kosten-batenanalyse

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
ThomasVO

kosten-batenanalyse

Bericht door ThomasVO » 13 jun 2013, 13:48

Dag iedereen

Mijn naam is Thomas Van Oppens en ik ben economiestudent aan de KUL. Voor mijn eindverhandeling maak ik een model dat op een sipele manier nagaat onder welke omstandigheden het maatschappelijk wenselijk is om een buslijn te vervangen door een tramlijn/light rail. Eén van de grote factoren die hierbij komt kijken is de kost. Maar helaas slaag ik er maar niet in om de kosten te vinden van afgewerkte Vlaamse en/of Europese projecten te vinden. Bijgevolg moet ik beroep doen op Amerikaanse cijfers die duidelijk een hogere kost weergeven dan werkelijk. Bijgevolg mijn vraag aan jullie: Bestaat er ergens een overzicht van afgewerkte tramprojecten en hun kosten?

mvg
Thomas


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: kosten-batenanalyse

Bericht door Shrek » 13 jun 2013, 14:40

Ik denk dat je daarvoor best contact opneemt met de lijn, mivb of tec.
Die hebben allemaal grote tramprojecten uitgevoerd de laatste jaren dus zullen ze zeker wel iets kunnen zeggen over de kosten.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6141
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: kosten-batenanalyse

Bericht door groentje » 13 jun 2013, 18:44

Maar misschien wel niet meteen in het genre van de lightrailverbindingen die De Lijn wil aanleggen rond Brussel. Daarvoor zijn voorbeelden uit het buitenland wellicht interessanter, daar zijn zij tenslotte ook de mosterd gaan halen. Ik denk aan Montpellier, in mindere mate ook Nantes, Kassel of RandstadRail.

rdv
Berichten: 620
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: kosten-batenanalyse

Bericht door rdv » 13 jun 2013, 20:53

Je kan ook eens horen bij de onderzoeksgroep van prof. Cathy Macharis aan de VUB.

FLV-FGSP
Berichten: 1515
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: kosten-batenanalyse

Bericht door FLV-FGSP » 14 jun 2013, 15:44

Toonaangevend in de Europese vakliteratuur is het Standarisierte Bewertungsverfahren, soms afgekort tot "Standi". De meeste MBKA maken op een of andere manier gebruik van deze procedure.

dentheo
Berichten: 7774
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: kosten-batenanalyse

Bericht door dentheo » 14 jun 2013, 23:40

Ik heb ooit een engels artikel gelezen over prijsvergelijk van "light rail" aanleg.

Dat blijkt per km. ongelooflijk uit elkaar te lopen.
Klaarblijkelijk waren er gemeenten die erin slaagden de hele hoofdstraat te laten verbouwen, op kosten van het project 'light rail", van voetpaden tot riolen vernieuwen enz enz.
Maar dat was dan weer nodig geweest om ze "om te kopen" om een bouwvergunning te krijgen, dan hoort de prijs er weer wel bij....
Vooral korte trajecten zijn kwetsbaar op dit gebied.
Theo
Groeten vanop de Heide

dentheo
Berichten: 7774
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: kosten-batenanalyse

Bericht door dentheo » 14 jun 2013, 23:41

Ik heb ooit een engels artikel gelezen over prijsvergelijk van "light rail" aanleg.

Dat blijkt per km. ongelooflijk uit elkaar te lopen.
Klaarblijkelijk waren er gemeenten die erin slaagden de hele hoofdstraat te laten verbouwen, op kosten van het project 'light rail", van voetpaden tot riolen vernieuwen enz enz.
Maar dat was dan weer nodig geweest om ze "om te kopen" om een bouwvergunning te krijgen, dan hoort de prijs er weer wel bij....
Vooral korte trajecten zijn kwetsbaar op dit gebied.


Ik meen dat er ooit ook wel gegoocheld is met de prijs per ton CO2 om iets "verantwoord goedgekeurd" te krijgen.
Theo
Groeten vanop de Heide

kika
Berichten: 2735
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: kosten-batenanalyse

Bericht door kika » 15 jun 2013, 17:14

Informeer je eens bij de afdelingen planologie en sociale geografie aan de UvA, Nijmegen, Utrecht, Groningen,… Vraag een keer de provincie Noord-Holland, die hebben best wat info over de Zuid-Tangent (Haarlem-Schiphol-Amsterdam Bijlmer) waar de vraag hoogwaardige bus of lightrail was. Kijk een keer naar de Verkehrsverbunden waar er lightrail ligt of waar er van een deelse verbussing is teruggestapt op rails: Nürnberg heeft zo enkele projecten (Gräfenwaldbahn) en projecten in de pijplijn/ontwerptafel, zie bvb. Erlangen. Best direct toestappen naar Dienst Ruimtelijke ordening, bibliotheken etc. niet verwachten dat je in de paar krantenarchieven alle en/of zinvolle informatie kan vinden.

De Theo heeft zeker deels gelijk dat er met cijfers gegoocheld wordt: extra subsidies door zo'n project een kilometer verder te laten lopen (extra gemeente die meebetaalt), of onder het mom van verkeersveiligheid de ganse weg aan te pakken waar de rails/bus voorbij komen,… soms worden zo federale, regionale, Europese potjes aangesproken, soms worden zo tegenpruttelende gemeenteraadsleden, bewoners,... over de streep getrokken.

Plaats reactie