hulp nodig

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
korkilla

hulp nodig

Bericht door korkilla »

Kan iemand me zeggen waar in de buurt van het Zuidstation de metro bovengronds kan komen, gewoon de straat op. Is dit mogelijk of heb ik me dit gewoon voorgesteld?
Kan dit op vele plaatsen in Brussel of is dit een specifieke plaats. Indien dit eerder uitzonderlijk is, wie kan me de exacte locatie geven?
Dank
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: hulp nodig

Bericht door groentje »

De premetro komt bovengronds (o.a. aan de Overdekte straat, achter de Zuidertoren, aan de kleine ring richting Anderlechtsepoort), maar dat gaat natuurlijk eerder over een tram dan een echte metro.
De metro komt pas bovengronds op lijn 2/6 richting Koning Boudewijn, ter hoogte van het kanaal dat met een brug wordt overgestoken, aan halte Delacroix. Dichterbij vind je volgens mij niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: hulp nodig

Bericht door Steve »

Waar vind je de metro bovengronds (of kun je hem althans makkelijk vanaf de oppervlakte zien):

- Lijn 1: rond het eindpunt Weststation (kant Jacques Brel waar hij rechtsomkeert maakt, en kant Beekkant net voor hij de tunnel induikt); station Alma (perrons op straatniveau).

- Lijn 5: rond het eidpunt Erasmus; rond het station Weststation (idem als lijn 1); tussen Thieffry en Delta (parallel met spoorlijn 26); tussen Beaulieu en Demey (in de middenberm van de E411)

- Lijnen 2 en 6: tussen Heizel en Houba-Brugmann; tussen Bockstael en Simonis (parallel met spoorlijn 28); en dan opnieuw van Simonis tot net voor Beekkant (nog steeds parallel met spoorlijn 28), met de bijzonderheid dat station Ossegem zelfs bóven het straatniveau ligt, de drukke Gentsesteenweg loopt eronder; tot slot nog een klein stukje tussen Delacroix en Clemenceau (zoals aangegeven door groentje) waar hij ook even boven het straatniveau rijdt, maar daarna gaat hij onverbiddelijk weer ondergronds tot hij weer in Simonis aankomt.

Vanuit het Zuidstation kijk je dus best uit naar de lijnen 2 en 6, die de langste bovengrondste stukken hebben (lijn 5 in het oosten ook, maar dat ligt vrij ver van het Zuidstation).

Geinig is bijvoorbeeld een ritje tussen het Zuidstation en Simonis, heen met de metro en terug met de trein (of omgekeerd). Opgelet: verderop tussen Simonis en Bockstael rijden beide ook naast elkaar, maar de trein heeft tot Jette geen halte meer (Bockstael heeft een treinstation, maar dat ligt langs spoorlijn 50, lijn 28 scheert er rakelings langs). Je zult wel in onbruik geraakte perrons vinden aan metrostation Pannenhuis.
korkilla

Re: hulp nodig

Bericht door korkilla »

Het gaat inderdaad om de premetro denk ik. Het gaat om de exacte kruispunten/plaatsen waar de premetro bovengronds op de straat komt, niet zo ver van het zuidstation. Zijn er dat veel?
Het zou me enorm helpen :-)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: hulp nodig

Bericht door groentje »

Het Zuidstation zelf, voor tramlijnen 81 en 82/32, kant Overdekte straat. Aan de achterkant van de Zuidertoren komt de tram naar Marius Renard boven (nummer ontschiet me), en voorbij Lemonnier komen de 55 en de 82 terug bovengronds langs de ring. In de andere richting moet je al Albert voorbij...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: hulp nodig

Bericht door Steve »

groentje schreef:Het Zuidstation zelf, voor tramlijnen 81 en 82/32, kant Overdekte straat. Aan de achterkant van de Zuidertoren komt de tram naar Marius Renard boven (nummer ontschiet me), en voorbij Lemonnier komen de 55 en de 82 terug bovengronds langs de ring. In de andere richting moet je al Albert voorbij...
De tram naar Marius Renard is dezelfde 81 die aan de andere kant weer bovenkomt. En voorbij Lemonnier is het de 51 en niet de 55. ;-) (na 20 u 's avonds is de situatie ietsje anders omdat er dan avondlijnen zijn, maar ik neem aan dat dit over een bezoek overdag gaat)

De exacte kruispunten in Street View:

- Fonsnylaan/Engelandstraat, tram 81 en 82: https://maps.google.be/?ll=50.836259,4. ... 83,,0,8.42

- Jamarlaan/Baraplein/Argonnestraat, tram 81: https://maps.google.be/?ll=50.83873,4.3 ... 94,,0,1.72

- Zuidlaan/Woeringenstraat, tram 51 en 82: https://maps.google.be/?ll=50.841119,4. ... 92,,0,4.38
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: hulp nodig

Bericht door groentje »

Juist, de 55 werd vervangen. En de 81 naar Marius Renard, dat had ik moeten weten...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: hulp nodig

Bericht door Steve »

groentje schreef:Juist, de 55 werd vervangen. En de 81 naar Marius Renard, dat had ik moeten weten...
Om precies te zijn: de 55 ging in Lemonnier rechtdoor, de Noord-Zuidverbinding in. Tegenwoordig doet hij enkel nog het stuk Rogier - Bordet Station en recentelijk verder naar Da Vinci.

Behalve de 82 hebben achtereenvolgens de volgende lijnen gereden op het stuk Lemonnier - Ninoofsepoort (daarbij dus gebruikmakend van die helling):

- Oorspronkelijk 18 Dieweg - Houba-de-Strooper, legendarisch "trammeke" bij uitstek
- Tijdelijk 81 Montgomery - Heizel (oorspronkelijk via de Noord-Zuid, maar na de indienstelling van lijn 4 enige tijd via deze reisweg)
- En nu uiteindelijk 51 Van Haelen - Heizel

Trammeke 18 tijdens een van z'n vele kronkels (hier de tour van de Bareel van Sint-Gillis):
Afbeelding Tram 81 uitgerekend op de helling waar het over gaat:
Afbeelding Tram 51, op precies dezelfde plaats... foto die trouwens ook al wat tot het verleden behoort, want deze tweedelige 7700-PCC's rijden in principe niet meer op lijn 51, en als het toch gebeurt, moet het een herschilderd exemplaar in het grijs zijn (de gele zijn niet uitgerust met het snelheidscontrolesysteem BCM):
Afbeelding
Plaats reactie