Pagina 3 van 4

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 17 aug 2017, 21:55
door b-loc
Ondertussen heb ik mijn MOBIB kaart ontvangen met dezelfde pasfoto als op mijn nieuwe identiteitskaart van een maand oud.
Mijn abonnement van De Lijn heb ik enkel maar verlengd door het toegestuurde voorstel abonnement +€5 voor de MOBIB te betalen. Waarna ik het online heb betaald.
Mijn nieuwe identiteitskaart heb ik nog op geen enkele moment gebruikt dus blijkbaar kan De Lijn toch ergens aan je pasfoto geraken?

In de brief die ik erbij kreeg stond dat het over een lege MOBIB-kaart gaat waarbij het abonnement tijdens de eerste validatie in de bus er wordt opgeladen.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 18 aug 2017, 13:12
door overweg13
Op 11 augustus heb ik een pasfoto doorgemaild naar de abonnementendienst van De Lijn. Vandaag 18 augustus heb ik een leesbevestiging gekregen. Ik veronderstel dat ik nu een uitnodiging zal krijgen om te betalen. Op 27 augustus zou mijn nieuwe jaarabonnement in moeten gaan. Ik heb er geen goed oog in. En nog minder in al die schoolabonnementen die op 1 september ingaan.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 21 aug 2017, 00:59
door kika
b-loc schreef: 17 aug 2017, 21:55 Ondertussen heb ik mijn MOBIB kaart ontvangen met dezelfde pasfoto als op mijn nieuwe identiteitskaart van een maand oud.
Mijn abonnement van De Lijn heb ik enkel maar verlengd door het toegestuurde voorstel abonnement +€5 voor de MOBIB te betalen. Waarna ik het online heb betaald.
Mijn nieuwe identiteitskaart heb ik nog op geen enkele moment gebruikt dus blijkbaar kan De Lijn toch ergens aan je pasfoto geraken?
Bizar, uitzoeken waard. Beetje ongepast wanneer De Lijn daar zomaar toegang toe zou hebben.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 21 aug 2017, 10:12
door dentheo
Volgens mij hebben ze die toegang. Ik heb nooit een foto moeten geven voor mijn twee Mobib kaarten...

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 21 aug 2017, 10:39
door groentje
Idem voor de MIVB, trouwens.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 21 aug 2017, 13:37
door Steve
Alvast bij de MIVB is er bij mijn weten geen mogelijkheid om voor een totaal nieuwe klant de foto te gaan halen. Die foto kan van de eID gehaald worden, maar dan moet die wel voorgelegd en fysiek uitgelezen worden (of online geüpload, dat kan ook).

Wat er wel is: die foto wordt dan standaard bewaard (tenzij de klant dat niet wil), dus bij het afleveren van een nieuwe kaart wordt diezelfde foto gerecupereerd.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 28 aug 2017, 15:46
door fets
Niet zo zeker of ik wel gelukkig ben met deze evolutie... Uit De Standaard..

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170828_03039042
Wie online een abonnement van De Lijn wil kopen, hoeft niet langer op zoek te gaan naar zijn identiteitskaartlezer en pincode. Voortaan volstaat het rijksregisternummer. Een primeur voor het openbaar vervoer in België, zo meldt De Lijn maandag.


Op basis van het rijksregisternummer (dat je onder meer op je identiteitskaart kan terugvinden) haalt de openbaarvervoermaatschappij zelf de nodige gegevens op om het abonnement in orde te brengen. De aanvrager moet nog enkele zaken invullen zoals mailadres en startdatum van het abonnement, en uiteraard betalen. Een week later zit het abonnement in de bus.

Momenteel zijn alle abonnementen (1 maand, 3 maanden, 1 jaar) online beschikbaar voor gebruikers tot en met 64 jaar.

“Door ons verkoopproces te bouwen rond het rijksregisternummer, winnen meer dan 400.000 abonnees een hoop tijd', zegt de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, in een persbericht. 'Ze moeten niet meer naar het gemeentehuis, de fotograaf en de Lijnwinkel om een abonnement te kunnen kopen. Dat kan nu allemaal met het rijksregisternummer, enkele gebruiksgegevens en een paar muisklikken.'

De Lijn verwacht dat dankzij de nieuwe methode meer mensen hun abonnement online zullen kopen. Vorig jaar ging het om 7 procent. Achtenzestig procent van de abonnementen werd in een Lijnwinkel afgehaald, en 25 procent werd via overschrijving betaald.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 02 sep 2017, 00:38
door Asterix
Ze zulken toegang tot het rijksregister hebben bekomen. Ik vind dit best ok.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 16 sep 2017, 00:21
door Asterix
Online MOBIB aangevraagd op basis van rijksregisternummer en 5 werkdagen later keurig in de bus. Zeer goede service.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 16 sep 2017, 14:21
door kika
Asterix schreef: 02 sep 2017, 00:38 Ze zulken toegang tot het rijksregister hebben bekomen. Ik vind dit best ok.
Totdat er een leuke database op straat ligt met 11 miljoen nummers inclusief adresgegevens, geslacht en geboortedata.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 16 sep 2017, 23:07
door Asterix
kika schreef: 16 sep 2017, 14:21
Asterix schreef: 02 sep 2017, 00:38 Ze zulken toegang tot het rijksregister hebben bekomen. Ik vind dit best ok.
Totdat er een leuke database op straat ligt met 11 miljoen nummers inclusief adresgegevens, geslacht en geboortedata.
En wat gaat er dan in mijn leven veranderen? Het is politiek correct anno 2017 om daar gillend de stuipen van te krijgen maar ik denk dan 'So what'? Ongetwijfeld sta ik al door eigen toedoen in tientallen databases van winkels en dienstverleners en mijn surfgedrag kan tot in detail worden opgevraagd. Ik vind dat het gebruiksgemak tegen dat risico op openbaring opweegt.

Van mij mag men trouwens gerust weten hoe oud ik ben en waar ik woon. Ik begrijp de hysterie daarover niet goed, zeker niet in deze internettijden. Wat gaan ze misschien doen? Mij een stofzuiger komen proberen aansmeren?

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 17 sep 2017, 05:30
door groentje
Er bestaat ook nog zoiets als identiteitsdiefstal. En hoe meer gegevens ze over iemand hebben, hoe makkelijker dat wordt. Het is behoorlijk ingewikkeld om zoiets recht te zetten en kan je behoorlijk diep in nesten helpen. Ik weet waarom ik probeer te vermijden om in tientallen databases terecht te komen, en ik durf denken dat dat een gezonde achterdocht is. Die kleine kortingen die ik daardoor misloop, neem ik er wel bij.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 17 sep 2017, 21:08
door Asterix
Dat is inderdaad een risico (hoewel ik mij afvraag hoeveel mensen er op jaarbasis effectief slachtoffer van worden) maar vergelijkbare risico's bestaan ook bij online bankieren, gebruik van een kredietkaart, boeken van een hotelovernachting en nog heel wat andere zaken. De verontwaardiging lijkt mij vaak zeer selectief.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 24 sep 2017, 11:51
door groentje
Voor die laatste kies je nog altijd zelf, uit het rijksregister kan je pas geschrapt worden door naar een ander land te verhuizen (waar je wellicht opnieuw in een vergelijkbaar register wordt ingeschreven.) Bovendien bevat die lijst heel wat meer informatie die niet zomaar deelt met een bank of boekingsite. Je bent uiteraard nooit helemaal veilig, maar nu moeten we maar vertrouwen dat de overheid voldoende beveiligingsmaatregelen heeft getroffen om hun databases te beschermen, alsook alle diensten die er ook toegang toe hebben.

Re: MOBIB evolutie

Geplaatst: 24 sep 2017, 21:57
door Asterix
Nu haspel je zaken door elkaar. Ofwel ontstaat het lek ergens bij De Lijn en dan worden je gegevens enkel gelekt indien je er eerder zelf voor gekozen hebt om zaken te doen met De Lijn (een keuze dus) ofwel ontstaat het lek bij de overheid of toch aan overheidszijde, eventueel via de interface van DL. In dat geval liggen je gegevens sowieso op straat, ongeacht of je met DL zaken hebt gedaan. Het ontwijken kan je dan niet meer.

Wat ze trouwens bij het Rijksregister weten, weten ze even goed bij de bank: naam, adres, geboortedatum, beroep en burgerlijke stand.