Pagina 1 van 4

MOBIB evolutie

Geplaatst: 18 jul 2017, 21:14
door dentheo
Ik loop nu al enige tijd met een MOBIB kaart rond.
Ik kan daar nog geen nuttig product opzetten. Beweegt daar nog iets ?
Wanneer kan ik mijn 10 rittenkaart erop kwijt ?

Zit het project op zijn gat ?

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 18 jul 2017, 21:17
door rvdborgt
dentheo schreef:Ik loop nu al enige tijd met een MOBIB kaart rond.
Ik kan daar nog geen nuttig product opzetten. Beweegt daar nog iets ?
Wanneer kan ik mijn 10 rittenkaart erop kwijt ?

Zit het project op zijn gat ?
Producten (dat zijn dingen die je kunt vastpakken en kopen en die daarna je eigendom zijn) kun je er niet op zetten, alhoewel marketingmensen daar soms anders over denken :)
Bij de NMBS gaat het erg langzaam. Op dit moment kunnen er alleen abonnementen op en ik zie nog geen verdere vooruitgang.
Bij De Lijn zijn het op dit moment ook alleen abonnementen. Bij de TEC en de MIVB kun je er wel (bijna?) alles op zetten. Ik heb van alle vier de vervoerders iets op mijn kaart staan.

Groetjes,
Rian

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 18 jul 2017, 21:26
door Steve
rvdborgt schreef:Bij de TEC en de MIVB kun je er wel (bijna?) alles op zetten.
Bij de MIVB inderdaad alles, sterker nog: sinds intussen al meer dan een jaar bestaat er geen andere drager meer (en de oude klassieke, magnetische tickets worden zelfs al twee jaar niet meer verkocht, er was een overgangsjaar waarin de oude ontwaardingstoestellen bleven staan). Er is dus een enorm verschil in tempo. Dat punt waarop alle abonnementen overgezet waren (zoals de NMBS en intussen bijna ook De Lijn) is bij de MIVB al zo'n zeven jaar geleden...

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 15:26
door b-loc
Deze week een brief gekregen van De Lijn dat mijn abonnement bij verlenging in september op een MOBIB-kaart zal geplaatst worden.
Dan zullen de scholieren hoogst waarschijnlijk bij hun verlenging in september ook overgaan naar een MOBIB-kaart.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 17:11
door Steve
Ja, De Lijn is nu volop bezig met de uitrol van de MOBIB-kaart voor de "algemene" abonnees, nadat ze tot nu toe exclusief de 65+'ers hadden gedaan.

Opgelet: vooralsnog kunnen ze hun abonnementen enkel op een MOBIB-kaart van De Lijn zelf zetten. Als je er al eentje hebt van de NMBS, de MIVB of de TEC, ben je voorlopig de klos...

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 20:09
door Nadleeh
Moet de MOBIB uiteindelijk het papieren kaartje gaan vervangen (zoals de OV Chipkaart in Nederland) of is dit niet aan de orde?

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 20:24
door b-loc
Steve schreef:Ja, De Lijn is nu volop bezig met de uitrol van de MOBIB-kaart voor de "algemene" abonnees, nadat ze tot nu toe exclusief de 65+'ers hadden gedaan.

Opgelet: vooralsnog kunnen ze hun abonnementen enkel op een MOBIB-kaart van De Lijn zelf zetten. Als je er al eentje hebt van de NMBS, de MIVB of de TEC, ben je voorlopig de klos...
En wanneer je een MOBIB-kaart van De Lijn hebt kun je hierbij dan je abonnementen van de NMBS, MIVB of TEC bijzetten?

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 21:55
door Steve
Nadleeh schreef:Moet de MOBIB uiteindelijk het papieren kaartje gaan vervangen (zoals de OV Chipkaart in Nederland) of is dit niet aan de orde?
Ja, maar...

Ja, omdat het de bedoeling is dat alle gebruikelijke abonnementen en tickets van de 4 operatoren uiteindelijk op MOBIB overgaan. Alleen zit er dus een enorm verschil in tempo: de MIVB is al helemaal overgeschakeld, De Lijn zet bij wijze van spreken z'n eerste stappen en de NMBS en TEC zitten daar ergens tussenin.

Maar: er is vooralsnog geen concreet uitzicht op tariefintegratie tussen alle vervoerders, iets wat in Nederland al jarenlang bestond met de strippenkaart en nog uitgebreid is met de OV-chipkaart. In België wordt daar al heel lang over gesproken, maar heel concreet is het nog niet, uitgezonderd de JUMP-producten in Brussel die al lang op papier bestonden en nu ook naar MOBIB overgegaan zijn. Tot die tijd is MOBIB dus een gemeenschappelijke "drager" waar ieder z'n eigen producten op zet.

Het helpt natuurlijk niet dat er vier vervoerders betrokken zijn die elk van een andere overheid afhangen. Er is ook geen overkoepelende organisatie of sturing zoals die in Nederland bestaat (er is wel iets maar dat is in verhouding een mager en tandenloos beestje).

Let op, ik ga niet alles van de OV-chipkaart zomaar verheerlijken. Het gedoe om een kaart te verkrijgen is hier bijvoorbeeld helemaal niet van toepassing: hier kun je de kaart meteen aan een loket krijgen als je wilt, ook bij defect/verlies/diefstal. Ook veel van de andere, vaak heel klantonvriendelijke dingen in de geschiedenis van de OV-chipkaart zijn hier gelukkig niet gebeurd.
b-loc schreef: En wanneer je een MOBIB-kaart van De Lijn hebt kun je hierbij dan je abonnementen van de NMBS, MIVB of TEC bijzetten?
Ja, in die richting zou het wel moeten lukken.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 22:13
door rvdborgt
Steve schreef:Maar: er is vooralsnog geen concreet uitzicht op tariefintegratie tussen alle vervoerders, iets wat in Nederland al jarenlang bestond met de strippenkaart en nog uitgebreid is met de OV-chipkaart.
Met de invoering van de OV-chipkaart is de tariefintegratie in Nederland verdwenen. Het enige wat er gezamenlijk is, is dat ze allemaal van hetzelfde saldo gebruik kunnen maken.

Groetjes,
Rian

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 22:27
door Steve
rvdborgt schreef:
Steve schreef:Maar: er is vooralsnog geen concreet uitzicht op tariefintegratie tussen alle vervoerders, iets wat in Nederland al jarenlang bestond met de strippenkaart en nog uitgebreid is met de OV-chipkaart.
Met de invoering van de OV-chipkaart is de tariefintegratie in Nederland verdwenen. Het enige wat er gezamenlijk is, is dat ze allemaal van hetzelfde saldo gebruik kunnen maken.

Groetjes,
Rian
Tariefintegratie is inderdaad een iets te groot woord, ik doelde in het bijzonder op dat reizen op saldo. Een reiziger laadt een bepaald bedrag op z'n kaart en kan daarmee in het hele land terecht, bij alle vervoerders en in alle regio's, door gewoon z'n kaart voor de kaartlezer te houden. Het principe bestond al met de strippenkaart en is nu nog een pak eenvoudiger met de OV-chipkaart. Een totale utopie in België, op dit moment maar ook de komende jaren ongetwijfeld nog. Het zou het openbaar vervoer zoveel laagdrempeliger maken, zeker voor wie geen doorgewinterde gebruiker is.

Uiteráárd is dat reizen op saldo lang niet altijd de goedkoopste oplossing en zeker voor frequenter gebruik (als abonnementen en dergelijke een interessante optie worden) ben je aangewezen op de producten van aparte vervoerders en is het natuurlijk een ander verhaal. De versnippering van de exploitanten van het openbaar vervoer heeft daar natuurlijk drama's aangericht.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 23:12
door groentje
Ook de TEC is volledig over, met dien verstande dat je, als je je rit bij de chauffeur betaalt, nog steeds alleen maar een velletje papier krijgt, geloof ik.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 23:29
door dentheo
Steve schreef: Uiteráárd is dat reizen op saldo lang niet altijd de goedkoopste oplossing en zeker voor frequenter gebruik (als abonnementen en dergelijke een interessante optie worden) ben je aangewezen op de producten van aparte vervoerders en is het natuurlijk een ander verhaal.
De beste promotie van de kaart (oyster) in Londen was dat je steeds de goedkoopste formule kreeg. Had je op één dag veel heen en weer gereisd, dan kreeg je maximaal de dagkaart aangerekend. Zoiets zouden de Tec, MIVB en de Lijn ook makkelijk kunnen.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 01 aug 2017, 23:40
door rvdborgt
Steve schreef:Uiteráárd is dat reizen op saldo lang niet altijd de goedkoopste oplossing en zeker voor frequenter gebruik (als abonnementen en dergelijke een interessante optie worden) ben je aangewezen op de producten van aparte vervoerders en is het natuurlijk een ander verhaal. De versnippering van de exploitanten van het openbaar vervoer heeft daar natuurlijk drama's aangericht.
Dat komt niet door de verschillende vervoerders maar door keuzes van de verantwoordelijke overheden.

Groetjes,
Rian

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 02 aug 2017, 09:40
door TommyG
Steve schreef:Ja, De Lijn is nu volop bezig met de uitrol van de MOBIB-kaart voor de "algemene" abonnees, nadat ze tot nu toe exclusief de 65+'ers hadden gedaan.

Opgelet: vooralsnog kunnen ze hun abonnementen enkel op een MOBIB-kaart van De Lijn zelf zetten. Als je er al eentje hebt van de NMBS, de MIVB of de TEC, ben je voorlopig de klos...
Ik heb een MOBIB kaart van de NMBS en daar staat nochtans ook mijn abonnement van De Lijn op hoor...

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 02 aug 2017, 13:12
door Nadleeh
Steve schreef:Let op, ik ga niet alles van de OV-chipkaart zomaar verheerlijken. Het gedoe om een kaart te verkrijgen is hier bijvoorbeeld helemaal niet van toepassing: hier kun je de kaart meteen aan een loket krijgen als je wilt, ook bij defect/verlies/diefstal. Ook veel van de andere, vaak heel klantonvriendelijke dingen in de geschiedenis van de OV-chipkaart zijn hier gelukkig niet gebeurd.
Dank voor je uiteenzetting. De OV-Chipkaart heeft inderdaad het nodige eenvoudiger gemaakt, maar er kleven ook veel nadelen aan. Nu ben ik sinds december vorig jaar in bezit van een Mobib kaart (maar had mij nooit echt in de mogelijkheden verder verdiept), maar het viel mij op dat de aanvraag al een stuk simpeler was. Ik hoop dat er in de toekomst bij de ontwikkeling van de Mobib ook van de fouten in Nederland geleerd wordt.