Nieuwe Hermelijntram Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
sippycarlito

Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door sippycarlito »

Hallo,

Ik woon in Ledeberg dichtbij de stelplaats van Gentbrugge en zag vandaag een Hermelijntram in de normale lengte (5bakken) met oranje LED bestemmingsaanwijzing. Hij reed vanaf de stelplaats richting Zuid om zo Moscou en dan Zwijnaarde aan te doen.
Zijn dit nieuwe trams? Of ist dit een exemplaar dat van de analoge naar digitale bestemmingsfilm omgeschakeld is?

mvg,
Simon
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door b-loc »

Dit is de eerste Hermelijn tram voor Gent dat overgeschakeld is naar een digitale bestemmingsfilm. (6336)
Tram nummer 6333 is ook recent aangepast met nieuwe voorlichten.
sippycarlito

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door sippycarlito »

Ah ok. Ik had eerder al een tram gezien met felle witte frontlichten... Nu is er dus ook eentje met digitale bestemmingsaanwijzers.

Bedankt voor het antwoord :)
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door ToMiKoN »

In dit artikel van Het Nieuwsblad vind je 4 foto's van de nieuwe Flexity 2 trams voor Gent en Antwerpen. En waarschijnlijk worden dit dat ook de nieuwe kusttrams, want de lijn opteert voor 1 type tram.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_01286071
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door apestaart »

Die nieuwe supertrams zullen wellicht enkel op lijn 1 ingezet worden, op de andere lijnen zullen dus enkel hermelijnen en PCC's rijden.
Die PCC's zie ik dus nog niet direct verdwijnen, dat zal wellicht tegen 2020 zijn en dan zullen we al mogen blij zijn.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door Dieselfreak »

Vandaag is de eerste supertram, die "Albatros" gedoopt is, in gebruik genomen te Gent: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... Gent.dhtml
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door fets »

Dieselfreak schreef:Vandaag is de eerste supertram, die "Albatros" gedoopt is, in gebruik genomen te Gent: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... Gent.dhtml

Hmm. Welk ander rijdend materiaal had dat ook als bijnaam? :-)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door dentheo »

ssssst..dat weten ze in Gent niet, die kwam daar niet. :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door Asterix »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door Dieselfreak »

fets schreef:
Dieselfreak schreef:Vandaag is de eerste supertram, die "Albatros" gedoopt is, in gebruik genomen te Gent: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... Gent.dhtml

Hmm. Welk ander rijdend materiaal had dat ook als bijnaam? :-)
Ik was het vergeten te melden, maar ik moest er ook meteen aan denken! :twisted: Konden ze nu echt geen betere naam bedenken?! :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door K V B »

Jeroen schreef:Afbeelding
56 zitplaatsen op 43m, dat is toch een beetje weinig. De Cobra (die in Zürich rijdt, een Bombardier product) heeft 99 zitplaatsen, en die is zelfs iets korter...

Maar het is goed dat men eindelijk de mogelijkheden van lange trams begint te benutten. Nu nog gekoppelde hermelijnen in de Antwerpse pre-metro...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door bobke »

Amai, wel zotjes dat transport. Hoe die vrachtwagen zijn bochten haalt is mij een raadsel :p

Maar waarom zo de stad inrijden en niet lossen aan één van de uiteinden van een tramlijn (buiten de stad)?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door CursorX »

bobke schreef:Amai, wel zotjes dat transport. Hoe die vrachtwagen zijn bochten haalt is mij een raadsel :p

Maar waarom zo de stad inrijden en niet lossen aan één van de uiteinden van een tramlijn (buiten de stad)?
Die trams moeten normaal bij het depot gelost worden omdat deze nog niet direct mogen rijden. Meestal moeten nog enkele kleinere aanpassingen gebeuren bij De Lijn zelf (zoals voorzien van Prodata/Retibo, radio installeren, ...) voor deze op de baan mogen.

Zie het transport met de Hermelijns elke zomer, die moeten persee in centrum Oostende geleverd worden omdat er elke keer aanpassingen moeten gebeuren voor deze mogen rijden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe Hermelijntram Gent

Bericht door dentheo »

Nou nou dat aanpassen betreft toch NIET het mechanisch gedrag op de baan.
Ze buiten de stad lossen en dan rustig met de unimog binnenrijden moet toch ook kunnen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie