Pagina 1 van 4

Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 12 mar 2014, 22:32
door Meesterpeter
Op veler verzoek in dit topic een (klein :wink: ) overzicht uit mijn verzameling tram- en metro foto's uit verschillende landen.
Omdat dit een Belgisch forum is, gelijk maar een mooie, maar oude binnenkomer !

En hoe meer waardering (Gratitudes), hoe meer foto's :D

Tramways Verviétois ....... 52 jaar geleden

De opname is van het al heel lang geleden opgeheven trambedrijf van Verviers.
Motorwagen 36 van lijn 1 staat op 20 april 1962 aan het wel heel oud ogende eindpunt aan de Rue de Penoupre te Verviers in een tijd dat de diafilm nog pas enkele jaren beschikbaar was.
Gelukkig zijn er daardoor heden ten dage nog altijd kleurenopnames van dit bedrijf bewaard gebleven.

Veel kijkplezier: Peter

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 12 mar 2014, 22:37
door Meesterpeter
Porto - Portugal

Hierbij een opname van de tram van Porto te Portugal. Ik bezocht dit trambedrijf in mei en september 1995. Toen was er van het eens redelijk grote trambedrijf al niet veel meer in dienst. Waren er in 1993 nog drie lijnen, in 1995 was alleen nog lijn 18, welke loopt van Carmo naar Boavista, in dienst. Overigens was dit wel een mooie lijn om te fotograveren want hij liep oa. langs de rivier de Douro (zie foto) en de Atlanitische kust.

Het trambedrijf bezit een enorme collectie van maar liefst 21 museumwagens, hoe kan het ook anders met zulk oud materieel in de gewone dienst, in het trammuseum welke zich naast de remise aan de Rua do Ouro bevindt.

Veel kijkplezier, Peter
(139.37)

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 13 mar 2014, 00:31
door Bordensteker
Ik weet dat Leiding van boven soms een dubbele agenda heeft of anders ook weleens met dubbele tong spreekt, maar er is hier op deze plek toch wel sprake van een bijzondere bovenleiding!

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 15 mar 2014, 22:52
door Meesterpeter
Eindpunt Schaarbeek

Het NMBS treinstation van Schaarbeek bij Brussel is enorm opgeknapt. Was het jarenlang in een meer dan vervallen toestand, thans staat het stationsgebouw er weer bij alsof het net gebouwd is. Het station van Schaarbeek is trouwens aan het begin van de avondspits (zo vanaf 16.00 uur) altijd een bezoek waard. Vele reizigerstreinen beginnen hier dan hun rit en staan daar voorafgaande enige tijd opgesteld langs de perrons.
Ook het voorplein is voor bus- en tramliefhebber goed om even te bezoeken.
Op de foto MIVB tramwagen 7759 (nog in de gele kleurstelling) van lijn 56 aan het eind/beginpunt van deze lijn met op de achtergrond het stationsgebouw.

Veel kijkplezier, Peter
(339)

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 17 mar 2014, 14:35
door Meesterpeter
MVG - Magdeburger Verkehrs Betriebe

Voor de Wende, in Oost-Duitsland (DDR), had je maar een beperkte verscheidenheid aan trams. De tramsteden waren eigenlijk in twee soorten te verdelen, de steden met de "moderne" Tatra trams en de steden met de tweeassers, type: "Gotha", "Rekro" en "Lowa".

De Tatra kwam vooral voor in de wat grotere steden, alhoewel er bv. in Berlijn enorm veel tweeassers reden, en reden dan meestal in een combinatie van twee motorwagens en één bijwagen (Grosszuge).
De Tatra was eigenlijk een soort PCC-car.

Na de Wende verdwenen langzaam aan de tweeassers uit het straatbeeld, alhoewel er nog steeds enkele anno 2008 rondrijden, maar de Tatra was in vele steden nog niet uitgediend, en werden veelal gereviseerd en kregen daarbij een vrolijker kleurtje.
Pas de laatste jaren gaan vele Tatra's buiten dienst door de instroom van lage vloertrams van de ook in het Westen bekende fabrikanten.
Eind 2012 zijn uiteindelijk alle overgebleven Tatra trams in Magdeburg buiten dienst gegaan.

PETER
(590)

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 20 mar 2014, 10:41
door kika
Ik had me laten vertellen dat Tatra gewoon een PCC-licentie had, de eersten waren ook al in 1951 geproduceerd, nog voor de hoogdagen van het Warschaupact. Kan iemand met meer kennis van zaken dit toelichten?

Wat de foto's betreft, begin ik me meer en meer te beseffen dat ik toch tot de jongste getuigen behoor die het nog allemaal hebben meegemaakt: Oost-Duitse trams, een vervallen Schaarbeek, … jaja, binnenkort is het allemaal overal opgekalefaterd :D

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 21 mar 2014, 22:33
door Meesterpeter
@ - Kika: U heeft inderdaad gelijk, tekst in mijn post hierboven aangepast. Zie ook: http://www.strassenbahnen-online.de/tatra/

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 21 mar 2014, 22:40
door Meesterpeter
Brussel 1971

Om-en-om met andere trambedrijven komen er natuurlijk leuke Belgische tramplaten alhier voorbij uit het heden en af en toe ook het verleden. De oudere plaatjes zijn natuurlijk wel in de minderheid, immers er werd toen gewoon veel minder gefotografeerd op de toen niet goedkope dia waarbij je altijd maar moest afwachten hoe het resultaat er na weken wachten op ontwikkelen en terugontvangen uit zag.

Op deze opname de sfeer aan het eindpunt te station Brussel Berchem met een tramstel van lijn 62.

Veel kijkplezier, Peter
(56.02)

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 03 apr 2014, 22:24
door Meesterpeter
Gent

Een opname uit de tijd dat de Gentse PCC's nog in hun fraaie blauwe kleurstelling rondreden.

Veel kijkplezier, Peter
(57.07)

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 12 apr 2014, 22:15
door Meesterpeter
SRS - Strassenbahn Schöneiche - Rüdersdorf

In het oosten van Berlijn bevinden zich drie prachtige trambedrijfjes. Deze buitenlijnen bedienen een aantal plaatsjes in het vm. oost Berlijn en het ertegenaan gelegen vm. Oost Duitsland. In de tijd van de DDR waren deze bedrijven wat moeilijk te bezoeken omdat ze precies op de grens lagen waar je mocht komen met een 1 daags "Berlijn-visum".

Tegenwoordig bestaan deze lijnen nog steeds en de meest interessante vind ik de lijn van Friedrichshagen via Schöneiche naar Rüdersdorf (SRS). Sinds een aantal jaren heeft deze lijn lijnnummer 88. De spoorbreedte is 1000mm en de enige lijn is 15,4 km. lang.
De laatste jaren zijn hier de twee-assers geheel verdwenen door de komst van tweedehands trams uit het westduitse Heidelberg. Deze GT6 trams zijn gebouwd bij Duwag en worden ondanks hun hoge leeftijd van zo'n veertig jaar geheel gereviseerd in de eigen werkplaats te Schöneiche.
De foto hierbij, genomen op 29-07-2005, is dan ook zo'n tram aan het eindpunt te Friedrichshagen, alwaar je kunt overstappen op de Berlinner S-bahn.

Veel kijkplezier, Peter
(685)

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 23 apr 2014, 23:07
door Meesterpeter
LOWA-trams in de DDR

Kort na de tweede wereldoorlog was er een enorm gebrek aan bruikbare trams in de DDR. Vanaf 1950 tot 1956 werden er door de "Vereinigung Volkseigener Betriebe Lokomotiv- und Waggonbau (VVB LOWA) 244 motorwagens en 436 bijwagens geproduceerd. Ondanks het vaak erg verwaarloosde uiterlijk hebben deze trams het in sommige steden nog erg lang uitgehouden. In 1991 reed de laatste Lowa tram zijn kilometers in Naumburg, een plaats alwaar de tijd lang stil stond....... Voor deze wagen was 1991 een triest jaar, want hij werd enkele maanden na het nemen van deze opname gesloopt.
Het trambedrijf van Naumburg bestaat echter nog steeds, zei het in zeer afgeslangte vorm, en is één van de weinige alwaar nog 2-assige trams (type Gotha) rijden in de normale dienst, en daarmee zeker een bezoek waard.

Groeten Peter
(122.53)

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 09 mei 2014, 19:32
door Meesterpeter
Praag

Het trammuseum van Praag heeft een flinke collectie trams, waarvan een groot deel rijvaardig zijn.
Regelmatig rijden ze extra ritten door de fraaie binnenstad voor toeristen. Op de foto uit april 2014 rijdt motorwagen 412 uit 1920 aan de fotograaf voorbij.

Groeten Peter

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 11 mei 2014, 12:32
door Meesterpeter
Kirnitzschtalbahn

De Sächsische Schweiz, het gebied tussen Dresden en de Tsjechische grens, is een zeer mooi natuurgebied. Bekend om haar unieke zandsteen rotsen met hun grillige vormen welke overal in de bossen omhoog steken. Tevens loopt in dit gebied de Elbe, een rivier waarop nog vele originele stoomraderboten varen.
Tevens is in dit gebied het kleinste trambedrijf van Duitsland te vinden, de Kirnitzstalbahn. Een van de weinig bedrijven in de voormalige DDR alwaar de "Gotha" 2-assige trams nog dagelijks dienst doen.
Op 1 mei (dag van de arbeid) is het traditie om al het materieel op de baan te brengen, waarbij dus ook de museumtrams weer op deze 8 kilometer lange lijn hun ritten rijden.
Een goede reden om dit leuke bedrijf weer eens te bezoeken.

Veel kijkplezier, Peter
(9702 + 9707)

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 05 jun 2014, 17:19
door Meesterpeter
GVBA - Alstom Metropolis

Op dit moment is Alstrom druk bezig de serie van 28 metrotreinstellen te leveren aan het Amsterdamse GVBA.
De serie M5 van de Amsterdamse metro, die sinds mei 2012 wordt geleverd en waarvan de eerste in juni 2013 in dienst kwam, zal bestaan treinstellen van zes wagons.
De wagons worden over de weg vervoerd, en rijden daarbij in verband met het uitzonderlijke vervoer vooral 's nachts in de rustige uren over de autoweg. Overdag wordt er door de chauffeurs geslapen.
Op de foto zo'n transport onderweg naar Amsterdam. Het transport staat hier op een parkeerplaats tussen Dresden en Leipzig aan de A 14, met nog ongeveer 550 km te gaan naar Amsterdam.

Veel kijkplezier, Peter

Re: Tram- en Metro foto van Peter

Geplaatst: 08 jun 2014, 23:06
door Meesterpeter
Trams NDSM-werf Amsterdam

Al sinds 2002 staan er 2 trams (vroeger zelfs 3) op de Amsterdamse NDSM werf. Het betreffen een GVBA 3-asser en een Rotterdamse Düwag. De trams, onlangs weer netjes geschilderd, zijn in gebruik als atelier en woning. Begin dit jaar is de vergunning weer verlengd, zodat de tramwagens er voorlopig weer 10 jaren mogen blijven staan.
In de direkte omgeving is nog meer nostalgie te zien uit de '60er jaren, zoals het voormailge REM-eiland, het Veronica schip, de Sirius van Greenpeace en zelfs een Russische onderzeeboot, de Foxtrot B-80 uit 1956.

Veel kijkplezier, Peter