Kaart van de tramlijn rond charleroi

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
vanmiegroet

Kaart van de tramlijn rond charleroi

Bericht door vanmiegroet »

Een tijdje geleden was ik begonnen met een kaart op te stellen met zoveel mogelijk NMVB tramlijnen
https://maps.google.be/maps/ms?msid=217 ... 5,0.479622
Ik hoop dat deze ooit eens van pas kan komen voor iemand.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kaart van de tramlijn rond charleroi

Bericht door wattman »

Een correctie voor La Louviere.
Lijn 90 sloot niet aan bij Drapeau Blanc (splitsing van lijn 30 / 80), maar had zijn eindpunt in de Rue du Bosquet (aanduiding "Gazometre"), bij het huidige rotonde.
Peter Eijkman

Re: Kaart van de tramlijn rond charleroi

Bericht door Peter Eijkman »

Nog een aantal correcties: Te Charleroi ging lijn 90 niet via Piges, maar rechtstreeks over de Rue de Mons en Viaduc naar Eden. Het traject via Piges is van de Metro. Dan ontbreken nog een groot aantal lijnen : 31 van Eden in Charleroi via Anderlues Monument en Morlanwelz naar Strepy- Bracquegnies (samen met lijn 30),lijn 92 Charleroi- Anderlues Jonction - Thuin, lijn89 Charleroi- Anderlues Jonction- Monument ( tot jaren 70 door naar Binche- huidige M1&2), lijn 62 Charleroi Sud- Gosselies Faubourg ( huidige M3), lijn63 Charleroi Sud-Gosselies-Courcelles-Souvret-Fontaine l 'éveque, lijn 41 Charleroi -Dampremy-Roux-Trazegnies en de beide "boucles du Jumet" 65/66 en 85/86 .. Een uitgebreide beschrijving met kaarten op Wikipedia onder NMVB Henegouwen, of zie de reportage over het bedrijf op dit forum -smalspoor-binnenland- "toen en nu".. :wink: Altijd weer blij een nieuwe liefhebber van dit mooiste bedrijf van Gans België te mogen begroeten!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Kaart van de tramlijn rond charleroi

Bericht door dekooiker »

Aangezien jullie het een pak beter kennen dan ik...waar bevond zich de stelplaats van Trazegnies, en het voormalige station?
Heb me er al rot achter gezocht maar vermoed dat jullie me het antwoord kunnen geven.
Alvast bedankt!
De trein.
Alleen voor durvers.
Peter Eijkman

Re: Kaart van de tramlijn rond charleroi

Bericht door Peter Eijkman »

De stelplaats bevond ( en bevindt zich in 2013 nog steeds! ) aan de Rue de la Croisette te Trazegnies langs het voormalige tracé van lijn 41.
Het station lag een eindje verder aan die zelfde straat richting het dorp.
Bijlagen
Aan de gevel van het depotgebouw hangen nog steeds de NMVB seinen....
Aan de gevel van het depotgebouw hangen nog steeds de NMVB seinen....
Google earth opname. De sporen op het voorterrein liggen er nog steeds- het depot is nu een vee schuur.
Google earth opname. De sporen op het voorterrein liggen er nog steeds- het depot is nu een vee schuur.
vanmiegroet

Re: Kaart van de tramlijn rond charleroi

Bericht door vanmiegroet »

Ik ben nog bezig met de kaart, voor sommige delen heb ik ver moeten zoeken.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kaart van de tramlijn rond charleroi

Bericht door wattman »

Op de bijgevoegde Google Earth plaatjes de omgeving van het voormalige station van Trazegnies. De spooroverweg was net boven waar op de straat N583 staat vermeld. Nog goed herkenbaar is de boog in de spoorlijn. Vervolgens liep de spoor naar het westen parallel aan de zichtbare zijstraat (in feite natuurlijk omgekeerd). Daar lag ook het station.
Op de luchtbeelden is de noordelijke oprit van richting het tramviaduct over de spoorlijn nog goed herkenbaar.
Ik heb e.e.a. (zeer ruw, mijn excuses) ingeschetst.

Zie ook deze overzichtsfoto:
Afbeelding
Trazegnies 19830713 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Bijlagen
trazegnies_spoo.jpg
trazegnies_2.jpg
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Kaart van de tramlijn rond charleroi

Bericht door dekooiker »

Hartelijk dank!
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie