Pagina 1 van 2

Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 23 aug 2015, 23:53
door Asterix
De Standaard schreef:ANTWERPEN WIL AF VAN GEVAARLIJKE EN TE RUIME LUSSEN

Tramstellen met twee stuurcabines maken keerlussen overbodig

De stad Antwerpen wil af van de keerlussen voor trams. Ze nemen veel ruimte in en zijn gevaarlijk. De trams maken in de lus bovendien een scherp geluid. De oplossing zijn trams met twee stuurcabines.

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) vraagt de openbare vervoermaatschappij De Lijn om in de toekomst dubbelrichtingtrams te leveren. Dat zijn trams die zowel vooraan als achteraan over een stuurcabine beschikken. Zowel links als rechts zijn er deuren voor de reizigers. Dat type trams rijdt al langer in Gent.

De huidige Antwerpse trams met één stuurcabine hebben een groot nadeel. Als ze moeten keren, is er een keerlus nodig, zoals aan de Dascottelei in Deurne of op de Groenplaats.

‘Een keerlus neemt veel ruimte in’, zegt Kennis. ‘Als er één ding niet is in een stad, is het veel ruimte. Bovendien veroorzaken de trams bij het nemen van de bocht van de keerlus een scherp kriepend geluid. Dat is zeer storend voor de buurtbewoners. Bij wegenwerken, jaarmarkten of ongevallen moet een tramlijn soms volledig of gedeeltelijk worden geschrapt omdat de trams niet kunnen draaien door de afwezigheid van een keerlus. Met de werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding zal tram 12 bijvoorbeeld worden onderbroken omdat er geen keerlus is tussen het stadscentrum en de Schijnpoort. Bij de jaarmarkt op de Herentalsebaan kan de premetro Reuzenpijp zelfs niet worden gebruikt.’

Het oprijden van de keerlus houdt ook veiligheidsrisico’s in, omdat de tram soms een rijweg, een fietspad en een voetpad moet oversteken.

146 nieuwe trams

Het keren van de tram met twee stuurcabines daarentegen is zeer simpel. De bestuurder wandelt gewoon naar de andere kant. Via een wissel komt de tram op het spoor voor de rit terug.

Weldra schaft De Lijn 146 nieuwe trams aan. Antwerpen vraagt om hetzelfde type als Gent te krijgen. De eerste zouden dan tegen 2018 in Antwerpen rijden.

Toch zou het wel eens kunnen dat dit soort van trams sneller door de Antwerpse straten rijdt. ‘We staan vanaf volgend jaar voor enkele grote werven’, zegt Kennis. ‘We zullen daarom vragen aan De Lijn of we enkele trams van Gent mogen inzetten in Antwerpen.’

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 24 aug 2015, 16:53
door FLV-FGSP
Heel intelliGENT!

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 25 aug 2015, 19:16
door LML
En hebben ze in W-Vlaanderen hier ook al over nagedacht...? :mrgreen:

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 25 aug 2015, 19:56
door dentheo
Ik weet niet of het zo eenvoudig is.

De tram kost meer: twee stuurposten, meer deuren, indirect effect ook door de plaats voor al die deuren gaan nogal wat zitjes verloren.....

Iemand een idee wat een Gentse tram kost per zitje tov een Antwerpse ?

Anderzijds is het onderhoud van de deuren een serieuze kostenplaats in bijna alle openbaar vervoer....bij sommige metrosystemen zelfs de grootste kostenplaats.
Over de wissels als kostenplaats zullen we het maar niet hebben

Ik vrees dat "Keep It Simple " waarschijnlijk de beste oplossing is.

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 10:11
door CursorX
LML schreef:En hebben ze in W-Vlaanderen hier ook al over nagedacht...? :mrgreen:
Er is een tijd geleden (vorig jaar) een enquête geweest onder kusttramchauffeurs, waar ik ook deel van uitmaak. Dit in functie van de wensen van de chauffeurs bij aankoop van nieuwe kusttrams over afzienbare tijd.

Ik heb nog snel even enkele resultaten opgezocht:

- Liefst 76% van de chauffeurs heeft een UITGESPROKEN voorkeur voor een tram met dubbele stuurpost! Met als voornaamste redenen: Problemen beperken, praktischer bij storingen, gemakkelijker versporen (minder manoeuvres), keerlussen worden overbodig, ...

Of deze er ook effectief zal komen, dat zal wel niet, want dat kost geld hé...

Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 10:32
door dekooiker
Iets wat niet vermeld wordt in het artikel maar wel van belang is: in Antwerpen is er nergens een wissel waardoor er tegenspoor gereden kan worden.
Dat is tussen het andere verkeer onmogelijk maar was destijds tussen pakweg Harmonie en Mortsel (of Hoboken) geen probleem.
Bij versperringen moeten de trams ofwel wachten, ofwel stapvoets achteruit tot de eerste keerlus of vertakking.
Bussen laten pendelen gaat evenmin; er is nu al een ernstig tekort aan busbestuurders (er worden hele diensten niet gereden).

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 10:40
door HLE 2302
CursorX schreef:
LML schreef:En hebben ze in W-Vlaanderen hier ook al over nagedacht...? :mrgreen:
Er is een tijd geleden (vorig jaar) een enquête geweest onder kusttramchauffeurs, waar ik ook deel van uitmaak. Dit in functie van de wensen van de chauffeurs bij aankoop van nieuwe kusttrams over afzienbare tijd.

Ik heb nog snel even enkele resultaten opgezocht:

- Liefst 76% van de chauffeurs heeft een UITGESPROKEN voorkeur voor een tram met dubbele stuurpost! Met als voornaamste redenen: Problemen beperken, praktischer bij storingen, gemakkelijker versporen (minder manoeuvres), keerlussen worden overbodig, ...

Of deze er ook effectief zal komen, dat zal wel niet, want dat kost geld hé...
Ah, binnenkort heb je sowieso een dubbele stuurpost op uw trams ... :mrgreen: :mrgreen:

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 12:34
door groentje
Keerlussen moeten niet worden uitgebroken bij dubbelrichtingtrams, ook in Brussel en Gent zijn er nog heel wat te vinden, als de ruimte ervoor bestaat, en de hinder beperkt blijft (bijvoorbeeld aan het station van Sint-Agatha-Berchem, eindpunt Tervuren of terminus lijn 4 aan Gent-St-Pieters), dan laat je zo'n lus ook best gewoon liggen.

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 13:24
door Steve
Klopt, al staat er wel tegenover dat keerlussen (of driehoeken) durven te verdwijnen op het moment dat de sporen moeten worden vervangen en/of er andere werkzaamheden worden uitgevoerd met impact op de sporen.

Concreet voorbeeld is uitgerekend die keerlus aan het station van Sint-Agatha-Berchem, die er zeer binnenkort uit gaat in het kader van de algemene vernieuwing van de omgeving, waarbij ook de overweg zou worden geschrapt.

Toch worden de keerlussen inderdaad ongemoeid gelaten als er geen specifieke reden is om ze te schrappen, en worden de sporen ook gewoon vervangen indien nodig. Goed voorbeeld is de grote keerlus voor het station van Schaarbeek, die een paar jaar geleden helemaal vernieuwd is.
Zo'n keerlus links en rechts kan ook uit exploitatie-oogpunt soms handig zijn - stel je bijvoorbeeld een situatie voor waarin een van beide stuurposten een probleem heeft. Ook het trammuseum kan het waarderen dat er nog keerlussen overblijven voor de eenrichtingstrams van weleer. :wink:

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 13:38
door kika
Steve schreef:Klopt, al staat er wel tegenover dat keerlussen (of driehoeken) durven te verdwijnen op het moment dat de sporen moeten worden vervangen en/of er andere werkzaamheden worden uitgevoerd met impact op de sporen.
Ik heb zo'n flauw vermoeden (geruchtenmolen) dat de heraanleg van de Groenplaats hierin meespeelt dat politici er überhaupt over dachten. Terwijl dat net 1 van de weinig lussen is die wel vaker van pas kan komen wanneer er in de Nationalestraat, of de andere kant iets aan de hand is. Terwijl dat typisch zo'n plein is waar je nog meer mee zou kunnen doen voor gewone mensen, en dan bedoel ik geen terrasjes. Over hoeveel keerlussen hebben we het nu eigenlijk? Ik rij niet zo vaak meer met Antwerpse trams, maar om nog eens 6-8 plaatsen op te geven in de spits, zou ik wel jammer vinden.

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 14:29
door dentheo
Volgens mij komen er dan ook deuren aan de zijde van de dubbel banken..dan zal het verlies wel dubbel zo groot zijn waarschijnlijk.

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 14:40
door Shrek
Voor korte lijntjes die moeten keren in de stad zie ik het nut nog wel in. Maar voor lange premetro-lijnen kunnen de nadelen nooit opwegen tegen het voordelen van het weghalen van de keerlussen.

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 15:09
door Steve
Vergeet overigens niet dat eenrichtingstram nog een ander belangrijk nadeel hebben: ze hebben bijna altijd deuren aan slechts één kant, en dat maakt de exploitatie en infrastructuur toch dat tikkeltje ingewikkelder.

Het is bijvoorbeeld uitgesloten om perrons en haltes aan de linkerkant van het spoor te plaatsen, terwijl dat in veel situaties juist erg handig kan zijn, bijvoorbeeld door een gemeenschappelijk perron aan te leggen tussen de beide sporen. Plaatsbesparend, goedkoper (zaken als wachthokjes, banken en reizigersinformatie hoeven niet altijd dubbel uitgevoerd te worden) en vaak ook veiliger, doordat mensen minder vaak over de sporen hoeven te lopen.

Ook is het onmogelijk om aan beide kanten perrons te hebben, wat op drukke (meestal premetro-)lijnen ook zeer handig kan zijn. Hier in Brussel wordt dat principe in bijna alle premetrostations gebruikt op de Noord-Zuidverbinding, en gezien de grote reizigersaantallen is het bijna onontbeerlijk: mensen stappen rechts uit, terwijl de anderen tegelijkertijd links opstappen. In het Zuidstation is er zo zelfs een rechtstreekse overstap tussen metro en tram op hetzelfde perron mogelijk.

Nog iets wat niet kan: op tegenspoor rijden en toch nog de haltes bedienen. Dat gebeurt hier frequent bij werkzaamheden: één spoor wordt onder handen genomen terwijl de trams beurtelings (duh :) ) over het enkelspoor rijden... en daarbij gewoon de haltes kunnen bedienen die dan allemaal aan de linkerkant zullen liggen voor de tram die in de "verkeerde" richting rijdt. Bij eenrichtingstrams is zoiets uitgesloten.

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 16:17
door apestaart
CursorX schreef:
LML schreef:En hebben ze in W-Vlaanderen hier ook al over nagedacht...? :mrgreen:
Er is een tijd geleden (vorig jaar) een enquête geweest onder kusttramchauffeurs, waar ik ook deel van uitmaak. Dit in functie van de wensen van de chauffeurs bij aankoop van nieuwe kusttrams over afzienbare tijd.

Ik heb nog snel even enkele resultaten opgezocht:

- Liefst 76% van de chauffeurs heeft een UITGESPROKEN voorkeur voor een tram met dubbele stuurpost! Met als voornaamste redenen: Problemen beperken, praktischer bij storingen, gemakkelijker versporen (minder manoeuvres), keerlussen worden overbodig, ...

Of deze er ook effectief zal komen, dat zal wel niet, want dat kost geld hé...
Tweerichtingstrams inzetten voor de kust is geen goed idee aangezien deze trams minder zit- en staanplaatsen zijn vermits er aan weerskanten deuren en er 2 stuurposten zijn en dat neemt allemaal plaats weg en die trams zijn nu stampvol vooral in de zomer wat zou dat zijn met die tweerichtingstrams?
Neen, laat maar voor de kust maar éénrichtingstrams inzetten.

Re: Antwerpen wil af van keerlussen

Geplaatst: 26 aug 2015, 16:24
door Steven
Als de nieuwe trams voor de kust langer zijn dan de huidige mag je uw argumenten opbergen ivm plaats innemen :mrgreen: