De Gentse trolleybus

Smalspoor, tram en light-rail in België
MaiKeg

Re: De Gentse trolleybus

Bericht door MaiKeg »

Jeroen schreef:
Trainspotterke schreef:Aan het eindpunt van de omleiding stond er dan een werknemer klaar om de trolleystangen terug tegen de bovenleiding te plaatsen, zodat de toch wel luidruchtige generator kon stilgelegd worden en er op elektriek kon verder gereden worden.
Waarom stond er dan hier wel iemand om die stangen te helpen contact te maken en moet dit op andere plaatsen niet?
Omdat er in die omleiding geen bovenleiding hong en de trolley dus bijgevolg dat stukje op diesel moest rijden. Eenmaal uit de omleiding, helpt er iemand mee om de stangen weer vlot op de draad te krijgen, zodat de chauffeur zijn voertuig niet hoeft te verlaten.

Het gebeurt geregeld dat de stangen het contact met de draad verliezen, en dan is het voor de chauffeur vrij precies tewerk gaan om deze er terug op te krijgen. Op sommige plaatsen echter zijn er 'hoedjes' (zo noem ik ze toch) voorzien die de stangen automatisch op de juiste plaats contact laten maken met de rijdraad.

Normaal binnen een jaar of 2-3 wel nieuwe trolleys in Gent... Maar da's nog onder voorbehoud.

Grtz,
Maikel
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Bedankt voor de uitleg. Kunnen deze mensen op het wegdek een visueel spoor volgen om zo 'goed' te rijden of is het nattevingerwerk?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Jeroen schreef:Bedankt voor de uitleg. Kunnen deze mensen op het wegdek een visueel spoor volgen om zo 'goed' te rijden of is het nattevingerwerk?
Gewoon de baan volgen hoor, die trolleystangen zijn vrij flexibel. Zolang je niet al te veel van je baanvak en haltestroken afwijkt, is er geen enkel probleem. Anders eens naar Gent komen hé, en zelf eentje nemen. Da's nog eens een leuke ervaring (snel optrekken doen ze wel niet (meer) :D).

Groeten,
Maikel
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik vind dat ze er zo meer zouden moeten inleggen.
Die bussen zijn zeer stil, en elektriciteit is milieuvriendelijker.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Joris schreef:Hallo,
Ik vind dat ze er zo meer zouden moeten inleggen.
Die bussen zijn zeer stil, en elektriciteit is milieuvriendelijker.
Groeten,
Joris De Mol
Tegen wie zegt ge het... Maar 't probleem is dat de stad telkens moet instemmen. En dus ook de inwoners.
In Nederland kent de trolleybus grote successen, al vele jaren. Vroeger waren er trouwens, naast Gent, nog enkele andere steden met trolleybussen. Op één of andere manier zijn deze echter vervangen door dieselbussen of tramlijnen.
Voor lijn 3 in Gent was men oorspronkelijk ook van plan om deze opnieuw (voor de trolleys reed daar ook een tram!) te 'vertrammen', maar de stad Gent zag de trolleybus graag behouden blijven.

Grtz,
Maikel
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik zou ook liever een tram zien, hoor, maar een trolley heeft ook wel zijn charmes.
nicken

Bericht door nicken »

MaiKeg schreef:
Joris schreef:Hallo,
Ik vind dat ze er zo meer zouden moeten inleggen.
Die bussen zijn zeer stil, en elektriciteit is milieuvriendelijker.
Groeten,
Joris De Mol
Tegen wie zegt ge het... Maar 't probleem is dat de stad telkens moet instemmen. En dus ook de inwoners.
In Nederland kent de trolleybus grote successen, al vele jaren. Vroeger waren er trouwens, naast Gent, nog enkele andere steden met trolleybussen. Op één of andere manier zijn deze echter vervangen door dieselbussen of tramlijnen.
Voor lijn 3 in Gent was men oorspronkelijk ook van plan om deze opnieuw (voor de trolleys reed daar ook een tram!) te 'vertrammen', maar de stad Gent zag de trolleybus graag behouden blijven.

Grtz,
Maikel
Ik hoop dat ze die blijven houden ze
de eerste keer dat ik die zag keek ik ook wel eens op ze
is wel uniek,had da nog nooit gezien,die stangen zijn idd zeer flexibel
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De Gentse trolleybus

Bericht door groentje »

Het idee is ondertussen om geen opvolger van de trolley meer te bestellen, maar hybride bussen, en op termijn de lijn te vertrammen, maar die vertramming is geen prioriteit voor het Gentse stadsbestuur, die vooral de verlenging naar Lochristi zo snel mogelijk wil verwezenlijken.
bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=5L1MGNGN (betalend gedeelte)
Het antwoord van de BTTB, wel een groot voorstander van een snelle vertramming: http://www.bttb.be/pers/pers080114.htm
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: De Gentse trolleybus

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Het idee is ondertussen om geen opvolger van de trolley meer te bestellen, maar hybride bussen, en op termijn de lijn te vertrammen, maar die vertramming is geen prioriteit voor het Gentse stadsbestuur, die vooral de verlenging naar Lochristi zo snel mogelijk wil verwezenlijken.
bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=5L1MGNGN (betalend gedeelte)
Het antwoord van de BTTB, wel een groot voorstander van een snelle vertramming: http://www.bttb.be/pers/pers080114.htm
Het project van de trolleybussen was een wafelijzer voorbeeld van de Belgische politieke subsidies eind jaren 70.
VanHool wou trolleybussen verkopen in het buitenland, maar in België bestond dit niet! Dus het is moeilijk iets te verkopen in het buitenlandwat nog niet bestaat en zeker niet in je thuis markt, daarom besliste de toenamllige regering om het waalse ACEC bij het projekt te betrekken . Vlaamse carroserie met waalse electriek= 1 subsidie. En in Gent werden de miljarden verspeelt met bovenleiding van Gentbrugge tot Mariakerke en vehicels van bussen en cowboys als chauffeurs. Er is nooit 1 bus verkocht in het buitenland.
Nu wil "De Lijn " lijn 3 vertrammen in de juist heraangelegde straten van de stad Gent!!!
MaiKeg

Re: De Gentse trolleybus

Bericht door MaiKeg »

nighttrain schreef:En in Gent werden de miljarden verspeelt met bovenleiding van Gentbrugge tot Mariakerke en vehicels van bussen en cowboys als chauffeurs. Er is nooit 1 bus verkocht in het buitenland.
Pardon? Ooit al eens in Arnhem geweest? Montreux? Esslingen? Athene? Rijden nochtans genoeg Van Hool-trolleys rond.

Ik denk trouwens dat het heel wat voordeliger zal zijn om nieuwe trolleybussen aan te kopen ipv die hybride-dingen die ze later toch op andere lijnen zullen moeten inzetten. Trouwens, de infrastructuur is er. En als we over een vertramming spreken moet heel de boel nog opengelegd worden (en op een groot deel van de trolleylijn is dat net gebeurd!). We spreken hier dus nog wel over een jaar of 10-20. Kan makkelijk nog een nieuwe generatie trolleys tussen.
pietje

Re: De Gentse trolleybus

Bericht door pietje »

Ja, ik vrees ook dat het een 'verdoken' afschaffing is:
We schaffen de trolleys nu af om er binnen 10 jaar een tram van te maken, maar binnen 10 jaar is er niemand meer die je ter verantwoording kan roepen en hun opvolgers wassen hun handen in onschuld.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: De Gentse trolleybus

Bericht door nighttrain »

MaiKeg schreef:
nighttrain schreef:En in Gent werden de miljarden verspeelt met bovenleiding van Gentbrugge tot Mariakerke en vehicels van bussen en cowboys als chauffeurs. Er is nooit 1 bus verkocht in het buitenland.
Pardon? Ooit al eens in Arnhem geweest? Montreux? Esslingen? Athene? Rijden nochtans genoeg Van Hool-trolleys rond.

Ik denk trouwens dat het heel wat voordeliger zal zijn om nieuwe trolleybussen aan te kopen ipv die hybride-dingen die ze later toch op andere lijnen zullen moeten inzetten. Trouwens, de infrastructuur is er. En als we over een vertramming spreken moet heel de boel nog opengelegd worden (en op een groot deel van de trolleylijn is dat net gebeurd!). We spreken hier dus nog wel over een jaar of 10-20. Kan makkelijk nog een nieuwe generatie trolleys tussen.
laten we niet aan komma neuken doen. De bedoeling was om het hele systeem te verkopen in de gehele wereld t.t.z. carroserie: VanHool- aandrijving:ACEC en bovenleiding :ACEC. Dit was de reden van deze miljardensubsidie door de toenmalige Belgische staat.Het enige wat min of meer goed was in deze combinatie was de carrosserie
Volgens mijn informatie is het aandeel van Belgische trolley bussen zeer beperkt,zal niet de 500 overstijgen.Dus gezien het aantal openbare vervoerbedrijven in de gehele wereld is dit dus een druppel en niet in overeenstemming met de subsidie.
De stad Solingen die samenwerkt met Arnhem betreffende de aankoop van materiaal gaat hun net voorzien van waterstofbussen tegen 2010 en de trolley afschaffen tegen 2015.
In acht genomen de visuele pollutie en de kostprijs van koperen bovenleidingen(diefstal!!) , lijkt me dit een verstandige beslissing.
Als U zegt de infrastruktuur ligt er , ja maar ze moet onderhouden worden,en dat is redelijk duur..
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: De Gentse trolleybus

Bericht door Patrick »

Zondag 14 juni 2009: laatste trolleys hebben door Gent gereden.
Zie artikel in Het Nieuwsblad. Voor de gelegenheid werd er nog eentje in de vroegere MIVG-kleuren gestoken.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De Gentse trolleybus

Bericht door Joris »

Hallo,
Trolley 08 is een museumbus van het META, en is gerestaureerd in de kleuren van het MIVG.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

De Gentse trolleybus

Bericht door dekooiker »

Ik was er zondag bij en het was een aangename ervaring in die oude Brusselse kar.
Ondanks de leeftijd een vinnig beestje.
Onbegrijpelijk dat De Lijn voor 20 jaar geen nieuwe trolleys wil aankopen.
Volgens De Lijn zijn die bussen geluidsarm en milieuvriendelijk.
Geluidsarm geloof ik graag: een dieselbus maakt wat meer lawaai en het snerpen van trams in de bochten is een marteling.
(Milieuvriendelijk is weer zo'n drogreden; kernenergie vervuilt veel meer dan wat roet.)
Enfin, het is mooi geweest.
Laten we hopen dat ze er toch op terugkomen...
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie