Brusselse metro blaast dertig kaarsjes uit

Smalspoor, tram en light-rail in België
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Brusselse metro blaast dertig kaarsjes uit

Bericht door Patrick »

19.09.2006 - BRUSSEL - De Brusselse metro viert morgen/woensdag zijn dertigste verjaardag. Dat wordt in een tiental metrostations gevierd met animatie en evenementen. In de stations De Brouckère, Montgomery, Roodebeek, Sint-Guido, Merode, Erasmus, Naamsepoort, Rogier, Hallepoort en Anneessens worden de reizigers woensdag getrakteerd op evenementen, gaande van optredens van Crazy Frog tot stands met artisanale producten en een tentoonstelling met dertig miniatuurmetronetwerken.

Morgen is het dag op dag dertig jaar geleden dat de eerste metrolijn tussen de stations van De Brouckère en Tomberg enerzijds en Beaulieu anderzijds officieel werd ingehuldigd door koning Boudewijn, gewezen Verkeersminister Jos Chabert en Guy Cudell, gewezen voorzitter van de raad van bestuur van de MIVB.

Dertig jaar later is de Brusselse metro nog ver verwijderd van de oorspronkelijk vijf geplande metrolijnen, gemodeleerd naar de metronetten in Londen en Parijs. De plannen uit de jaren '70 hadden betrekking op één metrolijn (lijn 1) die Wemmel, Berchem en Anderlecht via het stadscentrum moest verbinden met Oudergem en Tervuren. Die lijn 1 kwam er in gewijzigde vorm, maar benaderde nog het meest de oorspronkelijke ontwerpen.
Daarnaast waren er ook plannen voor een lijn 2. Die lijn 2, bijgenaamd Kleine Ring, moest Jette verbinden met Anderlecht, maar slechts ten dele gerealiseerd. Tegenwoordig is er ook niet langer sprake van een derde lijn die Linkebeek via het centrum verbindt met de luchthaven van Zaventem. De bestaande lijn 3 is een stuk korter en zal nog lang functioneren als een 'premetro' waarop binnenkort de nieuwe stellen zullen rijden die toelaten om aan metro-snelheid te rijden.
Van de geplande lijn 4, die Dilbeek met Bosvoorde en Ukkel moest verbinden via Anneessens en de Naamsepoort, is er geen spoor te bekennen. Ook van lijn 5, de zogenaamde Grote Ring (die het Rogierplein via het Meiserplein en Vorst moest verbinden met het Zuidstation), is er buiten vier onderbediende premetrostations weinig terechtgekomen.

Tot het einde van de jaren '80 was het transportbeheer via het ministerie van Verkeer in handen van de nationale overheid die alles inzette op de realisatie van het metroproject. De conferentie van burgemeesters van de 19 Brusselse gemeenten kantte zich eind jaren '80 echter tegen de omvorming van lijn 2 tot een metrolijn omdat de druk van het autoverkeer ondanks de metrovoorzieningen bleef groeien.
Maar sinds 1989 en de geboorte van het Brussels gewest is er opnieuw werk gemaakt van de ontplooiing van het metronet, met name via nieuwe investeringen. Bij gebrek aan middelen zal de uitbreiding van het metronet nog op zich laten wachten. Zo zal het nog anderhalf tot twee jaar duren voor op lijn 2 de ring gesloten wordt.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 092006_053
Plaats reactie