Pagina 1 van 1

Nieuw Netplan MIVB

Geplaatst: 05 nov 2013, 19:15
door kika
http://www.stib.be/irj/go/km/docs/STIB- ... eau_HR.PDF

Zo schematisch voorgesteld, heeft Brussel plots heel veel groen. Andere highlights zijn natuurlijk de 'landmarks' en de hernoeming van Simonis. Ik weet niet of ik blij moet zijn met het scheiden van beide namen voor 1 station.

Re: Nieuw Netplan MIVB

Geplaatst: 06 nov 2013, 17:17
door groentje
Voor de duidelijkheid is het een goede zaak, maar voor de rest ben ik geen fan van het nieuwe plan. Ja, je moet durven vereenvoudigen, maar als ik wil wel graag weten of het mogelijk, dan wel de moeite is om eventueel naar een andere halte te wandelen, als ik net een bus heb gemist. Wie kan er op dit plan zien dat de halte Zweden eigenlijk aan de achterkant van het Zuidstation te vinden is, bijvoorbeeld? Of dat Vorst-Zuid dichter bij Max Waller dan bij Sint-Denijs ligt, doordat Audi in de weg ligt?

Re: Nieuw Netplan MIVB

Geplaatst: 18 dec 2013, 20:08
door The_Knitter
Niet echt duidelijk, nee. Ik gebruik altijd tramhalte Zweden om richting Montgomery te komen.
Gelukkig heb ik nog een oud netplan (Linkje, 28-6-2010.

Veel duidelijker, want hier kan ik tenminste zien hoe ik naar een andere tramhalte moet lopen, en/of dat lopen sneller is als wachten op de tram.
Ook heb ik het idee dat het nieuwe netplan als PDF continu data van internet afhaalt: bij mij lijkt hij alle lijnen en andere dingen continu te moeten opbouwen bij in/uitzoomen, en zelfs bij PDF openen. Dat heb ik met andere PDF's niet.

Re: Nieuw Netplan MIVB

Geplaatst: 19 dec 2013, 18:00
door Fabian318
Ik snap alleen niet het verschil tussen tram en bus?

Re: Nieuw Netplan MIVB

Geplaatst: 20 dec 2013, 08:59
door kika
Fabian: rechts kan je met behulp van de nummers zien wat bus of tram is. Inderdaad erg onhandig.

The_Knitter: vectoren en geen bitmaps. Je hebt geen dataverbinding nodig, maar het is duidelijk niet getest op iets oudere of minder krachtige hardware, dat is helaas duidelijk. En komt veel te vaak voor, zelfs DB slaagt er in om 'accessible pdfs' kapotstuk te maken.

Re: Nieuw Netplan MIVB

Geplaatst: 26 dec 2013, 19:11
door groentje
Wat is volgens jullie het belang om tram- en buslijnen apart voor te stellen? Ik kan me wel iets voorstellen voor liefhebbers, maar algemeen?
Er wordt wel duidelijk een onderscheid gemaakt tussen de zgn. CHRONO-lijnen (metrolijnen, tramlijnen met hoog bedieningsniveau) en de rest.

Re: Nieuw Netplan MIVB

Geplaatst: 26 dec 2013, 19:37
door kika
Omdat je soms ergens vlakbij bent, en dan wil je weten of je moet zoeken naar tramsporen + halte of gewoon zo'n paaltje.

Re: Nieuw Netplan MIVB

Geplaatst: 26 dec 2013, 19:40
door The_Knitter
Is er eigenlijk een apart netplan (of globale schetsen) voor de trams in Brussel? Of de bus? Voor de metro vind ik wel enkele globale schetsen, maar voor bus of tram niet.

Re: Nieuw Netplan MIVB

Geplaatst: 26 dec 2013, 22:25
door Fabian318
groentje schreef:Wat is volgens jullie het belang om tram- en buslijnen apart voor te stellen? Ik kan me wel iets voorstellen voor liefhebbers, maar algemeen?
Er wordt wel duidelijk een onderscheid gemaakt tussen de zgn. CHRONO-lijnen (metrolijnen, tramlijnen met hoog bedieningsniveau) en de rest.
Precies zoals kika zei, dezelfde redenen om een onderscheid tussen trein en bus te maken. Je kunt ook beweren dat een onderscheiding bus/trein niet nodig is omdat "Brussel-Zuid" wel als naam op de "halte" staat. ;)

En volgens mij reist ook de gemiddelde reiziger liever met trams dan met bussen.
The_Knitter schreef:Is er eigenlijk een apart netplan (of globale schetsen) voor de trams in Brussel? Of de bus? Voor de metro vind ik wel enkele globale schetsen, maar voor bus of tram niet.
Op http://urbanrail.net/eu/be/brux/brussels.htm vind je een mooi netplan.