Pagina 10 van 17

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 22 mei 2013, 15:14
door Shrek
bobby schreef:mss het niet gebruikte deel van het traject van de R6?
Dat wordt toch helemaal gebruikt?

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 22 mei 2013, 15:27
door pietmol
Shrek schreef:
bobby schreef:mss het niet gebruikte deel van het traject van de R6?
Dat wordt toch helemaal gebruikt?

R6 was oorspronkelijk voorzien om tot in Heist te lopen
(zie google maps oa parallel met 'knotwilgenweg')


begin jaren 80 heeft nmbs trouwens met het idee gespeeld om dit traject te gebruiken voor de TGV naar Nederland & Duitsland (met splitsing in Olen)




tekst bijgevoegd 23 mei:

voor het door Carlos beschreven traject Aarschot - Heist - Mechelen is het niet wenselijk om het traject van de R6 te gebruiken, gewoon omdat je dan in Heist kop zou moeten maken

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 22 mei 2013, 15:30
door Shrek
pietmol schreef:
Shrek schreef:
bobby schreef:mss het niet gebruikte deel van het traject van de R6?
Dat wordt toch helemaal gebruikt?

R6 was oorspronkelijk voorzien om tot in Heist te lopen
(zie google maps oa parallel met 'knotwilgenweg')
Daar zie ik toch geen elementen die de bouw van een spoorlijn zouden vergemakkelijken hoor.
Als er nu een reservatiestrook zou zijn als in Merksem of zoals die tot 2 jaar terug op de rest van de R6 lag, kon je zoiets nog doen.
Maar dit is gewoon onmogelijk.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 22 mei 2013, 15:32
door pietmol
Shrek schreef:

Daar zie ik toch geen elementen die de bouw van een spoorlijn zouden vergemakkelijken hoor.
Als er nu een reservatiestrook zou zijn als in Merksem of zoals die tot 2 jaar terug op de rest van de R6 lag, kon je zoiets nog doen.
Maar dit is gewoon onmogelijk.

traject is destijds gereserveerd in de gewestplannen

Vlaamse regering legt tracés voor drie Brusselse tramlijnen

Geplaatst: 06 dec 2013, 15:05
door carlos
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... vast.dhtml

en blijkbaar heeft ook het verkorte traject tot hHaacht het niet overleeft...

Re: Vlaamse regering legt tracés voor drie Brusselse tramlij

Geplaatst: 07 dec 2013, 11:23
door Stijn91
carlos schreef:http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... vast.dhtml

en blijkbaar heeft ook het verkorte traject tot hHaacht het niet overleeft...
Ik ben blij, geen tram tot in Ninove!

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 08 dec 2013, 04:12
door groentje
Tot wanneer blijkt dat de andere tramlijnen een succes zijn, en jullie er ook een willen :wink:

Re: Vlaamse regering legt tracés voor drie Brusselse tramlij

Geplaatst: 08 dec 2013, 13:49
door overweg13
Stijn91 schreef:
carlos schreef:http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... vast.dhtml

en blijkbaar heeft ook het verkorte traject tot hHaacht het niet overleeft...
Ik ben blij, geen tram tot in Ninove!
Kortzichtigheid?

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 08 dec 2013, 16:13
door Stijn91
Nee, zo een tramlijn zorgt voor veel extra verkeersproblemen, op een uur in Brussel, met de trein lukt het in minder dan 40 min, dus waarom een tramlijn bouwen voor niks naar mijn mening.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 08 dec 2013, 16:35
door Steven
Niet iedereen is gediend met de trein. Je moet het potentieel langs de tramroute bezien. Een tram in eigen bedding zal daar een grote aanwinst zijn tov de bussen die zich nu in de spits altijd vastrijden in het verkeer.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 08 dec 2013, 17:55
door overweg13
Stijn91 schreef:Nee, zo een tramlijn zorgt voor veel extra verkeersproblemen, op een uur in Brussel, met de trein lukt het in minder dan 40 min, dus waarom een tramlijn bouwen voor niks naar mijn mening.
Man, man, man: dus toch kortzichtig. Verkeersproblemen worden veroorzaakt door de auto's, de tram is precies een deel van de oplossing. Ik begrijp niet dat mensen elk uur honderden auto's voorbij zien rijden en dat gelaten ondergaan, maar de doortocht van een dozijn moderne trams per uur als een levensgroot probleem zien. En de trein is geen oplossing voor de meeste inwoners van de wijken en dorpen die bediend zullen worden door de tram. Tussen Ninove en Brussel liggen heus nog wat meer woonkernen dan Ninove Centrum.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 08 dec 2013, 17:58
door Asterix
Ik vind het maar een mager beestje. Brussel-Brussels Airport, moeten we daar nu echt geld in investeren met nog maar eens nieuwe brug over de Ring? Je zit daar met meerdere rechtstreekse treinen.
Brussel-Willebroek is dan het gedeelte zonder Boom of hoe moeten we dat zien?

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 08 dec 2013, 17:59
door Steven
Inderdaad voor Ninove zelf is de trein inderdaad vrij ideaal maar niet voor alle andere mensen die naar Brussel willen die nu verplicht een bus moeten nemen die zich vastzet in het verkeer, want die zit vast tussen al die auto's van mensen die de trein NIET willen nemen wegens geen oplossing. Bijkomend gaat die tram ook een hogere capaciteit kunnen bieden dan wat de bussen nu doen. Het plan zit zeker niet in de koelkast omdat het nutteloos is, eerder omdat er het geld niet is. Men moest dus vooral een budgetkeuze maken.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 08 dec 2013, 18:00
door Steven
Jeroen schreef:Ik vind het maar een mager beestje. Brussel-Brussels Airport, moeten we daar nu echt geld in investeren met nog maar eens nieuwe brug over de Ring? Je zit daar met meerdere rechtstreekse treinen.
Brussel-Willebroek is dan het gedeelte zonder Boom of hoe moeten we dat zien?
Brussel Willebroek is inderdaad zonder boom zoals ik tot nu toe een kaartje teruggevonden heb.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 08 dec 2013, 19:41
door Shrek
Haacht valt voorlopig ook buiten de prijzen, maar er is wel gecommuniceerd dat de plannen niet definitief zijn afgeschreven.
Hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor Ninove en Tervuren: voorlopig niet, maar als de rest een succes is komt het er wel.