Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Smalspoor, tram en light-rail in België
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door trainlovertje »

joverwimp schreef: 21 aug 2020, 15:55 Het lijkt me het een of het ander. Weliswaar heb ik maar één keer in mijn leven een rolstoel op de bus gezien.
Ik heb vorige week een elektrische rolstoel op de bus gezien. Daarnaast worden die plaatsen veel meer gebruikt voor kinderwagens, waarvoor ze ook bedoeld zijn.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door joverwimp »

trainlovertje schreef: 21 aug 2020, 17:08
joverwimp schreef: 21 aug 2020, 15:55 Het lijkt me het een of het ander. Weliswaar heb ik maar één keer in mijn leven een rolstoel op de bus gezien.
Ik heb vorige week een elektrische rolstoel op de bus gezien. Daarnaast worden die plaatsen veel meer gebruikt voor kinderwagens, waarvoor ze ook bedoeld zijn.
Ik informeerde bij De Lijn naar de stand van zaken. Na een maand wachten en een herinnering kwam eindelijk antwoord: "Fietsen zijn niet (meer) toegelaten op de trambus. Het spijt ons dat de info op de website niet meer correct is. We laten dit aanpassen."

Dat is een stap achteruit, terwijl elders het omgekeerde gebeurt. Bij de TEC kunnen sinds 1 augustus 2021 twee fietsen (gratis) mee op vier buslijnen, die aansluiten op het RAVeL-fietsnetwerk:
• 385 Eupen - Mützenich - Monschau - Kalterherberg (Vennbahn)
• 390 Verviers - Surbrodt- Butgenbach (Vennbahn en Vennquerbahn L45a)
• 395 Verviers - Malmedy - Sankt Vith-Reuland (L45 en Vennbahn)
• 738 Verviers - Battice - Aubel (Euro-velo 3)
Dit wordt een jaar uitgetest tijdens het weekend en dagelijks in de schoolvakanties. (www.letec.be/#/News/Detail/14412 )

Bij de Brusselse MIVB mag de fiets mee op de metro, trams met verlaagde vloer én bussen, alle dagen van het jaar, behalve van maandag tot vrijdag op de spitsuren ( 7-9 en 16-18.30). (www.mivb.be => reizen => meer mobiliteit)

Ook in Luxemburg, Duitsland en Frankrijk zijn er mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door Steve »

joverwimp schreef: 25 okt 2021, 10:42 Bij de Brusselse MIVB mag de fiets mee op de metro, trams met verlaagde vloer én bussen, alle dagen van het jaar, behalve van maandag tot vrijdag op de spitsuren ( 7-9 en 16-18.30). (www.mivb.be => reizen => meer mobiliteit)
Correctie, het mag enkel op de metro en lagevloertrams (http://www.stib-mivb.be/article.html?_g ... tBodyList1), niet op bussen. Moet natuurlijk wel bij gezegd worden dat MIVB-bussen steeds zuivere stadsbussen zijn die echt niet ingericht zijn op het vervoer van fietsen van gemiddeld bijna 2 meter lang. Iets helemaal anders dus dan een "trambus"... of moeten we eruit concluderen dat De Lijn nu zelf ook toegeeft dat het toch een bus is en geen tram? :wink:
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door arvooke »

Op de trams in Gent en Antwerpen zijn ook enkel opgeplooide plooifietsen toegelaten.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door joverwimp »

arvooke schreef: 02 nov 2021, 07:17 Op de trams in Gent en Antwerpen zijn ook enkel opgeplooide plooifietsen toegelaten.
Klopt. Maar is het niet vreemd dat een aantal van die trams in de zomer ingezet worden aan de kust waar een fiets wél mee kan (mits een fietsbiljet van 2 euro). In de praktijk evenwel lukt dat dikwijls niet vanwege geen plaats.
Plaats reactie