Delacroix

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Trainspotterke

Delacroix

Bericht door Trainspotterke »

Sinds gisteren kunnen pendelaars in een nieuw metrostation terecht in Brussel: Delacroix. Hierdoor werd L2 (Simonis - Clemenceau via kleine ring) vanaf Clemenceau 600 meter verlengd tot het pas geopende station. Hiervoor moest een nieuwe brug geconstrueerd worden over het kanaal Brussel-Charleroi. Later zal L2 nogmaals doorgetrokken worden van Delacroix naar Brussel-West, waar het zal aansluiten op de sporen van L1B (Stokkel - Erasmus). L2 zal vanaf dan een echte ringlijn worden, met een antenne naar het Koning Boudewijnstadion (Simonis - Rogier - Kunst/Wet - Brussel-Zuid - Clemenceau - Delacroix - Brussel-West - Beekkant - Simonis - Heizel - Koning Boudewijn).
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Dat heb ik vorige donderdag zien blinken toen ik door Brussel aan het dwalen was. Een heel mooi zicht, zoals het er bijligt, vanaf het kanaal (ik stak het kanaal Brussel-Charleroi over aan de Liverpoolstraat, tussen Anderlecht en Molenbeek).
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik dacht dat de brug van de metro over het kanaal om de één of andere reden eens ingezakt geweest is? :?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

inderdaad :wink:
maar dat was in een vroege fase van de bouw, er is toen niet veel anders beschadigd en de werken zijn maar een beetje vertraagd :P
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Ik heb het op het Belgische nieuws gezien! :)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

roltrap

Bericht door treinbruno »

de roltrap daar kan in twee richtingen werken.
als je even wacht veranderd hij van richting
je moet wel op de plank staan
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dat is pas een nuttige uitvinding. Nu de NMBS er nog kennis mee laten maken. In sommige stations zou dat handig zijn. Naar boven komen gebeurt meestal toch gespreid, dus tegen dat de trein er is, loopt er bijna niemand meer naar boven. De grote golf mensen die uit de trein komen moeten zich echter langs de vaste trap wurmen. Frustrerend als je een nipte aansluiting hebt.

BDJ
Hagelander

Bericht door Hagelander »

En wedden dat, als je de roltrap nodig hebt, dat er dan net aan de andere kant iemand net iets vroeger op de mat stond? Neen, ik loop zelf niet warm voor zo'n ding.
Arnenys
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Bericht door Arnenys »

Dat heb ik al voorgehad, in Delacroix zelf. Helemaal wachten tot die beneden was, had echt geen zin om de trap te nemen 8)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

In vrijwel alle metrostations is er een hoge frequentie van zowel vertrekkende als aankomende passagiers en dit omdat er om de x minuten een trein toekomt.

Zo'n systeem heeft dan ook enkel zin 's avonds laat of 's morgens vroeg als er relatief weinig 'flow' is. Men kan beter kiezen voor één stijgende en één dalende RT.
Plaats reactie