Re: Bovenleidingen kusttram
Geplaatst: 25 jul 2013, 22:37
Waarom geen diesels, inderdaad?profke schreef:dieseltrams?
of fiets-trams?
dan heb je geen boven of onderleiding meer nodig.
Waarom geen diesels, inderdaad?profke schreef:dieseltrams?
of fiets-trams?
dan heb je geen boven of onderleiding meer nodig.
apestaart schreef:Niks dieseltrams, electrische trams met bovenleidingen of geen trams; het is alles of niks.
En wat is hun actieradius? hoelang moeten ze opladen? Niet echt handig voor een vervoermiddel dat het rendabelste is als het rijdt.bobby schreef:tegenwoordig maken ze auto's op batterijen... mss een tram op batterijen?
e49memling schreef:En wat is hun actieradius? hoelang moeten ze opladen? Niet echt handig voor een vervoermiddel dat het rendabelste is als het rijdt.bobby schreef:tegenwoordig maken ze auto's op batterijen... mss een tram op batterijen?
De batterijcapaciteit extrapoleren? Van een auto van 2 ton naar een volgeladen tram van 50 à 60 ton, met behoud van een vergelijkbare actieradius en snelle oplaadmogelijkheid? Benieuwd hoe je dat zult aanpakken...bobby schreef:e49memling schreef:En wat is hun actieradius? hoelang moeten ze opladen? Niet echt handig voor een vervoermiddel dat het rendabelste is als het rijdt.bobby schreef:tegenwoordig maken ze auto's op batterijen... mss een tram op batterijen?
http://www.vroom.be/nl/autotest/1506,tesla-model-s.html
Tesla, 416 pk, actieradius 500km; 85kWh batterijcapaciteit.
snellader: in 30 minuten kan men 50% van de batterijcapaciteit laden.
als we soortgelijke technologie gebruiken, en de batterijcapaciteit extrapoleren, dan kan een tram Knokke - De Panne (traject: zo'n 70 km ) toch verscheidene malen over en weer rijden zonder tussentijdse lading;
als we dan ook nog de bovenleiding behouden op bepaalde stukken van het traject, dan kunnen we zonder tijdsverlies laden tijdens het rijden, zodat we een ganse dag kunnen rijden zonder extra laadpauzes ...
Steve schreef:De batterijcapaciteit extrapoleren? Van een auto van 2 ton naar een volgeladen tram van 50 à 60 ton, met behoud van een vergelijkbare actieradius en snelle oplaadmogelijkheid? Benieuwd hoe je dat zult aanpakken...bobby schreef:
http://www.vroom.be/nl/autotest/1506,tesla-model-s.html
Tesla, 416 pk, actieradius 500km; 85kWh batterijcapaciteit.
snellader: in 30 minuten kan men 50% van de batterijcapaciteit laden.
als we soortgelijke technologie gebruiken, en de batterijcapaciteit extrapoleren, dan kan een tram Knokke - De Panne (traject: zo'n 70 km ) toch verscheidene malen over en weer rijden zonder tussentijdse lading;
als we dan ook nog de bovenleiding behouden op bepaalde stukken van het traject, dan kunnen we zonder tijdsverlies laden tijdens het rijden, zodat we een ganse dag kunnen rijden zonder extra laadpauzes ...
Handig!, vooral dat stukje over "bovenleidingen behouden": Als we die dus HELEMAAL laten hangen hoeft er nooit meer opgeladen te worden...!bobby schreef:e49memling schreef:En wat is hun actieradius? hoelang moeten ze opladen? Niet echt handig voor een vervoermiddel dat het rendabelste is als het rijdt.bobby schreef:tegenwoordig maken ze auto's op batterijen... mss een tram op batterijen?
http://www.vroom.be/nl/autotest/1506,tesla-model-s.html
Tesla, 416 pk, actieradius 500km; 85kWh batterijcapaciteit.
snellader: in 30 minuten kan men 50% van de batterijcapaciteit laden.
als we soortgelijke technologie gebruiken, en de batterijcapaciteit extrapoleren, dan kan een tram Knokke - De Panne (traject: zo'n 70 km ) toch verscheidene malen over en weer rijden zonder tussentijdse lading;
als we dan ook nog de bovenleiding behouden op bepaalde stukken van het traject, dan kunnen we zonder tijdsverlies laden tijdens het rijden, zodat we een ganse dag kunnen rijden zonder extra laadpauzes ...
Handig!, vooral dat stukje over "bovenleidingen behouden": Als we die dus HELEMAAL laten hangen hoeft er nooit meer opgeladen te worden...! [/quote][/quote]Peter Eijkman schreef:[quote="bobby]
http://www.vroom.be/nl/autotest/1506,tesla-model-s.html
Tesla, 416 pk, actieradius 500km; 85kWh batterijcapaciteit.
snellader: in 30 minuten kan men 50% van de batterijcapaciteit laden.
als we soortgelijke technologie gebruiken, en de batterijcapaciteit extrapoleren, dan kan een tram Knokke - De Panne (traject: zo'n 70 km ) toch verscheidene malen over en weer rijden zonder tussentijdse lading;
als we dan ook nog de bovenleiding behouden op bepaalde stukken van het traject, dan kunnen we zonder tijdsverlies laden tijdens het rijden, zodat we een ganse dag kunnen rijden zonder extra laadpauzes ...
Steve schreef:Die Tesla S heeft een maximaal vermogen van zo'n 300 kW, de BN-Kusttram 457 kW volgens de site van De Lijn.
Belangrijk verschil is natuurlijk dat die Tesla S nooit voortdurend dat topvermogen zal benutten (anders zou ie het met de krachtigste batterij van 85 kWh slechts 15 à 20 minuten uithouden), terwijl de BN er veel vaker in de buurt van zal zitten.
Ook qua verschil in (voortdurend) geleverd vermogen lijkt een factor van 30 of zelfs (veel) meer me dus zeer realistisch. Maak je dus al klaar voor een "batterypack" voor de lengte van de volledige tram en een enorme elektrische installatie om dat beestje op korte tijd van zoveel stroom te voorzien, wil je 'm even snel opladen als de Tesla.