Pagina 3 van 4

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 25 jul 2013, 22:37
door Rétro
profke schreef:dieseltrams?

of fiets-trams?

dan heb je geen boven of onderleiding meer nodig.
;-)
Waarom geen diesels, inderdaad?

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 26 jul 2013, 10:55
door apestaart
Niks dieseltrams, electrische trams met bovenleidingen of geen trams; het is alles of niks. :x

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 29 jul 2013, 14:30
door bobby
apestaart schreef:Niks dieseltrams, electrische trams met bovenleidingen of geen trams; het is alles of niks. :x

tegenwoordig maken ze auto's op batterijen... mss een tram op batterijen?

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 29 jul 2013, 15:53
door apestaart
Dat hebben ze in Oostende op de stadslijnen in het begin van de 20ste eeuw al geprobeerd om met accu trams te rijden, na verloop waren ze tot de conclusie gekomen dat dat niet voldeed, de accu's moesten op de haverklap opgeladen worden wat de dienstverlening geen goed deed met als gevolg vele vertragingen.
Kortom ze waren er vlug mee gestopt met de exploitatie van accu trams en zijn ze dan maar op electrische trams met bovenleidingen overgeschakeld.

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 29 jul 2013, 16:36
door kika
Vliegwielen kunnen ook nog altijd. Maar ik blijf er bij: die tram met bovenleiding doet het prima.

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 29 jul 2013, 19:18
door e49memling
bobby schreef:tegenwoordig maken ze auto's op batterijen... mss een tram op batterijen?
En wat is hun actieradius? hoelang moeten ze opladen? Niet echt handig voor een vervoermiddel dat het rendabelste is als het rijdt.

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jul 2013, 10:14
door bobby
e49memling schreef:
bobby schreef:tegenwoordig maken ze auto's op batterijen... mss een tram op batterijen?
En wat is hun actieradius? hoelang moeten ze opladen? Niet echt handig voor een vervoermiddel dat het rendabelste is als het rijdt.

http://www.vroom.be/nl/autotest/1506,tesla-model-s.html

Tesla, 416 pk, actieradius 500km; 85kWh batterijcapaciteit.

snellader: in 30 minuten kan men 50% van de batterijcapaciteit laden.

als we soortgelijke technologie gebruiken, en de batterijcapaciteit extrapoleren, dan kan een tram Knokke - De Panne (traject: zo'n 70 km ) toch verscheidene malen over en weer rijden zonder tussentijdse lading;
als we dan ook nog de bovenleiding behouden op bepaalde stukken van het traject, dan kunnen we zonder tijdsverlies laden tijdens het rijden, zodat we een ganse dag kunnen rijden zonder extra laadpauzes ...

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jul 2013, 10:38
door Steve
bobby schreef:
e49memling schreef:
bobby schreef:tegenwoordig maken ze auto's op batterijen... mss een tram op batterijen?
En wat is hun actieradius? hoelang moeten ze opladen? Niet echt handig voor een vervoermiddel dat het rendabelste is als het rijdt.

http://www.vroom.be/nl/autotest/1506,tesla-model-s.html

Tesla, 416 pk, actieradius 500km; 85kWh batterijcapaciteit.

snellader: in 30 minuten kan men 50% van de batterijcapaciteit laden.

als we soortgelijke technologie gebruiken, en de batterijcapaciteit extrapoleren, dan kan een tram Knokke - De Panne (traject: zo'n 70 km ) toch verscheidene malen over en weer rijden zonder tussentijdse lading;
als we dan ook nog de bovenleiding behouden op bepaalde stukken van het traject, dan kunnen we zonder tijdsverlies laden tijdens het rijden, zodat we een ganse dag kunnen rijden zonder extra laadpauzes ...
De batterijcapaciteit extrapoleren? Van een auto van 2 ton naar een volgeladen tram van 50 à 60 ton, met behoud van een vergelijkbare actieradius en snelle oplaadmogelijkheid? Benieuwd hoe je dat zult aanpakken... :wink:

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jul 2013, 11:35
door pietmol
Steve schreef:
bobby schreef:

http://www.vroom.be/nl/autotest/1506,tesla-model-s.html

Tesla, 416 pk, actieradius 500km; 85kWh batterijcapaciteit.

snellader: in 30 minuten kan men 50% van de batterijcapaciteit laden.

als we soortgelijke technologie gebruiken, en de batterijcapaciteit extrapoleren, dan kan een tram Knokke - De Panne (traject: zo'n 70 km ) toch verscheidene malen over en weer rijden zonder tussentijdse lading;
als we dan ook nog de bovenleiding behouden op bepaalde stukken van het traject, dan kunnen we zonder tijdsverlies laden tijdens het rijden, zodat we een ganse dag kunnen rijden zonder extra laadpauzes ...
De batterijcapaciteit extrapoleren? Van een auto van 2 ton naar een volgeladen tram van 50 à 60 ton, met behoud van een vergelijkbare actieradius en snelle oplaadmogelijkheid? Benieuwd hoe je dat zult aanpakken... :wink:

ik denk dat er niet veel extrapolatie nodig is: de Tesla heeft 416 pk; een Flexity-2 tram van de Lijn heeft hooguit het dubbele aan pk's...

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jul 2013, 11:38
door Peter Eijkman
bobby schreef:
e49memling schreef:
bobby schreef:tegenwoordig maken ze auto's op batterijen... mss een tram op batterijen?
En wat is hun actieradius? hoelang moeten ze opladen? Niet echt handig voor een vervoermiddel dat het rendabelste is als het rijdt.

http://www.vroom.be/nl/autotest/1506,tesla-model-s.html

Tesla, 416 pk, actieradius 500km; 85kWh batterijcapaciteit.

snellader: in 30 minuten kan men 50% van de batterijcapaciteit laden.

als we soortgelijke technologie gebruiken, en de batterijcapaciteit extrapoleren, dan kan een tram Knokke - De Panne (traject: zo'n 70 km ) toch verscheidene malen over en weer rijden zonder tussentijdse lading;
als we dan ook nog de bovenleiding behouden op bepaalde stukken van het traject, dan kunnen we zonder tijdsverlies laden tijdens het rijden, zodat we een ganse dag kunnen rijden zonder extra laadpauzes ...
Handig!, vooral dat stukje over "bovenleidingen behouden": Als we die dus HELEMAAL laten hangen hoeft er nooit meer opgeladen te worden...! :lol: :lol:

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jul 2013, 11:40
door Steven
Maar wel een veel hoger gewicht. Kortweg in PK tellen is wat zinloos, gebruik het vermogen in Watt en je zal een beter idee hebben welke stroom die batterijen moeten kunnen leveren gedurende een bepaalde tijd.

Je wil vergelijken tussen een voertuig van max 2 ton en langs de andere kant 60 ton, een massa die een factor 30 verschil is.

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jul 2013, 11:57
door Steve
Die Tesla S heeft een maximaal vermogen van zo'n 300 kW, de BN-Kusttram 457 kW volgens de site van De Lijn.

Belangrijk verschil is natuurlijk dat die Tesla S nooit voortdurend dat topvermogen zal benutten (anders zou ie het met de krachtigste batterij van 85 kWh slechts 15 à 20 minuten uithouden), terwijl de BN er veel vaker in de buurt van zal zitten.

Ook qua verschil in (voortdurend) geleverd vermogen lijkt een factor van 30 of zelfs (veel) meer me dus zeer realistisch. Maak je dus al klaar voor een "batterypack" voor de lengte van de volledige tram en een enorme elektrische installatie om dat beestje op korte tijd van zoveel stroom te voorzien, wil je 'm even snel opladen als de Tesla. :wink:

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jul 2013, 13:44
door bobby
Peter Eijkman schreef:[quote="bobby]

http://www.vroom.be/nl/autotest/1506,tesla-model-s.html

Tesla, 416 pk, actieradius 500km; 85kWh batterijcapaciteit.

snellader: in 30 minuten kan men 50% van de batterijcapaciteit laden.

als we soortgelijke technologie gebruiken, en de batterijcapaciteit extrapoleren, dan kan een tram Knokke - De Panne (traject: zo'n 70 km ) toch verscheidene malen over en weer rijden zonder tussentijdse lading;
als we dan ook nog de bovenleiding behouden op bepaalde stukken van het traject, dan kunnen we zonder tijdsverlies laden tijdens het rijden, zodat we een ganse dag kunnen rijden zonder extra laadpauzes ...
Handig!, vooral dat stukje over "bovenleidingen behouden": Als we die dus HELEMAAL laten hangen hoeft er nooit meer opgeladen te worden...! :lol: :lol:[/quote][/quote]


het thema in het artikel was dat de bovenleidingen in de woonkernen weg moesten (daar buiten mochten ze blijven)

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jul 2013, 14:08
door bobby
Steve schreef:Die Tesla S heeft een maximaal vermogen van zo'n 300 kW, de BN-Kusttram 457 kW volgens de site van De Lijn.

Belangrijk verschil is natuurlijk dat die Tesla S nooit voortdurend dat topvermogen zal benutten (anders zou ie het met de krachtigste batterij van 85 kWh slechts 15 à 20 minuten uithouden), terwijl de BN er veel vaker in de buurt van zal zitten.

Ook qua verschil in (voortdurend) geleverd vermogen lijkt een factor van 30 of zelfs (veel) meer me dus zeer realistisch. Maak je dus al klaar voor een "batterypack" voor de lengte van de volledige tram en een enorme elektrische installatie om dat beestje op korte tijd van zoveel stroom te voorzien, wil je 'm even snel opladen als de Tesla. :wink:


voor de sceptici:

een vrachtwagen op batterijen (nog net niet hetzelfde als een tram, maar 't gaat toch in die richting)
http://www.smithelectric.com/wp-content ... t_2011.pdf
http://www.smithelectric.com/wp-content ... S_2011.pdf


http://www.boulderev.com/models.html
http://www.prweb.com/releases/2013/6/prweb10864840.htm

Re: Bovenleidingen kusttram

Geplaatst: 30 jul 2013, 14:18
door Steven
Maar bobby heb je dan al gezien wat de afstand is?? en de opmerking onderaan niet onderschatten die als volgt luid

Range is subject to factors including battery size, driving style, road gradients, GVW and
payload. For friendly and impartial advice on the right vehicle for you, please consult a
member of the Smith Electric sales team.
en met een range van 50-240 km ben je voor een tram niet veel, in het eerste geval zou je zelfs nog niet van Knokke naar De Panne kunnen rijden zonder extra laden. Bijkomende moet een tram veel (kort) stoppen en optrekken wat dus meer energie zal verspillen dan wat die vrachtwagen moet doen.