Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

Tjah, ons gemeentebestuur ... :roll:
pietje

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietje »

^^ Een beetje serieus blijven: als we met dat soort wilde plannen moeten rekening houden, dan kunnen we in heel Vlaanderen beter stoppen met bouwen.
Die tramverbinding zou er toch nooit gekomen zijn, net zoals het grootste deel van dat soort plannen van De Lijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

pietje schreef:^^ Een beetje serieus blijven: als we met dat soort wilde plannen moeten rekening houden, dan kunnen we in heel Vlaanderen beter stoppen met bouwen.
Die tramverbinding zou er toch nooit gekomen zijn, net zoals het grootste deel van dat soort plannen van De Lijn.
Nochtans lijkt het hen toch wel menens te zijn hoor, en het grote voordeel is dat de politiek grotendeels mee lijkt te zijn. Zowel in Vlaanderen als in Brussel, waar de extra capaciteit meer dan welkom is.

Bovendien is er langs de meeste voorgestelde assen ook een echte vervoersvraag. In de plannen zie je goed hoe de meeste tramlijnen grote gaten opvullen waar nu geen efficiënte spoorverbinding bestaat. Je kunt altijd debatteren over deeltje X of Y van het project, maar er wordt volgens mij goed ingespeeld op de meeste behoeften, én ook goed geanticipeerd op de immer stijgende bevolkingsdruk, die zich ook in de ruime rand begint door te zetten. Het is tegenwoordig aardig zeldzaam geworden dat er proactief wordt ingespeeld op de huidige en toekomstige behoeften, en dus niet (zoals veel te vaak) gewacht wordt tot het eigenlijk al te laat is om in actie te schieten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

pietje schreef:^^ Een beetje serieus blijven: als we met dat soort wilde plannen moeten rekening houden, dan kunnen we in heel Vlaanderen beter stoppen met bouwen.
Die tramverbinding zou er toch nooit gekomen zijn, net zoals het grootste deel van dat soort plannen van De Lijn.
:?
Dat is het eerste grote project ooit in Keerbergen. Dat is echt niet onmogelijk om even in rekening te brengen in de plannen hoor. Tot nu toe zijn de meeste (of alle?) plannen van De Lijn trouwens wel uitgevoerd of gaan ze uitgevoerd worden. Je kan dus niet zomaar zeggen dat het er nooit zou gekomen zijn.
pietje

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietje »

^^ Dus jullie gaan er van uit dat:
Spartacus
Neptunus
Pegasus
...
Voor het grootste deel uitgevoerd gaan worden?

Dan gaan ze toch ergens een enorme zak geld moeten vinden, anders zal het niet de eerste 50 jaar zijn.

Van Spartacus zal hoop en al lijn1 gerealiseerd worden, maar op enkele meters na is daar nog niets van gelegd.
Van Neptunus moeten we echt niet meer verwachten dan een kleine verlenging.
Pegasus zal ook nooit meer worden dan wat verlengingen en eindelijk in gebruik nemen van de 30 jaar oude tunnel onder de Turnhoutsebaan.

Als je dan nog mee rekent dat de meeste uitgevoerde en in uitvoering zijnde projecten met PPS gebeurd zijn (dus de infra wordt gehuurd = jaarlijkse kost), zal je wel begrijpen waarom ik sterk twijfel of er echt wel grote, nieuwe lijnen gaan komen.

Of de politiek moest de moed krijgen om eindelijk eens een geïntegreerd mobiliteitsbeleid op te starten waarbij de gebruiker effectief betaalt voor wat hij krijgt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

Op termijn wel ja. Maar daarom moet er nu al ruimte voorzien worden voor die zaken.
Stel dat het over 20 jaar effectief gebouwd wordt. Dan kan je in alle wegvernieuwingen/verkavelingen/stadsontwikkeling van nu tot 2030 alles al voorbereiden. De aanleg zelf wordt dan een stuk eenvoudiger...
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom ze per se een tram willen tussen Keerbergen en Brussel, er rijden hier op de Haachtsesteenweg toch al genoeg bussen naar Haacht/Brussel/Luchthaven? En wat gaan ze dan doen met die busdepot van Haacht, ombouwen naar een tramdepot? Het lijkt mij allemaal weggesmeten geld, de bus zal wel even snel zijn als die "snel"-tram :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

Als die sneltram meestal een eigen bedding krijgt zal die vele malen sneller zijn dan wat de bussen nu kunnen doen op de Haachtsesteenweg, het verkeer zie je daar jaar na jaar toenemen en de snelheid zie je er dalen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

TrainzDr3ver schreef:Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom ze per se een tram willen tussen Keerbergen en Brussel, er rijden hier op de Haachtsesteenweg toch al genoeg bussen naar Haacht/Brussel/Luchthaven? En wat gaan ze dan doen met die busdepot van Haacht, ombouwen naar een tramdepot? Het lijkt mij allemaal weggesmeten geld, de bus zal wel even snel zijn als die "snel"-tram :P
Door de busbanen in Kampenhout is het al iets beter, maar die bussen doen nog altijd heel veel file hoor. Een tram kan dat traject op de helft van de tijd volgens mij.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
TrainzDr3ver schreef:Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom ze per se een tram willen tussen Keerbergen en Brussel, er rijden hier op de Haachtsesteenweg toch al genoeg bussen naar Haacht/Brussel/Luchthaven? En wat gaan ze dan doen met die busdepot van Haacht, ombouwen naar een tramdepot? Het lijkt mij allemaal weggesmeten geld, de bus zal wel even snel zijn als die "snel"-tram :P
Door de busbanen in Kampenhout is het al iets beter, maar die bussen doen nog altijd heel veel file hoor. Een tram kan dat traject op de helft van de tijd volgens mij.
En daarbij heeft een tram een veel grotere capaciteit dan een bus. Op dit moment is dat misschien nog niet per se nodig, maar het gaat dan ook om een plan dat rekening houdt met de toenemende vraag in de toekomst.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Asterix »

Steve schreef:Het is tegenwoordig aardig zeldzaam geworden dat er proactief wordt ingespeeld op de huidige en toekomstige behoeften, en dus niet (zoals veel te vaak) gewacht wordt tot het eigenlijk al te laat is om in actie te schieten.
Het is toch echt aandoenlijk hoe men die grote voorstanders steeds opnieuw meekrijgt met niet méér dan wat praatjes en wat schetsen. Of er daadwerkelijk "proactief wordt ingespeeld op de huidige en toekomstige behoeften" zal pas kunnen worden opgemaakt de dag dat die eerste tram rijdt. Ik wil hier nu al een weddenschap aangaan dat dit niet de komende 10 jaar zal zijn. 2020 is te dichtbij dus wellicht zal men 2025 of zo naar voor schuiven, die ronde getallen doen het altijd goed maar hebben nog nooit een daadwerkelijke deadline uitgemaakt.

Opnieuw, hoe lang palavert men nu al over die sneltram in het Rupelland? Je kan het via het forum opzoeken. Is er nu eigenlijk al één stuk grond onteigend voor die tram? Wanneer zal hij rijden? Het blijft voor mij allemaal mistig. Zoals hier al opgemerkt: men kan amper de projecten jaren geleden (gedeeltelijk) betalen en men begint al nieuwe plannen te smeden. En toch blijft de bevolking dat maar slikken als zoete koek... :(
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:
Steve schreef:Het is tegenwoordig aardig zeldzaam geworden dat er proactief wordt ingespeeld op de huidige en toekomstige behoeften, en dus niet (zoals veel te vaak) gewacht wordt tot het eigenlijk al te laat is om in actie te schieten.
Het is toch echt aandoenlijk hoe men die grote voorstanders steeds opnieuw meekrijgt met niet méér dan wat praatjes en wat schetsen. Of er daadwerkelijk "proactief wordt ingespeeld op de huidige en toekomstige behoeften" zal pas kunnen worden opgemaakt de dag dat die eerste tram rijdt. Ik wil hier nu al een weddenschap aangaan dat dit niet de komende 10 jaar zal zijn. 2020 is te dichtbij dus wellicht zal men 2025 of zo naar voor schuiven, die ronde getallen doen het altijd goed maar hebben nog nooit een daadwerkelijke deadline uitgemaakt.

Opnieuw, hoe lang palavert men nu al over die sneltram in het Rupelland? Je kan het via het forum opzoeken. Is er nu eigenlijk al één stuk grond onteigend voor die tram? Wanneer zal hij rijden? Het blijft voor mij allemaal mistig. Zoals hier al opgemerkt: men kan amper de projecten jaren geleden (gedeeltelijk) betalen en men begint al nieuwe plannen te smeden. En toch blijft de bevolking dat maar slikken als zoete koek... :(
Mij krijg je niet mee met louter wat mooie praatjes en schetsen, wees gerust. (en hoe pedant kun je eigenlijk zijn om elk positief geluid gemakshalve meteen als "aandoenlijk" te verslijten... :? )

Ik heb het uitsluitend over de projecten waarvan sprake in dit topic, niet over de vele andere plannen die vaak worden geopperd, het ene inderdaad al realistischer dan het andere. En ik weet er voldoende over om te zeggen dat het de betrokkenen in dezen vrij serieus lijkt te zijn.

En zeg nu zelf, hoeveel van al die projectjes kennen een brede consensus in zowel Vlaanderen als Brussel op regionaal vlak (waar de grootste beslissingen liggen) en tot nu toe, buiten wat NIMBY-opstootjes links en rechts, meestal zelfs ook op lokaal vlak? Veel zullen het er niet zijn.

Wait and see, zou ik zeggen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Paul »

TrainzDr3ver schreef:En wat gaan ze dan doen met die busdepot van Haacht, ombouwen naar een tramdepot?
Niet moeilijk, dat busdepot is zelf een omgebouwd tramdepot, de oude tramloods staat er nog altijd...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

Zoals het op vele plaatsen is, Dilbeek, Grimbergen, allemaal oude tramdepots waar ze een busdepot van gemaakt hebben.
carlos

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door carlos »

Steve schreef:
Bovendien is er langs de meeste voorgestelde assen ook een echte vervoersvraag. .

ik geloof niet dat er in Heist (>40000 inwoners) veel mensen zitten te wachten op een tram naar Brussel die er 70 minuten overdoet...



Heist is veel meer gediend met een echte spoorlijn Heist - Mechelen zodat men van Heist naar Mechelen zou kunnen reizen in zo'n 10 minuten (en van Heist naar Brussel in 30 min)


enkel zo krijg je de mensen uit hun auto.


het potentieel van zo'n verbinding zal toch snel tussen de 4000 en 5000 reizigers per dag liggen (dus 8000 - 10000 verplaatsingen)
Plaats reactie