Voorverkoop De Lijn maakt succesvolle start

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Voorverkoop De Lijn maakt succesvolle start

Bericht door Patrick »

Het voorverkoopnet van De Lijn is goed van start gegaan. Het aantal verkooppunten ligt 50 procent hoger dan verwacht en de verkoop op het voertuig is sterk gedaald. Dat blijkt uit cijfers die persagentschap Belga, vijf maanden na de start van het voorverkoopnet, kon inkijken.

"De biljetreiziger is massaal overgestapt naar de rittenkaart", zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. "In voorverkoop zijn de vervoerbewijzen gemiddeld 20 procent goedkoper dan de biljetten die de reizigers bij de chauffeurs van De Lijn kunnen aankopen", aldus Van de Vreken. Door goedkopere vervoerbewijzen in voorverkoop wil De Lijn stipter kunnen rijden.

Het voorverkoopnet van De Lijn kent ondertussen 2.930 winkelpunten. Dat is de helft meer dan de 2.000 die vooropgesteld waren. Krantenwinkels nemen 51 procent (1.493 winkelpunten) voor hun rekening, supermarkten 31,9 procent (936 winkelpunten) en andere verkooppunten, zoals copycenters, drankenhandels en geschenkwinkels 17,1 procent (501 winkelpunten). De Lijn heeft ook nog 251 verkoopautomaten, vooral in Antwerpen en Gent.

Intussen heeft De Lijn haar voorverkoopnet ook open gesteld voor andere distributiekanalen en bieden 471 benzinestations, videotheken en nachtwinkels vervoerbewijzen aan. "Er kwam veel meer interesse uit de sector dan we verwacht hadden", verklaart Van de Vreken de grote toename van het aantal verkooppunten. De Lijn zal ervoor blijven ijveren om het netwerk van voorverkooppunten verder te verfijnen zodat de openingstijden voor de reizigers zo ruim mogelijk zijn.

Uit de cijfers over het aantal ontwaardingen blijkt dat de verkoop op het voertuig sterk daalt. Eind juli namen de vervoerbewijzen uit de voorverkoop 59 procent van het totaal aantal ontwaardingen voor hun rekening. Drie weken voor de start van het voorverkoopnet was dat 4,7 procent. De groei van vervoerbewijzen uit voorverkoop is het grootst in de provincies Antwerpen, Oost- en West- Vlaanderen.
(Belga 13:45)

http://www.demorgen.be/telex/?news=own1156333864

:arrow: Niet moeilijk: zaterdag nog meegemaakt in Gent. Verschillende reizigers komen op tram tot bij bestuurster: 'Mogen wij een ticketje a.u.b.?' Bestuurster: 'Aan den automaat.' Vriendelijk mens ... :roll:
Pierre

Bericht door Pierre »

Overlaatst kocht ik zo'n kaartje uit een automaat van De Lijn, het geld werd wel aangenomen, maar een kaartje kreeg ik niet. Ik heb dan een op de bus moeten kopen (aan hogere prijs) en het heeft vervolgens

- 10 e-mails naar 3 verschillende diensten bij De Lijn
- 3 e-mail naar de Vlaamse Ombudsdienst
- Meer dan een maand tijd

gekost, vooraleer ik eindelijk een vervangticketje heb gekregen.
Dat vond ik op z'n zachtst gezegd wel schandalig, niet eens een vergoeding voor mijn duurder busticket.

Allemaal geldklopperij :!:
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Zo'n defecte automaat kan altijd voorvallen. En op tram 1 is het inderdaad de policy om geen ticketjes te verkopen, ik geloof ook dat de trambestuurders geen geld of kaartjes meer bijhebben. Maar het is een feit dat dat misschien duidelijk is voor een inwoner van Gent, maar niet voor de persoon die slechts af en toe eens binnenspringt.
Thomas

Bericht door Thomas »

groentje schreef:Zo'n defecte automaat kan altijd voorvallen. En op tram 1 is het inderdaad de policy om geen ticketjes te verkopen, ik geloof ook dat de trambestuurders geen geld of kaartjes meer bijhebben. Maar het is een feit dat dat misschien duidelijk is voor een inwoner van Gent, maar niet voor de persoon die slechts af en toe eens binnenspringt.
Ze hebben wel nog geld bij hoor, want als een automaat defect is moeten ze wel een kaartje kopen. En ze verkomen soms ook nog kaartjes aan de mensen die komen afgelopen voor de tram enzo, alhoewel ik ook een keer gezien heb dat de chauffeur de vrouw naar het automaat verwees en doodleuk verderreed.
tom007

Bericht door tom007 »

Ik vind het handig dat je kan VVK lijnkaart kunt kopen in een krantenwinkel. Ik gebruik daar gebruik van. Iedere zaterdag zit ik in Leuven. Samen met mijn lief naar de kinepolis een filmpje kijken. :wink: :P
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Da's inderdaad niet heel erg klantvriendelijk. En de moeite om je kaartje terugbetaald te krijgen is ook behoorlijk schandalig. Toch vind ik het op zich een goed idee, die automaten. Alleen spijtig dat die kleintjes alleen losse biljetten geven, en geen lijnkaarten. Of is dat ondertussen veranderd?
tom007

Bericht door tom007 »

ik vind wel spijtig dat als uw geld op is van een VVK lijnkaart en je hebt nog een chauffeurkaart dat die niet werken.

Ik heb al 2 maal voorgehad een VVK hebben en insteken in de ontlaad machine dat die niet werken. Ook al zijn die nieuw. Maar de chauffeurs zeggen al van er is een grote probleem met die kaarten.
Pieter

Bericht door Pieter »

Ik heb een abonnement bij de lijn (BuzzyPass) en dat kost mij 75 euro per jaar. De gemeente (Sint-Katelijne-Waver) betaald 50% en daarmee rijd ik een heel jaar op alles van de lijn.

Daar kan de nmbs nog een puntje aan zuigen!

GreetZ
Pieter
TBbart

Bericht door TBbart »

Daar kan de nmbs nog een puntje aan zuigen!
pff, een bus laten rijden kost stukken minder dan een trein laten rijden !
daarbij neem ik aan dat De Lijn aan nul nul operatie doet en dat de NMBS op z'n reizigerstreinen verlies maakt... wat normaal is... door 200 tickets per trein ga je niet de kostprijs van die rit voorbijsteken hoor.

Bus en trein mag je zo niet vergelijken :x
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Pierre schreef:Overlaatst kocht ik zo'n kaartje uit een automaat van De Lijn, het geld werd wel aangenomen, maar een kaartje kreeg ik niet. Ik heb dan een op de bus moeten kopen (aan hogere prijs) en het heeft vervolgens

- 10 e-mails naar 3 verschillende diensten bij De Lijn
- 3 e-mail naar de Vlaamse Ombudsdienst
- Meer dan een maand tijd

gekost, vooraleer ik eindelijk een vervangticketje heb gekregen.
Dat vond ik op z'n zachtst gezegd wel schandalig, niet eens een vergoeding voor mijn duurder busticket.

Allemaal geldklopperij :!:
Hoi,

De truc: Nóg een euro 20 in de automaat steken en je krijgt 2 biljetten ;). Dat is namelijk een klein foutje in het snijsysteem van die automaten, soms wordt het kaartje niet goed van het vorige gescheiden en valt het dus niet naar beneden, hoewel het wel gedrukt en verkocht is.

Overigens moet je niet mailen naar De Lijn of naar de Vlaamse Ombudsdienst, maar bellen naar 070 220 200. Normaalgezien moet de wattman je een pamfletje geven met het volgende op:
"Doet de automaat het niet?
Als de verkoopautomaat defect is, moet u een vervoersbewijs bij de chauffeur kopen. In dit geval kunt u een compensatie aanvragen bij De LijnInfo op het nummer 070 220 200.
Wij hebben daarvoor de datum en het tijdstip van de panne nodig, en de gegevens van de halte of automaat."

Grtz,
Maikel
1607

Bericht door 1607 »

die voorverkoop vind ik dus echt niks he. in het dorp waar ik woon(ursel). vind je dus geen enkel voorverkooppunt. dus ben je hier wel verplicht om het op de bus te kopen. btw ursel heeft ongeveer een 3500 inwoners.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Bij ons zijn er meer dan genoeg plekken waar je zoiets kan kopen en daarom vind ik het ook een goed initiatief. Het gebeurt ook veel minder tegenwoordig dat de bus 2 min blijft stilstaan omdat iemand een kaartje moet kopen :wink:
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Tja, het is inderdaad een schande dat er nergens in Ursel zo'n voorverkooppunt is. Maar ligt dat aan De Lijn? Of aan de handelaars? In Machelen (Zulte) vind je er in beide krantenwinkels. Er zijn 4.113 inwoners in onze deelgemeente.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Dat ligt zeker niet aan De Lijn. De Lijn verkoopt de vervoersbewijzen aan grote distributeurs (die leveren aan supermarkten, krantenwinkels, etc), en als de winkels niet bereid zijn om voor voorverkooppunt te spelen, tja...

Je zal moeten gaan klagen bij de plaatselijke middenstand, vrees ik ;).
Plaats reactie