Hulp MIVB

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Hulp MIVB

Bericht door dentheo »

Een buur wil naar Brussel. Per trein geen probleem, 65+ dus bij de Lijn ook geen probleem.

Maar wat moet hij in Brussel doen.... ticketten voor MIVB gaan enkel op MOBIB.
Hij moet maar één retourtje MIVB hebben.

Ik vind via WEB geen oplossing voor zijn probleem, staan er in Brussel nog automaten die een kartonnen Mobib afleveren ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Hulp MIVB

Bericht door Frank »

Hij kan ook voor een Jump kiezen uit de automaat:
http://www.mivb.be/1-rit-voyage.html?l=nl
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hulp MIVB

Bericht door Steve »

Inderdaad, de klassieke vervoerbewijzen zijn nog gewoon beschikbaar. En de dag dat dat niet meer zo is, zal hij gewoon een wegwerpbaar ticket met chip krijgen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Hulp MIVB

Bericht door dentheo »

Hé kan hij de klassieke nog uit een automaat halen ?

Aangezien hij met zijn vrouw gaat vreesde ik al hem te moeten zeggen dat het, in afwachting van zijn MOBIB, nu nog 10 euro meer zal kosten....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hulp MIVB

Bericht door Steve »

Jazeker. Meer nog, de automaat staat standaard op de keuze voor magnetische tickets - voor de MOBIB-producten moet je eerst je kaart aanbieden.

Overigens kan hij wel een herbruikbare maar anonieme en overdraagbare MOBIB Basic-kaart nemen (5 euro zonder verdere formaliteiten aan elke KIOSK), en die dan met tweeën gebruiken. De 5 euro is er snel uitgehaald.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Hulp MIVB

Bericht door dentheo »

Prachtig hij kan dus kaartje uit automaat halen ? S
Staat NERGENS op de site.... alhoewel misschien achter een hoekje.
Zo'n Kiosk staat die naast de ingang van de Metro ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hulp MIVB

Bericht door kika »

Het verkooppunt met mensen is en heet Kiosk. O.a. in Rogier, Centraal, de Brouckère, Zuid, Noord, Louiza, Bockstael,… er zijn meer metrostations als Kioskloketten. Openingstijden zijn wel verschillend, maar als hij via een groot Brussels station overstapt en niet heel erg laat of supervroeg, zou er geen probleem moeten zijn. De automaten staan aan ieder metrostation, al durf ik niet te garanderen dat ze aan *elke* in- en uitgang staan. Ik betwijfel sterk dat er Mobib kaarten uit de automaat komen, maar een 5-ritten jump ticket kan natuurlijk ook.

Ik ken uw buur niet, het zou de evidentie zelf moeten zijn als je de deur uitgaat, maar voor de volledigheid: neem ook kleine biljetten/muntstukken mee, bij de Kiosk hebben ze zo'n geweldige regel dat ze niet verplicht zijn om meer als 5€ wisselgeld te geven.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Hulp MIVB

Bericht door dentheo »

Is dit dan de samenvatting ?

Met kaart 65+ van de lijn mocht je gratis op MIVB... tot MIVB begon om te schakelen op dechipkaart ?

Eens de nieuwe chipkaart er is van de Lijn, mag je WEER gratis op MIVB ?

Klopt dat zo'n beetje, zodat ik geen onzin vertel.
Theo
Groeten vanop de Heide
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Hulp MIVB

Bericht door apestaart »

Hij zal nooit of te nimmer gratis bij de MIVB kunnen reizen, zelfs bij de TEC kan men niet langer gratis reizen.
65 plussers kunnen voortaan alleen gratis reizen bij De Lijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hulp MIVB

Bericht door Steve »

Nee, absoluut niet. 65+'ers kunnen sinds het voorjaar enkel in Vlaanderen nog gratis rijden. Zowel in Brussel als in Wallonië is het intussen betalend geworden. In Vlaanderen is op het laatste moment beslist om het gratis te houden, maar de kans is groot dat ook dat over afzienbare tijd verandert.

Dat dat van de automaten nergens aangegeven zou zijn: kijk op de MIVB-site eens naar de pagina waar alle tickets op staan (http://www.mivb.be/tickets.html?l=nl), je ziet overal "GO" als verkooppunt staan.

De KIOSK zijn de bemande snelverkooppunten in de grootste metrostations, waaronder alle stations waar ook een trein is. En de belangrijkste (Zuid, Centraal, Rogier en dergelijke) hebben zeer ruime openingsuren (6.30 - 22.30, ma-zo).

Zowel bij de GO-automaten als de KIOSK kun je met alle soorten bankkaarten (debet en krediet) betalen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Hulp MIVB

Bericht door dentheo »

Sorry, dat men voor automaten ook een naam gezocht heeft (GO) had ik mij niet gerealiseerd......
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hulp MIVB

Bericht door groentje »

Inderdaad, haal gewoon een kaartje uit de automaat of aan het loket. En als de rij te lang is bij een MIVB-kiosk, de gewone kaartjes zijn ook te krijgen bij de Brusselse NMBS-loketten.
De automaten werken met een draaiknop. Het is even wennen, maar het is gemakkelijk eens je het systeem kent. Je kan ook nog altijd een kaartje kopen bij een bus- of tramchauffeur, maar net zoals bij De Lijn betaal je dan (een pak) meer.
Sinds een paar maanden is er inderdaad geen tariefintegratie meer voor bejaarden. Zowel bij De Lijn, de TEC als de MIVB kan je een 65+-abonnement kopen (als inwoner van Vlaanderen kan je dat van De Lijn gratis krijgen), maar het is niet meer geldig bij de andere vervoerders.
Plaats reactie