Antwerpen wil af van keerlussen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3731
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door Asterix » 23 aug 2015, 23:53

De Standaard schreef:ANTWERPEN WIL AF VAN GEVAARLIJKE EN TE RUIME LUSSEN

Tramstellen met twee stuurcabines maken keerlussen overbodig

De stad Antwerpen wil af van de keerlussen voor trams. Ze nemen veel ruimte in en zijn gevaarlijk. De trams maken in de lus bovendien een scherp geluid. De oplossing zijn trams met twee stuurcabines.

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) vraagt de openbare vervoermaatschappij De Lijn om in de toekomst dubbelrichtingtrams te leveren. Dat zijn trams die zowel vooraan als achteraan over een stuurcabine beschikken. Zowel links als rechts zijn er deuren voor de reizigers. Dat type trams rijdt al langer in Gent.

De huidige Antwerpse trams met één stuurcabine hebben een groot nadeel. Als ze moeten keren, is er een keerlus nodig, zoals aan de Dascottelei in Deurne of op de Groenplaats.

‘Een keerlus neemt veel ruimte in’, zegt Kennis. ‘Als er één ding niet is in een stad, is het veel ruimte. Bovendien veroorzaken de trams bij het nemen van de bocht van de keerlus een scherp kriepend geluid. Dat is zeer storend voor de buurtbewoners. Bij wegenwerken, jaarmarkten of ongevallen moet een tramlijn soms volledig of gedeeltelijk worden geschrapt omdat de trams niet kunnen draaien door de afwezigheid van een keerlus. Met de werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding zal tram 12 bijvoorbeeld worden onderbroken omdat er geen keerlus is tussen het stadscentrum en de Schijnpoort. Bij de jaarmarkt op de Herentalsebaan kan de premetro Reuzenpijp zelfs niet worden gebruikt.’

Het oprijden van de keerlus houdt ook veiligheidsrisico’s in, omdat de tram soms een rijweg, een fietspad en een voetpad moet oversteken.

146 nieuwe trams

Het keren van de tram met twee stuurcabines daarentegen is zeer simpel. De bestuurder wandelt gewoon naar de andere kant. Via een wissel komt de tram op het spoor voor de rit terug.

Weldra schaft De Lijn 146 nieuwe trams aan. Antwerpen vraagt om hetzelfde type als Gent te krijgen. De eerste zouden dan tegen 2018 in Antwerpen rijden.

Toch zou het wel eens kunnen dat dit soort van trams sneller door de Antwerpse straten rijdt. ‘We staan vanaf volgend jaar voor enkele grote werven’, zegt Kennis. ‘We zullen daarom vragen aan De Lijn of we enkele trams van Gent mogen inzetten in Antwerpen.’


FLV-FGSP
Berichten: 1498
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door FLV-FGSP » 24 aug 2015, 16:53

Heel intelliGENT!

LML
Berichten: 1052
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: tja...

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door LML » 25 aug 2015, 19:16

En hebben ze in W-Vlaanderen hier ook al over nagedacht...? :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...

dentheo
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door dentheo » 25 aug 2015, 19:56

Ik weet niet of het zo eenvoudig is.

De tram kost meer: twee stuurposten, meer deuren, indirect effect ook door de plaats voor al die deuren gaan nogal wat zitjes verloren.....

Iemand een idee wat een Gentse tram kost per zitje tov een Antwerpse ?

Anderzijds is het onderhoud van de deuren een serieuze kostenplaats in bijna alle openbaar vervoer....bij sommige metrosystemen zelfs de grootste kostenplaats.
Over de wissels als kostenplaats zullen we het maar niet hebben

Ik vrees dat "Keep It Simple " waarschijnlijk de beste oplossing is.
Theo
Groeten vanop de Heide

CursorX
Berichten: 132
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door CursorX » 26 aug 2015, 10:11

LML schreef:En hebben ze in W-Vlaanderen hier ook al over nagedacht...? :mrgreen:
Er is een tijd geleden (vorig jaar) een enquête geweest onder kusttramchauffeurs, waar ik ook deel van uitmaak. Dit in functie van de wensen van de chauffeurs bij aankoop van nieuwe kusttrams over afzienbare tijd.

Ik heb nog snel even enkele resultaten opgezocht:

- Liefst 76% van de chauffeurs heeft een UITGESPROKEN voorkeur voor een tram met dubbele stuurpost! Met als voornaamste redenen: Problemen beperken, praktischer bij storingen, gemakkelijker versporen (minder manoeuvres), keerlussen worden overbodig, ...

Of deze er ook effectief zal komen, dat zal wel niet, want dat kost geld hé...

dekooiker
Berichten: 1432
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door dekooiker » 26 aug 2015, 10:32

Iets wat niet vermeld wordt in het artikel maar wel van belang is: in Antwerpen is er nergens een wissel waardoor er tegenspoor gereden kan worden.
Dat is tussen het andere verkeer onmogelijk maar was destijds tussen pakweg Harmonie en Mortsel (of Hoboken) geen probleem.
Bij versperringen moeten de trams ofwel wachten, ofwel stapvoets achteruit tot de eerste keerlus of vertakking.
Bussen laten pendelen gaat evenmin; er is nu al een ernstig tekort aan busbestuurders (er worden hele diensten niet gereden).
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2590
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door HLE 2302 » 26 aug 2015, 10:40

CursorX schreef:
LML schreef:En hebben ze in W-Vlaanderen hier ook al over nagedacht...? :mrgreen:
Er is een tijd geleden (vorig jaar) een enquête geweest onder kusttramchauffeurs, waar ik ook deel van uitmaak. Dit in functie van de wensen van de chauffeurs bij aankoop van nieuwe kusttrams over afzienbare tijd.

Ik heb nog snel even enkele resultaten opgezocht:

- Liefst 76% van de chauffeurs heeft een UITGESPROKEN voorkeur voor een tram met dubbele stuurpost! Met als voornaamste redenen: Problemen beperken, praktischer bij storingen, gemakkelijker versporen (minder manoeuvres), keerlussen worden overbodig, ...

Of deze er ook effectief zal komen, dat zal wel niet, want dat kost geld hé...
Ah, binnenkort heb je sowieso een dubbele stuurpost op uw trams ... :mrgreen: :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6118
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door groentje » 26 aug 2015, 12:34

Keerlussen moeten niet worden uitgebroken bij dubbelrichtingtrams, ook in Brussel en Gent zijn er nog heel wat te vinden, als de ruimte ervoor bestaat, en de hinder beperkt blijft (bijvoorbeeld aan het station van Sint-Agatha-Berchem, eindpunt Tervuren of terminus lijn 4 aan Gent-St-Pieters), dan laat je zo'n lus ook best gewoon liggen.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4156
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door Steve » 26 aug 2015, 13:24

Klopt, al staat er wel tegenover dat keerlussen (of driehoeken) durven te verdwijnen op het moment dat de sporen moeten worden vervangen en/of er andere werkzaamheden worden uitgevoerd met impact op de sporen.

Concreet voorbeeld is uitgerekend die keerlus aan het station van Sint-Agatha-Berchem, die er zeer binnenkort uit gaat in het kader van de algemene vernieuwing van de omgeving, waarbij ook de overweg zou worden geschrapt.

Toch worden de keerlussen inderdaad ongemoeid gelaten als er geen specifieke reden is om ze te schrappen, en worden de sporen ook gewoon vervangen indien nodig. Goed voorbeeld is de grote keerlus voor het station van Schaarbeek, die een paar jaar geleden helemaal vernieuwd is.
Zo'n keerlus links en rechts kan ook uit exploitatie-oogpunt soms handig zijn - stel je bijvoorbeeld een situatie voor waarin een van beide stuurposten een probleem heeft. Ook het trammuseum kan het waarderen dat er nog keerlussen overblijven voor de eenrichtingstrams van weleer. :wink:

kika
Berichten: 2705
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door kika » 26 aug 2015, 13:38

Steve schreef:Klopt, al staat er wel tegenover dat keerlussen (of driehoeken) durven te verdwijnen op het moment dat de sporen moeten worden vervangen en/of er andere werkzaamheden worden uitgevoerd met impact op de sporen.
Ik heb zo'n flauw vermoeden (geruchtenmolen) dat de heraanleg van de Groenplaats hierin meespeelt dat politici er überhaupt over dachten. Terwijl dat net 1 van de weinig lussen is die wel vaker van pas kan komen wanneer er in de Nationalestraat, of de andere kant iets aan de hand is. Terwijl dat typisch zo'n plein is waar je nog meer mee zou kunnen doen voor gewone mensen, en dan bedoel ik geen terrasjes. Over hoeveel keerlussen hebben we het nu eigenlijk? Ik rij niet zo vaak meer met Antwerpse trams, maar om nog eens 6-8 plaatsen op te geven in de spits, zou ik wel jammer vinden.

dentheo
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door dentheo » 26 aug 2015, 14:29

Volgens mij komen er dan ook deuren aan de zijde van de dubbel banken..dan zal het verlies wel dubbel zo groot zijn waarschijnlijk.
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9358
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door Shrek » 26 aug 2015, 14:40

Voor korte lijntjes die moeten keren in de stad zie ik het nut nog wel in. Maar voor lange premetro-lijnen kunnen de nadelen nooit opwegen tegen het voordelen van het weghalen van de keerlussen.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4156
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door Steve » 26 aug 2015, 15:09

Vergeet overigens niet dat eenrichtingstram nog een ander belangrijk nadeel hebben: ze hebben bijna altijd deuren aan slechts één kant, en dat maakt de exploitatie en infrastructuur toch dat tikkeltje ingewikkelder.

Het is bijvoorbeeld uitgesloten om perrons en haltes aan de linkerkant van het spoor te plaatsen, terwijl dat in veel situaties juist erg handig kan zijn, bijvoorbeeld door een gemeenschappelijk perron aan te leggen tussen de beide sporen. Plaatsbesparend, goedkoper (zaken als wachthokjes, banken en reizigersinformatie hoeven niet altijd dubbel uitgevoerd te worden) en vaak ook veiliger, doordat mensen minder vaak over de sporen hoeven te lopen.

Ook is het onmogelijk om aan beide kanten perrons te hebben, wat op drukke (meestal premetro-)lijnen ook zeer handig kan zijn. Hier in Brussel wordt dat principe in bijna alle premetrostations gebruikt op de Noord-Zuidverbinding, en gezien de grote reizigersaantallen is het bijna onontbeerlijk: mensen stappen rechts uit, terwijl de anderen tegelijkertijd links opstappen. In het Zuidstation is er zo zelfs een rechtstreekse overstap tussen metro en tram op hetzelfde perron mogelijk.

Nog iets wat niet kan: op tegenspoor rijden en toch nog de haltes bedienen. Dat gebeurt hier frequent bij werkzaamheden: één spoor wordt onder handen genomen terwijl de trams beurtelings (duh :) ) over het enkelspoor rijden... en daarbij gewoon de haltes kunnen bedienen die dan allemaal aan de linkerkant zullen liggen voor de tram die in de "verkeerde" richting rijdt. Bij eenrichtingstrams is zoiets uitgesloten.

apestaart
Berichten: 293
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door apestaart » 26 aug 2015, 16:17

CursorX schreef:
LML schreef:En hebben ze in W-Vlaanderen hier ook al over nagedacht...? :mrgreen:
Er is een tijd geleden (vorig jaar) een enquête geweest onder kusttramchauffeurs, waar ik ook deel van uitmaak. Dit in functie van de wensen van de chauffeurs bij aankoop van nieuwe kusttrams over afzienbare tijd.

Ik heb nog snel even enkele resultaten opgezocht:

- Liefst 76% van de chauffeurs heeft een UITGESPROKEN voorkeur voor een tram met dubbele stuurpost! Met als voornaamste redenen: Problemen beperken, praktischer bij storingen, gemakkelijker versporen (minder manoeuvres), keerlussen worden overbodig, ...

Of deze er ook effectief zal komen, dat zal wel niet, want dat kost geld hé...
Tweerichtingstrams inzetten voor de kust is geen goed idee aangezien deze trams minder zit- en staanplaatsen zijn vermits er aan weerskanten deuren en er 2 stuurposten zijn en dat neemt allemaal plaats weg en die trams zijn nu stampvol vooral in de zomer wat zou dat zijn met die tweerichtingstrams?
Neen, laat maar voor de kust maar éénrichtingstrams inzetten.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20554
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Bericht door Steven » 26 aug 2015, 16:24

Als de nieuwe trams voor de kust langer zijn dan de huidige mag je uw argumenten opbergen ivm plaats innemen :mrgreen:

Plaats reactie