Opstappen op een Hermelijntram

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
LRDArdo

Opstappen op een Hermelijntram

Bericht door LRDArdo »

Hoi
Ik lees heel vaak hier op het forum mee maar post niet zo vaak. Toch bedacht ik mij deze op de tram iets waar ik maar geen antwoord op lijk te vinden.

Bij de hermelijn trams in Gent zit er vlak bij de stuurpost een deur. Deze deuren bevinden zich op uiteinde van de uiterste compartimenten van de tram, maar kunnen door op- en afstappende reizigers niet zomaar worden gebruikt. Waarom is me niet echt duidelijk. Ze geven niet onmiddellijk toegang tot de bestuurderscabine. Misschien is er een andere reden?

Het viel mij deze morgen erg op omdat een tweede deurpaar defect was waardoor heel weinig reizigers durfden door te schuiven naar het uiteinde van de tram. Mochten de deur op het uiteinde van de tram wel gebruikt kunnen worden, hadden misschien meer mensen doorgeschoven. (Al is dat misschien ook wat wishfullthinking ;) )
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Opstappen op een Hermelijntram

Bericht door Steve »

Ik ken er het fijne niet van, maar veronderstel dat dat gedaan is voor een betere doorstroming. Veel reizigers hebben immers nogal de neiging om als kuddedieren via het allereerste deurtje op te stappen en dat is daar echt niet op berekend, leidt tot veel vertraging bij het instappen. Ook zijn er daar minder mogelijkheden om valideertoestellen (Prodata en tegenwoordig ook MOBIB) te hangen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Opstappen op een Hermelijntram

Bericht door Shrek »

Heeft dat ook niet te maken met de lengte van de perrons? Door de voorste deur niet te openen kan de tram tot iets voorbij de halte rijden waardoor de tram net iets langer kan zijn dan de halte.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Opstappen op een Hermelijntram

Bericht door Asterix »

Wellicht is dit ook voorbehouden terrein voor de bestuurder zodat hij zich zonder door een mensenmassa te moeten wringen snel naar buiten kan om handmatig een wissel te gaan omleggen?
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Opstappen op een Hermelijntram

Bericht door apestaart »

Bij de Albatros trams is het nog absurder, in Gent mag men niet aan de voorste deur in- of uitstappen terwijl dat in Antwerpen wel toegelaten is. :|
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Opstappen op een Hermelijntram

Bericht door profke »

zijn de albatrossen van gent en antwerpen wel identiek?

typisch is een gentse tram "bidirectioneel" uitgerust, met dus deuren links en rechts van de rijrichting, en een extra stuurcabine achteraan.
In antwerpen kan de tram enkel vooruit, en heeft hij enkel deuren langs rechts.

of is dit bij albatros niet meer zo?
keignaert

Re: Opstappen op een Hermelijntram

Bericht door keignaert »

Is al helemaal verwarrend voor een occasionele reiziger die nog een biljet dient te kopen op de tram. Je denkt er best aan te doen vooraan in te stappen. Nee, voorste deur gaat niet open. In het beste geval wijst de trambestuurder erop dat je verder achteraan dient op te stappen. Maar dan moet je wel weer IN de tram opnieuw doorschuiven( of soms doorboren) tot bij de chauffeur. Het blokkeren van gewone reizigers zou nog logisch zijn als je geen kaartjes kunt kopen op de voertuigen of als er automaten zijn op voertuig zelf. Ook aan de kust doen ze de eerste deur van de hermelijnen niet open en kun je toch biljet kopen bij bestuurder. Sommigen beginnen dan te twijfelen en rijden dan maar zwart....
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Opstappen op een Hermelijntram

Bericht door arvooke »

Bij de Gentse albatrossen is de vloer aan de voorste deur een 8 tal cm hoger of aan de andere deuren.
En er is geen zichtbaarheid in de buitenspiegel met geopende voordeur.
En al je bij hermelijn 6315tot en met 6331 vooraan opstapt ga je op de schoot van de bestuurder zitten. Er is voor het gemak voor alle hermelijnen dezelfde regel ingevoerd.
Plaats reactie