Mobib DELIJN

Smalspoor, tram en light-rail in België
LRDArdo

Mobib DELIJN

Bericht door LRDArdo »

Onlangs zag ik de eerste kaartlezers van Mobib op de trams en bussen van De Lijn. Wetende dat het systeem in Nederland heel wat stof deed opwaaien met onderandere kraakbare kaarten, frauderen met buget en de nogal dubieuze praktijken om de OV-chipkaart toch in te voeren (met als gevolg een bestolen gevoel bij de reizigers), vraag ik mij af of het Vlaamse/Brusselse/Waalse systeem anders is dan wat in Nederland werd/wordt gebruikt?

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Shrek »

Het zal evengoed opgedrongen worden aan alle klanten, maar daar is volgens mij niets mis mee...
LRDArdo

Re: Mobib DELIJN

Bericht door LRDArdo »

Ik vroeg mij eerder af of de bugs zijn weg gewerkt. Of ofdat men een ander systeem / software heeft gekozen.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Mobib DELIJN

Bericht door FLV-FGSP »

De Mobibkaart is gebaseerd op de Calypso-standaard die ook in enkele Franse chipkaarten wordt gebruikt.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door TommyG »

Iemand een idee wanneer de Mobib kaart effectief bruikbaar zal zijn bij De Lijn? Ik heb tot nog toe maar een bus gezien met Mobib lezers maar daar werkten ze nog niet.

Ik was zo blij met mijn mobib trein abo, maar aangezien ik een gecombineerd abonnement NMBS/De Lijn heb zit ik nu nog steeds met dat ouderwetse papieren abonnement voor de bus.
Mijn rijbewijs is ondertussen ook al omgezet naar zo'n kaart op bankkaartformaat dus als nu de Lijn nog snel wil volgen dan kan ik die grote portefeuille wegsmijten en mij een mini exemplaar voor bankkaarten aanschaffen...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Mobib DELIJN

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Het zal evengoed opgedrongen worden aan alle klanten, maar daar is volgens mij niets mis mee...
Wat is de meerwaarde voor de klant?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Steve »

Om de MOBIB-kaart heel goed te kennen en de OV-chipkaart intussen ook al redelijk: neem gerust van mij aan dat beide echt helemaal niets met elkaar te maken hebben. De technologie is verschillend, de manier waarop alles wordt afgehandeld en georganiseerd is helemaal anders, enzovoort. Als ik zie welke fratsen er in Nederland allemaal gebeuren en nog steeds gebeuren, is dat iets wat hier totaal ondenkbaar zou zijn.

Vergeet niet dat de MOBIB-kaart intussen al meer dan 5 jaar gebruikt wordt bij de MIVB, dus de meeste kinderziektes zijn er echt al uit, en er is veel ervaring opgedaan met alles wat erbij komt kijken.
pietje

Re: Mobib DELIJN

Bericht door pietje »

K V B schreef:
Shrek schreef:Het zal evengoed opgedrongen worden aan alle klanten, maar daar is volgens mij niets mis mee...
Wat is de meerwaarde voor de klant?
Die is er dus niet, maar OV bedrijven in België lopen nu ook weer niet over van klantgerichtheid.
Logisch, je richt jezelf op de partij die het meeste geld in het laatje brengt en dat is dus niet de klant, maar de overheid.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Patrick »

Vergeet de chipkaarten!
Hier komt de ring!

http://www.kickstarter.com/projects/106 ... t-take-you

:wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
Shrek schreef:Het zal evengoed opgedrongen worden aan alle klanten, maar daar is volgens mij niets mis mee...
Wat is de meerwaarde voor de klant?
Je kan van thuis uit kaartjes kopen/abbonement verlengen, je trein/metro/bus abbo staan op 1 kaart, het is kleiner dan de huidige abbos, snellere ontwaarding op de bus,...
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Mobib DELIJN

Bericht door TommyG »

Patrick schreef:Vergeet de chipkaarten!
Hier komt de ring!

http://www.kickstarter.com/projects/106 ... t-take-you

:wink:
Cool, maar eigenlijk niet zo speciaal. Toen ik een jaar of 8 geleden de eerste keer in Hong Kong was dan hadden ze daar toen al horloges waar de "Octopus" card zat ingebouwd. Met die kaart kan je trouwens niet alleen eender welke soort van openbaar vervoer nemen, ook de ferry, maar je kan er ook in veel winkels mee betalen en je kan ze overal opladen.

Maar ik ben al blij met de Mobib kaart :-)
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Mobib DELIJN

Bericht door ToMiKoN »

Ik denk dat het grote verschil met het Nederlandse systeem is dat je in België tickets/abonnementen moet vooraf op de kaart laden. Gewoon dus digitaal je kaartjes aankopen. Daarna gebruik je ze zoals je wil.

In Nederlands is het systeem vrij complex. Je moet eerst geld op de kaart zetten. En aan de hand van je in- en uit-checks wordt er een prijs berekend van je traject. Dit zorgt ervoor dat je telkens moet uitchecken. Erg onhandig, zeker als je het vergeet of moet overstappen van vervoersbedrijf. Want dan worden er direct grote bedragen gerekend.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Mobib DELIJN

Bericht door kika »

Je kan ook 'producten' (waar is Rian?) op je OV-chipkaart laden, zoals bvb. een dagkaart fiets. Op saldo reizen kan, maar hoeft niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Mobib DELIJN

Bericht door Steve »

ToMiKoN schreef:Ik denk dat het grote verschil met het Nederlandse systeem is dat je in België tickets/abonnementen moet vooraf op de kaart laden. Gewoon dus digitaal je kaartjes aankopen. Daarna gebruik je ze zoals je wil.

In Nederlands is het systeem vrij complex. Je moet eerst geld op de kaart zetten. En aan de hand van je in- en uit-checks wordt er een prijs berekend van je traject. Dit zorgt ervoor dat je telkens moet uitchecken. Erg onhandig, zeker als je het vergeet of moet overstappen van vervoersbedrijf. Want dan worden er direct grote bedragen gerekend.
Het is iets minder zwart-wit dan dat, want ook in Nederland kun je een aantal reisproducten op de OV-chipkaart laden. Maar het uitgangspunt is inderdaad grotendeels anders.

Maar verschillen zijn er nog veel meer... een kleine opsomming van wat ik al heb kunnen vaststellen. Correct me if I'm wrong, misschien zijn er al zaken veranderd intussen.

- Verkrijgbaarheid persoonlijke kaart: bij MIVB en NMBS gewoon meteen aan een loket, in Nederland steeds op bestelling met wachttijd

- Verkrijgbaarheid anonieme kaart: bij MIVB aan nog meer loketten waarvan er steeds wel open zijn, in Nederland bij veel vervoerbedrijven slechts op een paar plaatsen (al gaat het bij andere wel een stuk makkelijker, bijvoorbeeld de RET die ze gewoon in de automaten heeft zitten)

- Defecte of verloren kaart: bij MIVB en NMBS gewoon om te ruilen (met overzetten van de volledige inhoud), in Nederland enkel op afstand met opnieuw wachttijd, en alle miserie voor de intussen gekochte vervoerbewijzen

- Het algemene principe rond vervoerbewijzen, zoals hierboven aangehaald. Hier inderdaad het principe van eerst het vervoerbewijs laden en dan opgebruiken, in Nederland hoofdzakelijk een bepaald tegoed opladen en het hele systeem van in- en uitchecken volgen, en hopen dat je het niet eens vergeet en dat er niets misloopt of je bent geld kwijt dat je vervolgens moet gaan terugclaimen. Wel nog even afwachten wat hier in België precies zal gebeuren als De Lijn en de TEC ook volgen, of de NMBS als de biljetten en invulproducten ook geïntegreerd worden.

- Flexibiliteit met vervoerbewijzen en meerdere personen: bij de MIVB en NMBS kun je allerlei producten combineren (en bij de MIVB zelfs ook voor meerdere personen gebruiken), in Nederland is dat laatste uitgesloten

- Producten kopen en opladen: kan bij de MIVB en NMBS aan alle loketten en automaten, in Nederland hangt het sterk van de vervoerder af

- Informatie over de vervoerbewijzen: bij de MIVB-ontwaardingstoestellen kun je makkelijk kijken wat er op je kaart staat (inclusief overblijvend saldo), in Nederland lijkt dat een stuk moeilijker te zijn

- Online bestellen: bij de MIVB wordt het bestelde product na afleveren automatisch opgeladen bij een volgend gebruik van de kaart (wel enkel in de metrostations), in de toekomst misschien zelfs thuis via een gewone kaartlezer, in Nederland moet je absoluut via een oplaadpunt passeren

- Geldigheid: de MOBIB-kaart is voor minstens 5 jaar geldig (maar mag daarna nog perfect gebruikt worden), de OV-chipkaart is automatisch niet langer bruikbaar

- De prijs: bij de MIVB en NMBS betaal je 5 euro, in Nederland is de adviesprijs 7,50 euro.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Mobib DELIJN

Bericht door kika »

Steve schreef: - Flexibiliteit met vervoerbewijzen en meerdere personen: bij de MIVB en NMBS kun je allerlei producten combineren (en bij de MIVB zelfs ook voor meerdere personen gebruiken), in Nederland is dat laatste uitgesloten
Railrunnertje erbij is geen probleem, maar flexibiliteit is inderdaad ver te zoeken.
Steve schreef:- Producten kopen en opladen: kan bij de MIVB en NMBS aan alle loketten en automaten, in Nederland hangt het sterk van de vervoerder af
Dat mag je even toelichten? Er zijn vervoerders/haltes zonder loket. En je kan niet bij de GVB je NS-producten halen. Maar je bedoelt misschien wat anders?
Steve schreef:- Informatie over de vervoerbewijzen: bij de MIVB-ontwaardingstoestellen kun je makkelijk kijken wat er op je kaart staat (inclusief overblijvend saldo), in Nederland lijkt dat een stuk moeilijker te zijn
Niet bij het in-/uitchecktoestel, wel bij andere paaltjes en/of automaten. Je ziet bij het uitchecken wel wat het je gekost heeft. Ik ben het niet helemaal met je eens.
Steve schreef: - Geldigheid: de MOBIB-kaart is voor minstens 5 jaar geldig (maar mag daarna nog perfect gebruikt worden), de OV-chipkaart is automatisch niet langer bruikbaar

- De prijs: bij de MIVB en NMBS betaal je 5 euro, in Nederland is de adviesprijs 7,50 euro.
Beide: jammer en overbodige nadelen.
Plaats reactie