Nieuw Netplan MIVB

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Nieuw Netplan MIVB

Bericht door kika »

http://www.stib.be/irj/go/km/docs/STIB- ... eau_HR.PDF

Zo schematisch voorgesteld, heeft Brussel plots heel veel groen. Andere highlights zijn natuurlijk de 'landmarks' en de hernoeming van Simonis. Ik weet niet of ik blij moet zijn met het scheiden van beide namen voor 1 station.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuw Netplan MIVB

Bericht door groentje »

Voor de duidelijkheid is het een goede zaak, maar voor de rest ben ik geen fan van het nieuwe plan. Ja, je moet durven vereenvoudigen, maar als ik wil wel graag weten of het mogelijk, dan wel de moeite is om eventueel naar een andere halte te wandelen, als ik net een bus heb gemist. Wie kan er op dit plan zien dat de halte Zweden eigenlijk aan de achterkant van het Zuidstation te vinden is, bijvoorbeeld? Of dat Vorst-Zuid dichter bij Max Waller dan bij Sint-Denijs ligt, doordat Audi in de weg ligt?
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Nieuw Netplan MIVB

Bericht door The_Knitter »

Niet echt duidelijk, nee. Ik gebruik altijd tramhalte Zweden om richting Montgomery te komen.
Gelukkig heb ik nog een oud netplan (Linkje, 28-6-2010.

Veel duidelijker, want hier kan ik tenminste zien hoe ik naar een andere tramhalte moet lopen, en/of dat lopen sneller is als wachten op de tram.
Ook heb ik het idee dat het nieuwe netplan als PDF continu data van internet afhaalt: bij mij lijkt hij alle lijnen en andere dingen continu te moeten opbouwen bij in/uitzoomen, en zelfs bij PDF openen. Dat heb ik met andere PDF's niet.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Nieuw Netplan MIVB

Bericht door Fabian318 »

Ik snap alleen niet het verschil tussen tram en bus?
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuw Netplan MIVB

Bericht door kika »

Fabian: rechts kan je met behulp van de nummers zien wat bus of tram is. Inderdaad erg onhandig.

The_Knitter: vectoren en geen bitmaps. Je hebt geen dataverbinding nodig, maar het is duidelijk niet getest op iets oudere of minder krachtige hardware, dat is helaas duidelijk. En komt veel te vaak voor, zelfs DB slaagt er in om 'accessible pdfs' kapotstuk te maken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuw Netplan MIVB

Bericht door groentje »

Wat is volgens jullie het belang om tram- en buslijnen apart voor te stellen? Ik kan me wel iets voorstellen voor liefhebbers, maar algemeen?
Er wordt wel duidelijk een onderscheid gemaakt tussen de zgn. CHRONO-lijnen (metrolijnen, tramlijnen met hoog bedieningsniveau) en de rest.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuw Netplan MIVB

Bericht door kika »

Omdat je soms ergens vlakbij bent, en dan wil je weten of je moet zoeken naar tramsporen + halte of gewoon zo'n paaltje.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Nieuw Netplan MIVB

Bericht door The_Knitter »

Is er eigenlijk een apart netplan (of globale schetsen) voor de trams in Brussel? Of de bus? Voor de metro vind ik wel enkele globale schetsen, maar voor bus of tram niet.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Nieuw Netplan MIVB

Bericht door Fabian318 »

groentje schreef:Wat is volgens jullie het belang om tram- en buslijnen apart voor te stellen? Ik kan me wel iets voorstellen voor liefhebbers, maar algemeen?
Er wordt wel duidelijk een onderscheid gemaakt tussen de zgn. CHRONO-lijnen (metrolijnen, tramlijnen met hoog bedieningsniveau) en de rest.
Precies zoals kika zei, dezelfde redenen om een onderscheid tussen trein en bus te maken. Je kunt ook beweren dat een onderscheiding bus/trein niet nodig is omdat "Brussel-Zuid" wel als naam op de "halte" staat. ;)

En volgens mij reist ook de gemiddelde reiziger liever met trams dan met bussen.
The_Knitter schreef:Is er eigenlijk een apart netplan (of globale schetsen) voor de trams in Brussel? Of de bus? Voor de metro vind ik wel enkele globale schetsen, maar voor bus of tram niet.
Op http://urbanrail.net/eu/be/brux/brussels.htm vind je een mooi netplan.
Plaats reactie