Pagina 1 van 1

Nieuwe sein- en remsysteem voor Antwerpse premetro

Geplaatst: 08 mei 2013, 09:12
door carlos
HLN 1/02/2013
Nieuwe sein- en remsysteem voor Antwerpse premetro


De Antwerpse premetro krijgt een nieuw sein- en remsysteem. De Vlaamse regering keurde de investering van 23,8 miljoen euro goed. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zal die de doorstroming verbeteren en de capaciteit van het tramnetwerk verhogen.



De huidige sein- en spoorbeveiligingsinstallatie is 35 jaar in gebruik, duur in onderhoud, en dus aan vervanging toe. Bovendien moest De Lijn voor de ingebruikname van de Reuzenpijp, de tramtunnel onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan, haar spoorbeveiligingsinstallatie uitbreiden.

Het nieuwe systeem wordt geleverd door Siemens uit Huizingen. De nieuwe seininstallatie detecteert en verwerkt de positie van de trams en berekent zo de toegelaten snelheid in de premetro. Trams die toch te snel zouden rijden, worden door het systeem automatisch afgeremd. In tegenstelling tot het oude systeem dat de snelheid puntsgewijs aan elk sein controleert, gebeurt dit met het nieuwe veiligheidssysteem continu.

Het nieuwe computersysteem stuurt de seinen sneller en nauwkeuriger. De trams krijgen bijgevolg sneller groen en kunnen elkaar sneller opvolgen. Het resultaat is een vlottere afwikkeling en doorstroming van het ondergronds tramverkeer.

dat oude systeem zou volgens wikepedia het Nederlandse ATB systeem zijn.

Re: Nieuwe sein- en remsysteem voor Antwerpse premetro

Geplaatst: 08 mei 2013, 15:17
door Bordensteker
Dat is dan opmerkelijk, want een algemeen kenmerk van de ATB op het Nederlandse net is juist dat die continu werkt.
Ik wil hier slechts even deze kanttekening maken; ik ga zelf niet in de details duiken. Misschien werkt het in sommige specifieke situaties wel puntsgewijs.

Re: Nieuwe sein- en remsysteem voor Antwerpse premetro

Geplaatst: 08 mei 2013, 15:18
door Shrek
De Brusselse metro heeft iets LZB-achtig, dus het kan nog beter :wink:

Re: Nieuwe sein- en remsysteem voor Antwerpse premetro

Geplaatst: 14 mei 2013, 21:58
door AlexNL
Op B-Signal staat een uitleg van de werking van het seinsysteem in de Antwerpse premetro. Het lijkt erop dat dit systeem puntsgewijs werkt, waardoor een tram een volgend sein moet passeren voordat hij kan profiteren van een seinbeeldverbetering.