Mechelse tram rijdt tegen 2015

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
pietmol

Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door pietmol »

http://www.gva.be/regio-mechelen/mechel ... -2015.aspx
Mechelse tram rijdt tegen 2015



02/12/'08Mechelen (2800) Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt en Mechels burgemeester Bart Somers hebben dinsdagmiddag een erg ambitieus plan ontvouwd. Na meer dan vijftig jaar krijgt de Dijlestad opnieuw een tramlijn. Die zal lopen van het centraal station naar het noorden van de stad.

Lees hier: 'Mechelen mobiel', het standpunt van redacteur Johan Van Baelen.
Lees ook: 'Stadstram brengt teller op 500 miljoen'.

Er zijn drie mogelijke tracés. Een ervan loopt langs de Vesten. De twee andere gaan gedeeltelijk door het centrum, via de Grote Markt of de Veemarkt.


Vijf jaar

"Het dossier moet over een jaar klaar zijn. Tegen 2015 zou de tram moeten kunnen rijden", zegt Van Brempt. Zowel de Vlaamse regering als het stadsbestuur achten de investering meer dan realistisch. Dat het kan, werd in het verleden trouwens al bewezen, want van 1913 tot 1953 waren er in Mechelen drie tramlijnen.

Lightrail

Vlaams minister Van Brempt maakte nog een ander project bekend. Dat is een lightrail, een trein die gemakkelijker kan stoppen dan een traditionele trein en daardoor aan meer haltes kan stoppen. Hij zal Mechelen via Willebroek verbinden met Boom. Daar kan hij aansluiten op een lijn naar Antwerpen.

hoe zit het hiermee ?
bobby

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door bobby »

heeft men in diezelfde periode ook niet gezegd dat men de Olympische Spelen in Mechelen gaat organiseren? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door apestaart »

Heel eenvoudig: daar gaat er niks van in huis komen, dat was verkiezingspraat.
Mijn leuze is altijd geweest: eerst zien en dan geloven zegt de blinde :x
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door Asterix »

Tja, men ging ook de Mechelse vesten volledig heraanleggen en hier eventueel een trambaan inpassen. Ik heb echter nog niet veel zien bougeren.
Deef32

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door Deef32 »

Die lightrail van Mechelen naar Boom over Willebroek is misschien niet zo moeilijk. Infrastructuur ligt er al deels, nl. een verbindingsboog die net na het station Willebroek afbuigt tot net aan de bruggen over Rupel en zeekanaal in Boom (lijn 52/2).
Jammer dat zo'n investering ligt weg te roesten...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door Steve »

Deef32 schreef:Die lightrail van Mechelen naar Boom over Willebroek is misschien niet zo moeilijk. Infrastructuur ligt er al deels, nl. een verbindingsboog die net na het station Willebroek afbuigt tot net aan de bruggen over Rupel en zeekanaal in Boom (lijn 52/2).
Jammer dat zo'n investering ligt weg te roesten...
Bijzonder aan lijn 52/2 is bovendien dat ze volledig geëlektricifeerd is, maar desondanks toch al meer dan tien jaar buiten dienst. Er zijn nog wel wat stukjes onder draad die geen of zeer weinig treinen voorbij zien komen (spoor 1 in Tienen bijvoorbeeld - wat is daar eigenlijk aan de hand?), maar van een dergelijke lengte...
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door groentje »

lijn 52/2 zou blijkbaar belangrijk zijn voor het energietransport, heb ik me laten vertellen. Men zou er een onderstation mee kunnen uitsparen.
De lijn zou even in gebruik geweest zijn voor goederenverkeer, als ik me goed herinner, maar zou, ondanks de vernieuwing, al gauw last hebben gehad van verzakkingen. En sindsdien is er niets meer gebeurd...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door Shrek »

groentje schreef:lijn 52/2 zou blijkbaar belangrijk zijn voor het energietransport, heb ik me laten vertellen. Men zou er een onderstation mee kunnen uitsparen.
Jep, dat is de elektriciteitsvoorziening voor Boom vanuit het onderstation in Willebroek.
Deef32

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door Deef32 »

Shrek schreef:
groentje schreef:lijn 52/2 zou blijkbaar belangrijk zijn voor het energietransport, heb ik me laten vertellen. Men zou er een onderstation mee kunnen uitsparen.
Jep, dat is de elektriciteitsvoorziening voor Boom vanuit het onderstation in Willebroek.
Dat zal dan toch niet via de bovenleiding gebeuren denk ik, want enkele meters na de afsplitsing staat er een bord dat het einde van een geëlektrificeerde sectie "aankondigt". Waarschijnlijk via ondergrondse kabels misschien, want het is inderdaad een onderstation van formaat :)

En wat die verzakkingen betreft, daar kan ik volledig inkomen. Het gebied is daar vrij moerassig (let op de dorpsnamen Willebroek, Ruisbroek).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door Shrek »

Deef32 schreef:Dat zal dan toch niet via de bovenleiding gebeuren denk ik, want enkele meters na de afsplitsing staat er een bord dat het einde van een geëlektrificeerde sectie "aankondigt". Waarschijnlijk via ondergrondse kabels misschien, want het is inderdaad een onderstation van formaat :)

En wat die verzakkingen betreft, daar kan ik volledig inkomen. Het gebied is daar vrij moerassig (let op de dorpsnamen Willebroek, Ruisbroek).
Jawel hoor, die bovenleiding staat onder spanning.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Mechelse tram rijdt tegen 2015

Bericht door LHOON »

Shrek schreef:
Deef32 schreef:Dat zal dan toch niet via de bovenleiding gebeuren denk ik, want enkele meters na de afsplitsing staat er een bord dat het einde van een geëlektrificeerde sectie "aankondigt". Waarschijnlijk via ondergrondse kabels misschien, want het is inderdaad een onderstation van formaat :)

En wat die verzakkingen betreft, daar kan ik volledig inkomen. Het gebied is daar vrij moerassig (let op de dorpsnamen Willebroek, Ruisbroek).
Jawel hoor, die bovenleiding staat onder spanning.
Ik heb dit stuk spoor een tijdje geleden nog afgewandeld, infrastructuur ziet er nog degelijk uit.
Wellicht is de interactie met de scheepvaart (bewegende bruggen over Rupel en kanaal te Boom, over kanaal te Willebroek) ook een hinderpaal om dit lijnstuk te exploiteren.
Plaats reactie