Pagina 1 van 1

gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 03 nov 2017, 19:22
door ostbahnhof
Vandaag de eerste testritten in Antwerpen met gekoppelde Hermelijnen. De combinatie zou een 13m langer zijn dan de 7 delige Albatrossen.
Misschien hier een specialist ter zake: heeft men al eens getest om met 3 PCC‘s gekoppeld te rijden?

Re: gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 04 nov 2017, 06:59
door opuzenac
De proefritten zijn al een tijdje aan de gang

link naar artikel GVA
http://www.gva.be/cnt/dmf20170719_02980 ... meter-lang

Vanaf maandag zou men starten met ritten op lijn 3 (maar enkel 's morgens)

Re: gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 04 nov 2017, 16:15
door opuzenac
Enkele foto's van de aangepaste haltes Gasthuishoeve in Merksem voor de gekoppelde Hermelijnen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 06 nov 2017, 20:59
door opuzenac
link GVA van 1ste ritten vandaag op lijn 3

http://www.gva.be/cnt/dmf20171106_03171 ... -op-lijn-3

Re: gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 27 apr 2019, 19:12
door Wout912
Hallo,
Is er iemand die weet of de gekoppelde Hermelijntram nog steeds rondrijdt in Antwerpen?

Wout

Re: gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 07 jun 2019, 16:02
door magnumpi82
Goedemiddag,

De gekoppelde hermelijn rijdt al enige tijd niet meer. Deze begon te rijden om de ochtendspits als avondspits op lijn 3 in Antwerpen wat meer op te vangen. Al had dit niet het gewenste effect. Vaak reed deze mee in het kielzog van de tram ervoor of hing er een andere 3 er vlak achter. De reden waarom hij niet meer rijdt, is omdat de vakbondsorganisaties er niet mee akkoord zijn dat deze tram de baan opgaat enkel en alleen met chauffeur. In de gewone hermelijn heeft de chauffeur de mogelijkheid om op camera te zien wat er in zijn voertuig afspeelt. Dit is bij de gekoppelde hermelijn niet mogelijk voor het tweede wagendeel. Dit is ook op de gekoppelde pcc niet maar daar kan je nog kijken door de achterraam van de eerste wagen in het tweede wagendeel gezien de lengte minder lang is. De syndicaten vragen om een tweede "man" mee te sturen op deze gekoppelde hermelijn om zo een hoger veiligheidsgevoel zowel voor bestuurder als reiziger te geven. Alleen gaat de directie niet mee in het verhaal tot op heden.

Re: gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 08 jun 2019, 16:12
door profke
De syndicaten vragen om een tweede "man" mee te sturen op deze gekoppelde hermelijn om zo een hoger veiligheidsgevoel zowel voor bestuurder als reiziger te geven. Alleen gaat de directie niet mee in het verhaal tot op heden.
dat is ook logisch...
als ze die tweede man toch nodig hebben kunnen ze beter de twee trams losgekoppeld laten rijden.

Re: gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 09 jun 2019, 09:58
door magnumpi82
Klopt! Alleen wil de directie meerdere voertuigen laten koppelen om zo minder chauffeurs in te moeten zetten. Maar dat verlaagt tegelijkertijd ook de frequentie van trams want men wil per lijn ook het aantal voertuigen dan verminderen. Dat betekent langer wachten voor de reiziger op een tram en voor de chauffeur minder rijtijd om de afstand van punt A naar B af te leggen. Bijkomend is het voertuigenpark momenteel te klein om dit te realiseren. Met de komst van de nieuwe trams uit Spanje zou dit euvel moeten zijn opgelost. Als het aantal voertuigen blijft dan zou dat een goede oplossing zijn. Zowel De Lijn als de syndicaten zullen een gulden middenweg moeten zoeken, ook de enige juiste keuze zowel voor chauffeur als reiziger.

Re: gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 09 jun 2019, 11:37
door Steve
Zelfs met een "begeleider" in het achterste stel kan er nog steeds een belangrijk voordeel zijn: bij verzadiging van een bepaalde lijn of een bepaald stuk kun je de capaciteit flink verhogen zonder dat de trams in elkaars weg rijden en/of de signalisatie niet meer kan volgen.

Als het daarentegen de bedoeling is personeel uit te sparen (en dus de frequentie navenant te verlagen na het inzetten van gekoppelde trams), dan is het natuurlijk een heel andere zaak. Het aanpassen van de (software van de) stellen om ook de camerabeelden te kunnen uitwisselen lijkt me dan de meest voor de hand liggende optie. Als de stellen er echt op voorzien zijn om gekoppeld te kunnen rijden (?), vind ik het trouwens wat gek dat dit kennelijk niet automatisch gebeurt.

Re: gekoppelde Hermelijnen een feit.

Geplaatst: 09 jun 2019, 17:57
door BlackEagle
Steve schreef:
09 jun 2019, 11:37
Zelfs met een "begeleider" in het achterste stel kan er nog steeds een belangrijk voordeel zijn: bij verzadiging van een bepaalde lijn of een bepaald stuk kun je de capaciteit flink verhogen zonder dat de trams in elkaars weg rijden en/of de signalisatie niet meer kan volgen.
Inderdaad: momenteel passeren er in de spits 32 trams/uur/richting in de premetrotunnels. Daarbovenop komen nog de wisselbewegingen in de driehoek Opera-Astrid-Diamant. Meer trams krijg je daar onmogelijk bij dus de enige optie is meer langere trams (de 45m lange Albatrossen) of gekoppelde trams.
Als het daarentegen de bedoeling is personeel uit te sparen (en dus de frequentie navenant te verlagen na het inzetten van gekoppelde trams), dan is het natuurlijk een heel andere zaak.
Hopelijk is dat inderdaad niet de bedoeling. Het gebrek aan trams in Antwerpen is reëel, dus nu gekoppeld beginnen rijde als besparingsregel is een zeer slecht idee. Als er nieuwe trams komen (vanaf 2022) wordt dat wel een optie. Maar dat betekent natuurlijk niet dat men de trams niet al kan beginnen ombouwen om te koppelen.
Het aanpassen van de (software van de) stellen om ook de camerabeelden te kunnen uitwisselen lijkt me dan de meest voor de hand liggende optie. Als de stellen er echt op voorzien zijn om gekoppeld te kunnen rijden (?), vind ik het trouwens wat gek dat dit kennelijk niet automatisch gebeurt.
Voorzien is veel gezegd: de HermeLijnen zijn 7 tot 20 jaar oud en worden nu omgebouwd om in koppel te rijden. Camerabeelden lijken me ook wel een vereiste. Een alternatief is om een team van de burgerwacht (of politie) mee te sturen in het tweede stel. Want het is natuurlijk niet de job van een trambestuurder om in te grijpen als hij iets ziet gebeuren.