Buurttram

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Buurttram

Bericht door dcr »

Iemand een idee hoe snel de buurttram reed in zijn laatste actieve jaren? De bus was blijkbaar veel sneller?
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Buurttram

Bericht door jan_olieslagers »

Ik denk niet dat snelheid het punt was, integendeel kan ik me goed voorstellen dat de tram sneller was; op plaatsen, bv. wat nu de A12 is in Schelle/Niel/Boom, reed hij in eigen bedding.

Ik zie als mogelijke verklaringen enerzijds veel soepeler inzet van bussen, die kunnen immers vlot een omleiding volgen bij werken of ongeval; en anderzijds en misschien nog meer de evolutie van de tijdsgeest: de jaren 1950-1960 waren de glansjaren van de verbrandingsmotor. Dat stoelde voor een deel op de mentaliteit van de militairen van over de grote plas, en ook op de beschikbaarheid van goedkoop rollend materiaal, wagens die men niet de moeite waard vond om terug over te brengen. Ik lees op nl.wikipedia dat NMVB nog gereden heeft met reizigers- en goederenopbouw op Mack-vrachtwagens...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Buurttram

Bericht door jknockaert »

dcr schreef: 28 feb 2024, 09:50Iemand een idee hoe snel de buurttram reed in zijn laatste actieve jaren? De bus was blijkbaar veel sneller?
Ik heb me de vraag ook weleens gesteld. Veel buurttrams reden 30 of 40 km/u maar in de laatste jaren waren enkel de geëlektrificeerde (lees: enigszins gemoderniseerde) lijnen nog actief en daar lag de lijnsnelheid vermoedelijk wat hoger. Bussen reden in die tijd ook niet zo heel hard; ik herinner me dat de standaardbussen uit de jaren-'80 een maximum snelheid van 75 km/u haalden, en dat was wellicht ook alweer 15 km/u harder dan de vorige generatie. Ik vermoed dat er niet zo heel veel snelheidsverschil was voertuigtechnisch.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Buurttram

Bericht door Paul »

dcr schreef: 28 feb 2024, 09:50 Iemand een idee hoe snel de buurttram reed in zijn laatste actieve jaren? De bus was blijkbaar veel sneller?
Ik heb eens gekeken naar de laatste elektrische tramlijnen in Limburg die ik zelf nog gekend heb:
- tram Sint-Truiden - Luik deed 1u28 over de totale afstand; de bus die na 1956 in de plaats kwam deed het in 1u08, dus veel sneller.
- tram Hasselt - Genk (station) deed dat traject op 29 minuten; de bus die na 1958 in de plaats kwam op 32 minuten, dus iets trager.
Je kunt er dus geen algemene uitspraak over doen.

Een belangrijke factor in het voordeel van de verbussing was natuurlijk het kostenplaatje. Voor een tram moest de NMVB de spoorlijn op eigen kosten aanleggen en onderhouden, terwijl de bussen gewoon gebruik konden maken van de openbare weg...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Lbarré
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2021, 23:05

Re: Buurttram

Bericht door Lbarré »

Destijds reden de trams G en G doorstreept vanaf De Wandstraat in Laken de tunnel van de Heysel in en kwamen er aan de andere kant heel
snel uit om via de Jan Sobieskilaan dan op de Houba de Strooperlaan naar de Emiel Bockstaellaan te rijden.
Als je dat nu met de bus doet neemt deze al de hele De Wandstraat niet meer maar de grote baan, dan via Paleis van Laken, zo naast Europese school
van Laken om dan ook naar de Emiel Bockstaellaan te rijden.
Tram deed er dan max. 10 min over. Met de bus is dit nu bij normaal verkeer minimum 15 minuten en in de spitsuren vaak veel langer dan 30 min.
Er zijn daar nu wel plaatsen aangelegd waar nog maar enkel bussen, taxi's en fietsen mogen rijden, maar toch zit er vaak nog alles vast.
Daar rijden nu dan ook al de bussen van De Lijn komende van Wemmel, Londerzeel, Grimbergen, Humbeek, enz. maar tevens ook talrijke
bussen van de MIVB op.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Buurttram

Bericht door BlackEagle »

In de jaren '50 was er buiten de steden nog geen sprake van congestie, waardoor het voordeel van vrije beddingen daar niet zo groot was. Anderzijds konden bussen ook wel gebruik maken zoals de autosnelwegen, zodat de opening van het eerste vak van de E313 in 1958 wel een rol speelde in het verdwijnen van de elektrische tramlijn Antwerpen-Turnhout. De bus deed daar een kwartier minder over.

Qua snelheid hadden de Standaard I- (Brossel A93 DAR, 1954-1958) en Standaard II-bussen (Brossel A98 DAR, 1958-1963) een motor van 140 tot 154 pk. De Standaard III-bussen (Van Hool-Fiat 420/409/119, 1968-1977) hadden een motor van 170 tot 180 pk. Vanaf de jaren '50 zal de maximumsnelheid idd al op 75 km/u hebben gelegen, ook sneller dan de elektrische trams, dus.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Buurttram

Bericht door groentje »

Het zal ook nog maar de vraag geweest zijn in welke staat de spoorinfrastructuur zal geweest zijn, de noodzaak om een dure baanherstelling te doen was voor menige tramlijn de directe aanleiding om de boel te sluiten. Ee zullen vermoedelijk heel wat 'tijdelijke' snelheidsbeperkingen geweest zijn omwille van de staat van de sporen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Buurttram

Bericht door overweg13 »

Wat de spoorinfrastructuur betreft: een van de laatste geëlektrificeerde lijnen was de lijn Leerbeek - Halle (-Brussel). Tram en bus deden er allebei 20 minuten over tussen Halle Ninoofsepoort en Leerbeek Stelplaats, tegenwoordig doet de R53 er 19 of 20 minuten over, met dien verstande dat de rittijd op kalme momenten erg ruim is en tijdens de spits onvoldoende. Het is tamelijk moeilijk om de situaties te vergelijken: het wegverkeer is daar net iets te alomtegenwoordig voor.
Met vriendelijke groet

overweg13
Lbarré
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2021, 23:05

Re: Buurttram

Bericht door Lbarré »

En vele rijtuigen van de NMVB Brabant Brussel konden voor groot onderhoud na 1973 niet meer naar de NMVB Eloystraat in Kuregem - Brussel en werden dan daarvoor naar Henegouwen - Jumet overgebracht. Vele kwamen wel terug naar Grimbergen, maar sommige rijtuigen bleven dan al zelf gewoon daar zoals de types S 9100 & S 9103. Andere rijtuigen werden dan zelf al in 1977 naar de kust overgebracht zoals de S 9097 en de SE 9098 en deden daar dienst i.p.v. de S 9111 & 9112 komende vanuit Antwerpen en die zoals de S 9113 & S 9114 diensttrams werden. Deze S 9097 en de SE 9098 hebben zelf, door tekort aan types SO, vaak de hele lijn gedaan en zelf met 2 aanhangwagens.
Ook de types N 9272 & N 9273 werden van Brabant naar de kust vroeger overgebracht. Hebben jaren in de stelplaats van Knokke gestaan.
Deze types N hebben daar echter nooit dienst gedaan en werden dan zelf gebruikt om types SO aan de kust te herstellen na zware ongevallen en werden daarna gesloopt.
Na het afschaffen van de lijnen G, G doorstreept ( S) en BW ( W) in 1978 werden alle rijtuigen van het type S overgebracht naar Henegouwen - Jumet en deden daar nog enkele jaren dienst. De rijtuigen SE gingen dan allemaal naar de kust. Van deze type S ex-Brabant, die naar Henegouwen gingen, blijft er geen enkele meer over tenzij de S 9106 die wel tot SJ 9175 werd omgevormd en die daar nu nog steeds diensttram is.
Ook wel de S 9097 (9785) komende van de kust die dan naar het museum Vlatam van Antwerpen ging.
Van het type SE blijft er dan meer over.
De SE 9093 (9738) die naar de TTO Noordzee ging en daar nog steeds rijdende is, de SE 9098 (9974) die naar de ASVI ging en nog er ook nog steeds rijdende is, de SE 9102 (9983) die naar het museum van Schepdaal ging en recent geheel hersteld werd en dan de SE 9104 (10023 ) die nu aan de stelplaats te Grimbergen tentoongesteld staat.
Van de types N blijven er enkel de types N 9270 (10433-ex 10429) die in het museum van Schepdaal staat, maar die op herstelling wacht, de N 9283 (10480) die naar de ASVI ging er prachtig werd hersteld en nog er steeds rijdende is en de NE 9287 (10485) die nu in het museum van de MIVB te Woluwe staat.
Er zijn ook nog enkele andere rijtuigen type S van de NMVB bewaard, maar staan ofwel nog in een museum zoals te Luik de S 9048 (S10063) prachtig hersteld in originele toestand.
Aan de kust is er ook het rijtuig S 9123 (S 9750) rijdende bij TTO Noordzee, origine NMVB Gent maar wel niet meer in zijn originele toestand.
Maar er zijn er ook nog wel enkele rijtuigen type S die nog bestaan maar waarvan niet geweten is waar en wanneer deze nog te zien zullen zijn. :?
Zijn wel allemaal rijtuigen ex NMVB Antwerpen .
Plaats reactie