Pagina 1 van 1

kosten-batenanalyse

Geplaatst: 13 jun 2013, 13:48
door ThomasVO
Dag iedereen

Mijn naam is Thomas Van Oppens en ik ben economiestudent aan de KUL. Voor mijn eindverhandeling maak ik een model dat op een sipele manier nagaat onder welke omstandigheden het maatschappelijk wenselijk is om een buslijn te vervangen door een tramlijn/light rail. Eén van de grote factoren die hierbij komt kijken is de kost. Maar helaas slaag ik er maar niet in om de kosten te vinden van afgewerkte Vlaamse en/of Europese projecten te vinden. Bijgevolg moet ik beroep doen op Amerikaanse cijfers die duidelijk een hogere kost weergeven dan werkelijk. Bijgevolg mijn vraag aan jullie: Bestaat er ergens een overzicht van afgewerkte tramprojecten en hun kosten?

mvg
Thomas

Re: kosten-batenanalyse

Geplaatst: 13 jun 2013, 14:40
door Shrek
Ik denk dat je daarvoor best contact opneemt met de lijn, mivb of tec.
Die hebben allemaal grote tramprojecten uitgevoerd de laatste jaren dus zullen ze zeker wel iets kunnen zeggen over de kosten.

Re: kosten-batenanalyse

Geplaatst: 13 jun 2013, 18:44
door groentje
Maar misschien wel niet meteen in het genre van de lightrailverbindingen die De Lijn wil aanleggen rond Brussel. Daarvoor zijn voorbeelden uit het buitenland wellicht interessanter, daar zijn zij tenslotte ook de mosterd gaan halen. Ik denk aan Montpellier, in mindere mate ook Nantes, Kassel of RandstadRail.

Re: kosten-batenanalyse

Geplaatst: 13 jun 2013, 20:53
door rdv
Je kan ook eens horen bij de onderzoeksgroep van prof. Cathy Macharis aan de VUB.

Re: kosten-batenanalyse

Geplaatst: 14 jun 2013, 15:44
door FLV-FGSP
Toonaangevend in de Europese vakliteratuur is het Standarisierte Bewertungsverfahren, soms afgekort tot "Standi". De meeste MBKA maken op een of andere manier gebruik van deze procedure.

Re: kosten-batenanalyse

Geplaatst: 14 jun 2013, 23:40
door dentheo
Ik heb ooit een engels artikel gelezen over prijsvergelijk van "light rail" aanleg.

Dat blijkt per km. ongelooflijk uit elkaar te lopen.
Klaarblijkelijk waren er gemeenten die erin slaagden de hele hoofdstraat te laten verbouwen, op kosten van het project 'light rail", van voetpaden tot riolen vernieuwen enz enz.
Maar dat was dan weer nodig geweest om ze "om te kopen" om een bouwvergunning te krijgen, dan hoort de prijs er weer wel bij....
Vooral korte trajecten zijn kwetsbaar op dit gebied.

Re: kosten-batenanalyse

Geplaatst: 14 jun 2013, 23:41
door dentheo
Ik heb ooit een engels artikel gelezen over prijsvergelijk van "light rail" aanleg.

Dat blijkt per km. ongelooflijk uit elkaar te lopen.
Klaarblijkelijk waren er gemeenten die erin slaagden de hele hoofdstraat te laten verbouwen, op kosten van het project 'light rail", van voetpaden tot riolen vernieuwen enz enz.
Maar dat was dan weer nodig geweest om ze "om te kopen" om een bouwvergunning te krijgen, dan hoort de prijs er weer wel bij....
Vooral korte trajecten zijn kwetsbaar op dit gebied.


Ik meen dat er ooit ook wel gegoocheld is met de prijs per ton CO2 om iets "verantwoord goedgekeurd" te krijgen.

Re: kosten-batenanalyse

Geplaatst: 15 jun 2013, 17:14
door kika
Informeer je eens bij de afdelingen planologie en sociale geografie aan de UvA, Nijmegen, Utrecht, Groningen,… Vraag een keer de provincie Noord-Holland, die hebben best wat info over de Zuid-Tangent (Haarlem-Schiphol-Amsterdam Bijlmer) waar de vraag hoogwaardige bus of lightrail was. Kijk een keer naar de Verkehrsverbunden waar er lightrail ligt of waar er van een deelse verbussing is teruggestapt op rails: Nürnberg heeft zo enkele projecten (Gräfenwaldbahn) en projecten in de pijplijn/ontwerptafel, zie bvb. Erlangen. Best direct toestappen naar Dienst Ruimtelijke ordening, bibliotheken etc. niet verwachten dat je in de paar krantenarchieven alle en/of zinvolle informatie kan vinden.

De Theo heeft zeker deels gelijk dat er met cijfers gegoocheld wordt: extra subsidies door zo'n project een kilometer verder te laten lopen (extra gemeente die meebetaalt), of onder het mom van verkeersveiligheid de ganse weg aan te pakken waar de rails/bus voorbij komen,… soms worden zo federale, regionale, Europese potjes aangesproken, soms worden zo tegenpruttelende gemeenteraadsleden, bewoners,... over de streep getrokken.