Pagina 2 van 4

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 13 jun 2013, 20:34
door e49memling
Shrek schreef: Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.
Dan zit je nog met de overgang van gelijk- naar wisselstroom. Nu zijn al de tramlijnen gelijkstroom (700V= als ik goed voor heb)

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 13 jun 2013, 20:54
door LHOON
e49memling schreef:Naar het schijnt zou er in Brussel in het eerste gedeelte van de vorige eeuw een systeem hebben bestaan met stroomafname in een sleuf tussen de 2 sporen in. Buiten het voordeel van 'geen bovenleiding' heeft/had dit systeem, mijn inziens, alleen maar nadelen.
Dit is het systeem met "ploeg" dat ook in Londen werd gebruikt. Was gebruikt in het centrum, net om bovenleidingen te vemijden, maar was vrij omslachtig, en is volledig verlaten tijdens de tweede wereldoorlog.

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 13 jun 2013, 20:55
door LHOON
e49memling schreef:
Shrek schreef: Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.
Dan zit je nog met de overgang van gelijk- naar wisselstroom. Nu zijn al de tramlijnen gelijkstroom (700V= als ik goed voor heb)
De inductieve vermogenoverdracht gebeurt aan hoge frequentie (tot 100 kHz), anders zouden de spoelen veel te zwaar worden. Dit wordt dan gewoon gelijkgericht en verder gebruikt.

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 16 jun 2013, 14:03
door e49memling
LHOON schreef: De inductieve vermogenoverdracht gebeurt aan hoge frequentie (tot 100 kHz), anders zouden de spoelen veel te zwaar worden. Dit wordt dan gewoon gelijkgericht en verder gebruikt.
Aanpassing van alle materieel: gelijkrichters, afvlakspoelen of -condensatoren, aanpassen van motoren (rimpel) of installeren van (a)-synchroon motoren? geen geringe kost, of meerkost voor nieuw materieel.

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 20 jun 2013, 09:36
door carlos
LHOON schreef:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... s_kusttram

Weer zo een argument van mensen die er niets van kennen en die een beproefde technologie willen vervangen door dure alternatieven met twijfelachtig voordeel...

we kunnen natuurlijk ook de dieseltram invoeren

of zelfs de stoomtram en de paardentram :lol: :lol: :lol:

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 20 jun 2013, 19:37
door Tijgernoot
Bij de kust is een reƫel probleem dat een constructie met een derde rail veel problemen met zand zal krijgen. Het systeem dat men in Bordeaux gebruikt functioneert namelijk amper als het sneeuwt...

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 21 jun 2013, 09:49
door apestaart
Met als gevolg dat de trams nog meer in panne zullen vallen. :x
Geloof mij de bovenleidingen is de enige optie, wat die burgemeesters vragen is in feite het onmogelijke.

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 21 jun 2013, 09:55
door profke
dieseltrams?

of fiets-trams?

dan heb je geen boven of onderleiding meer nodig.
;-)

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 21 jun 2013, 14:27
door Peter Eijkman
Beter nog: "Flinstones-tram" zonder bodemplaat en aangedreven door hollende mensen ( of Burgemeesters....) :lol: :lol: :lol:

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 22 jun 2013, 11:01
door e49memling
apestaart schreef:Met als gevolg dat de trams nog meer in panne zullen vallen. :x
Geloof mij de bovenleidingen is de enige optie, wat die burgemeesters vragen is in feite het onmogelijke.
Politiek geleuter is het, niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 24 jun 2013, 11:27
door wimpie3
Hier een systeem met een derde rail dat momenteel in gebruik is:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ronne.html

De derde rail geeft enkel stroom als het voertuig over de rail passeert...

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 24 jun 2013, 11:50
door LHOON
wimpie3 schreef:Hier een systeem met een derde rail dat momenteel in gebruik is:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ronne.html

De derde rail geeft enkel stroom als het voertuig over de rail passeert...
Het systeem van Bordeaux inderdaad. Zou, zoals hierboven reeds aangehaald, wel interessant zijn om te zien hoe dit reageert met al het stuifzand aan onze kust. Zand staat niet direct bekend als een goede geleider van elektriciteit...

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 29 jun 2013, 18:50
door e49memling
LHOON schreef: Zand staat niet direct bekend als een goede geleider van elektriciteit...
Zand = silicium = halfgeleider, alleen de helft van de stroom mag er door. :lol: :lol:

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jun 2013, 07:13
door franksken
e49memling schreef:
LHOON schreef: Zand staat niet direct bekend als een goede geleider van elektriciteit...
Zand = silicium = halfgeleider, alleen de helft van de stroom mag er door. :lol: :lol:
Zouden de kustburgemeesters blij zijn als de trams aan halve snelheid rijden? :lol:

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jun 2013, 11:29
door Peter Eijkman
De kustburgemeesters bouwen ook graag zandkastelen.. :lol: , Allez, zand erover...!