Pagina 1 van 1

Buurtspoorwegen Leuven-Meerdaal 1940

Geplaatst: 08 mei 2013, 08:55
door eaw458
Hallo,

Vooreerst mijn excuses indien dit ondwerp met historisch karakter niet op de juiste plaats zou staan.

Bij het lezen van enkele documenten ivm het munitiedepot van Meerdaal aan de Naamsesteenweg ten zuiden van Leuven in mei 1940, had ik enkele vragen over de buurtspoorwegen toen.

Het depot had een eigen Decauville spoorwegnetwerk met totale lengte van zo'n 25 Km en was verbonden met de NMVB via drie laad- en loskaden op het militaire domein. Van hieruit werd de munitie op 10 en 11 mei 1940 geƫvacueerd naar Leuven om in het station 'Louivain-bassin' overgeladen te worden op de NMBS. Ik vroeg me nu af:

- hoe de route van de NMVB liep van Meerdaal tot 'Louvain-bassin' - via de Naamsepoort en de vesten?
- wat bedoeld wordt met het station 'Louvain-bassin' - is dit de vaartkom?
- of dit te Leuven ook de enige locatie was waar goederen van de NMVB overgeladen konden worden op de NMBS?
- hoe een goederentrein van de buurtspoorwegen er toen uitzag?

Alvast bedankt,

Walter
webmaster http://18daagseveldtocht.wikispaces.com

Re: Buurtspoorwegen Leuven-Meerdaal 1940

Geplaatst: 08 mei 2013, 18:14
door Paul
Over de geschiedenis van de buurtspoorlijnen in en rond Leuven is enige informatie te vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Leuven#Tra ... spoorwegen

De route was inderdaad over de Naamsesteenweg en via de vesten.

Louvain-bassin = Leuven-vaartkom, inderdaad. Of dat de enige plaats is waar overladen tussen buurtspoor en de grote spoorwegen gebeurde, weet ik niet maar het is best mogelijk.

Hoe goederentrams eruitzagen? Er zijn wel wat filmpjes te vinden op youtube, bv. de bietentrams rond Tienen, zie http://www.youtube.com/watch?v=n1ddpschO-E

Vriendelijke groet,

Paul

Re: Buurtspoorwegen Leuven-Meerdaal 1940

Geplaatst: 14 mei 2013, 16:57
door eaw458
Da's duidelijk - dank u, Paul

Walter

Re: Buurtspoorwegen Leuven-Meerdaal 1940

Geplaatst: 21 mei 2013, 17:05
door Asterix
Walter, mocht je foto's van de Leuvense trams en hun locaties op kaart willen bekijken, kan je ook HIER terecht. Weliswaar foto's uit de latere periode maar misschien helpt het je om het traject in kaart te brengen.