hebben ze die weggedaan?
Ik heb liever dat de NMBS dan gewoon zijn frequentie verhoogt dan dat er zo een tram komt, daarbij die tram moet passeren op een plaats waar nu niet eens een fietspad is, dan zal het nog gevaarlijker worden voor fietsers (aanleggen trambedding en dergelijke). Ik hoop ook wel dat auto's ook er gaan kunnen op rijden want een trambedding enkel voor een tram zal meer mensen via de E40 naar Brussel doen rijden en daar is het nu al elke dag file.
Die tramlijn (en alle andere) moest vnl. om 2 redenen verdwijnen: de trams reden in de weg van de auto in volle opmars; men zag het nut niet van verder onderhoud van tramlijnen waarvan men besloten had dat ze op termijn zouden verdwijnen.
Dat die keuze voor de auto achteraf een vergissing bleek te zijn, ondervinden we nog elke dag. Dat men nu terug wil naar de tram (zij het mondjesmaat) is dan ook niet meer dan een correctie op een historische vergissing.
Het verhogen van de frequenties van treinen mag dan wel aantrekkelijk lijken, je loopt ook daar na een tijdje in vele sloten tegelijk: financieel, exploitatiegewijs, niet te vinden personeel.
En zoals al eerder gezegd: ik heb niet echt veel medelijden met automobilisten die door de aanleg van de tram gehinderd zullen worden: ze kunnen zonder problemen ook in die tram stappen en aldus de files vermijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

overweg13 schreef: Die tramlijn (en alle andere) moest vnl. om 2 redenen verdwijnen: de trams reden in de weg van de auto in volle opmars; men zag het nut niet van verder onderhoud van tramlijnen waarvan men besloten had dat ze op termijn zouden verdwijnen.
Dat die keuze voor de auto achteraf een vergissing bleek te zijn, ondervinden we nog elke dag. Dat men nu terug wil naar de tram (zij het mondjesmaat) is dan ook niet meer dan een correctie op een historische vergissing.
Het verhogen van de frequenties van treinen mag dan wel aantrekkelijk lijken, je loopt ook daar na een tijdje in vele sloten tegelijk: financieel, exploitatiegewijs, niet te vinden personeel.
En zoals al eerder gezegd: ik heb niet echt veel medelijden met automobilisten die door de aanleg van de tram gehinderd zullen worden: ze kunnen zonder problemen ook in die tram stappen en aldus de files vermijden.
Maar de mensen die nu met de auto gaan maar binnenkort dan met de tram willen gaan moeten toch ergens hun auto kwijt want die tram zal niet aan hun deur stoppen, dus extra parkeermogelijkheden voor daar waar de tram zijn eindpunt heeft, een mogelijkheid om de tram 's nachts te stockeren, houden ze daar rekening mee? Extra personeel vinden voor de NMBS gaat nu toch makkelijker zijn want je moet geen diploma elektromechanica meer hebben.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef: Maar de mensen die nu met de auto gaan maar binnenkort dan met de tram willen gaan moeten toch ergens hun auto kwijt want die tram zal niet aan hun deur stoppen, dus extra parkeermogelijkheden voor daar waar de tram zijn eindpunt heeft, een mogelijkheid om de tram 's nachts te stockeren, houden ze daar rekening mee? Extra personeel vinden voor de NMBS gaat nu toch makkelijker zijn want je moet geen diploma elektromechanica meer hebben.
Je hebt die parkings ook niet nodig voor de bussen, en de afstand tussen halten zullen voor die trams wel niet zo veel hoger liggen dan voor de bussen - daar lijkt dat geen probleem te zijn. En stelplaatsen, die zullen er inderdaad moeten komen; die zullen alles samen kleiner zijn dan de ruimte die de auto's nu innemen.
Wat me vooral shockeert in je redenering is de manier waarop je per se rekening wil houden met een groeiend autoverkeer, al doe je daar zelf blijkbaar niet aan mee. Het is precies dat autodenken dat ons al decennialang verhindert om onze mobiliteit echt op een andere leest te schoeien. Daar moeten we dringend van af, en de tram kan daar zeker een rol in spelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Peter Eijkman

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Peter Eijkman »

Ga eens uit van een moderne tram (Citadis, door ontwikkelen Hermelijn o.i.d-) Zo'n 200-250 personen per tram te vervoeren- die niet in de file staan. 4 tot 5 x zoveel als er in een bus gaan, die dus ook niet meer in die file aan hoeft te sluiten. Een tram gaat, mits goed onderhouden tot 40 jaar mee, een bus HOOGUIT 10. Mits goed aangelegd maakt een tram nauwelijks beslag op de wegcapaciteit- zeker niet als die wordt aangelegd op eigen tracé of vrije baan .... Waarom zou iemand met de auto naar de tramhalte rijden? Dat is dubbelop werk- de verstokte automobilist blijft dan toch wel in zijn Heilige Koe zitten. Het gaat voornamenlijk om reizen naar school, studie of stadsbezoek. Gemiddeld 30% van de gebruikers van het OV doet dat voor woon-werk verkeer. Alleen binnen de grote steden ligt dat percentage hoger.
franksken

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door franksken »

@Carlos,
Waarom zijn er geen treinen Mechelen - Luchthaven die ook in Zaventem en Diegem stoppen?
Vraag:Hoe valt dit te organiseren?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

franksken schreef:Waarom zijn er geen treinen Mechelen - Luchthaven die ook in Zaventem en Diegem stoppen?
Vraag:Hoe valt dit te organiseren?
Die verbinding kan in theorie wel, maar de vertakking L36/L26 laat dit niet toe in normaal verkeer. De trein zou 10 andere treinen in de weg rijden.
Maar ik snap het nut van die trein ook niet zo goed. Mechelen-Luchthaven gaat nu al heel vlot, Zaventem-Luchthaven bestaat al en Diegem-Luchthaven kan je makkelijk met de bus doen. Enkel voor Diegem-Mechelen en Zaventem-Mechelen zou dit nut hebben, maar het aantal passagiers voor die verbinding verantwoordt geen zware investering in infrastructuur volgens mij.

Maar on-topic:
De tram naar Heist-op-den-Berg is dus afgevoerd. Jammer, dat zeker, maar het was volgens mij wel de moeilijkste verbinding om van de grond te krijgen.
Eens de andere lijnen goed draaien zal de bevoling hopelijk wel inzien dat dit een gemiste kans was en kan men later alsnog de lijn aanleggen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: Eens de andere lijnen goed draaien zal de bevolking hopelijk wel inzien dat dit een gemiste kans was en kan men later alsnog de lijn aanleggen.
Ik help het je hopen. Maar dan moeten we eerst van onze bekakte politici af, die dansen naar het pijpen van het kiesvee. Kijk maar eens hoe schril de verwelkoming van de Limburgse sneltram naar Maastricht in die laatste stad contrasteert met de boerenmentaliteit van onze politici in en om onze grote steden.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door kika »

Stijn91 schreef:NINOVE - De Lijn denkt er meer en meer aan om een tramlijn aan te leggen tussen Brussel en Ninove.[…]Ook denkt De Lijn aan een tramlijn tussen Ninove en Brussel via Gooik en Dilbeek.

[…]Maar op basis van een maatschappelijke kosten-batenanalyse is gebleken dat drie van de vier deeltracés prioriteit krijgen’, zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). ‘De tramlijn tussen Ninove en Brussel is daar niet bij, maar zal wel op middellange termijn gerealiseerd worden.’

[..]De Lijn zal met haar tramstudies naar de bevolking trekken. Dat zal gebeuren van half mei tot eind juni. De informatietentoonstellingen zullen worden opgesteld in onder meer Dilbeek en Lennik, maar niet in Ninove.
-------

Als die tramstudie niet naar Ninove komt dan moet die tramlijn ook niet naar Ninove komen.
Die tramlijn naar Ninove zal minstens 5 jaar later gerealiseerd worden én er zijn meer onbekende variabelen op dat tracé. Waarom mensen blij/bang maken met iets wat uiteindelijk misschien toch nog sterk zal afwijken van de realiteit?
Laatst gewijzigd door kika op 18 mei 2013, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

kika schreef: Die tramlijn naar Ninove zal minstens 5 jaar later gerealiseerd worden én er zijn meer onbekende variabelen op dat tracé. Waarom mensen blij/bang maken met iets wat uiteindelijk misschien toch nog sterk zal afwijken van de realiteit?
Ik denk dat De Lijn er net voortdurend de nadruk op legt dat er nog erg veel mogelijkheden overblijven. Wat in werkelijkheid gebeurt, is dat zelfs bij een vaag vermoeden dat de tram in de buurt zou kunnen komen, meteen allerlei groeperingen opstaan om dat te verhinderen, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Het is dus niet De Lijn die bang maakt, het is de plaatselijke bevolking die zich laat ophitsen, o.a. ook door politici die stemmenwinst ruiken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie