Tram 6 te Antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Een exacte datum is me niet bekend, maar het zal ergens in het eerste deel van november zijn.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Bericht door thejay »

MaiKeg schreef:Een exacte datum is me niet bekend, maar het zal ergens in het eerste deel van november zijn.
Ik zal een berekende gok wagen: 5 november, de eerste dag na de herfstvakantie ;)
mirax
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mei 2007, 00:52

Bericht door mirax »

Twee weken geleden zijn ze begonnen met de heraanleg van de keerlus aan de Jan de Voslei: de sporen waren totaal versleten, evenals de wissels en kruisingen. Vind ik toch vreemd, aangezien deze keerlus af en toe intensief gebruikt werd, bv vorig jaar nog in het allerheiligenverlof 2006 tijdens de Boekenbeurs in Antwerp Expo, om de trams sneller te kunnen laten keren (anders moesten ze 2 km verder tot hoboken/zwaantjes rijden).

Verder wordt er op de Jan v Rijswijcklaan, ongeveer 100m voor de Boomsesteenweg, een nieuwe halteinfrastructuur met extra perrons aangelegd zodat tram 6 in terminus-"rust" tram 2 richting hoboken niet hindert.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Begin november. Specifieker nog niet.

BDJ
1607

Bericht door 1607 »

de perons en die keerlus zijn al klaar heb ik daarnet nog gezien. enkel nog de palen plaatsen on men kan bollen
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Alle infrastructuur voor lijn 6 ligt er al tientallen jaren: de keerlus Olympiade+perron, KL Metropolis+perron, spoor tussen Astrid en Diamant,...

Wel moeten er borden komen op de perrons, en worden bepaalde zaken beter wat opgekuist voor ze in dienst worden genomen. Voor de rest zou de lijn morgen kunnen beginnen rijden.

BDJ
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Van zodra ze hun Hermelijnen terugkrijgen van aan de kust toch :P
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Bericht door thejay »

Bartjedj schreef:Wel moeten er borden komen op de perrons, en worden bepaalde zaken beter wat opgekuist voor ze in dienst worden genomen. Voor de rest zou de lijn morgen kunnen beginnen rijden.

BDJ
Alsof het allemaal zo simpel is, denk bijvoorbeeld eens aan het aanwerven van de benodigde extra tramchauffeurs die daarna allemaal hun opleiding moeten volgen.

groeten
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ik sprak over infra, hoor :wink:
Dat het organisatorisch een ander verhaal is geloof ik graag.

BDJ
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Bericht door thejay »

Bartjedj schreef:Ik sprak over infra, hoor :wink:
Dat het organisatorisch een ander verhaal is geloof ik graag.

BDJ
OK ;)

In de GvA stond vanmorgen trouwens dat lijn 6 voorzien is om op 27 oktober te starten.

Update 13/9: en dat heeft dus te maken met inzet voor de Boekenbeurs. Wellicht behoren de extra diensten op lijn 2 met gekoppelde PCC's daardoor tot het verleden.

groeten
thejay
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Traminformatie in één richting

ANTWERPEN - De elektronische informatieborden van De Lijn op het Koningin Astridplein melden na maanden wachten eindelijk wanneer je bus aankomt en vertrekt. Voor de tram werkt het systeem alleen voor wie richting Franklin Rooseveltplaats moet.

De borden op het Koningin Astridplein melden netjes wanneer de bussen zullen aankomen en vertrekken. De reiziger kan zo perfect inschatten hoelang hij of zij nog moet wachten. Het gaat niet om de vaste uurroosters en de informatie wordt in realtime vanuit de bus doorgestraald. Zodat je de correcte vertrektijd hebt. Het systeem bestaat al langer voor de bussen op de Franklin Rooseveltplaats en aan de Keizershoek in Schoten, de terminus van tram3.

De informatieborden functioneren ondertussen ook op de tramhalte op het Koningin Astridplein. Wel alleen voor de trams 10, 11 en 24 die richting Franklin Rooseveltplaats rijden. Wie de stad uitwil, blijft op zijn honger zitten.

'We kochten het systeem aan, toen we nog volop aan het bekijken waren hoe de trams zouden rijden op het plein', verduidelijkt Griet Somers van De Lijn. 'Omdat daar nog onduidelijkheid over was, besloten we te wachten met de perroninformatie voor de trams die de stad uitrijden. We gaan nu zo snel mogelijk die bijkomende informatieborden bestellen en installeren.' (krg)
BRON: http://www.nieuwsblad.be
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Vandaag eens gaan kijken aan de J De Voslei. Men heeft de wissels verlegd naar achteren, zodat er (zoals reeds gezegd) plaats was voor een tweede perron. De vroegere perrons voor lijn 2 zijn eveneens (geslaagd) heraangelegd. Enkel de accomodatie (haltepalen en huisjes) zijn nog niet geplaatst. Ook de rijdraad van de bovenleiding voor de keerlus hangt er nog niet. (De draagdraden wel.)
Verder zijn er nieuwe dambord- en andere markeringen geplaatst daar waar de keerlus de rijbaan kruist.
Enkele vraagjes:
- Komen er eigenlijk seinen voor de tram en de auto's op het kruisingsvlak tussen de tramsporen en de De Voslei? Die baan is toch een vrij drukke?
- Vandaag ook gezien dat er nu gekoppelde PCC's rijden op lijn 4. Is dat al lang? En de hele dag, of alleen tijdens het spitsuur? En welke lijn is er verder verHermeLijnd dat men nu meer PCC's vrij heeft?
- Hoe komt het eigenlijk dat de nummering van de trams en de bussen door elkaar loopt? Zo is 1 een bus, 2-8 trams, lijn 9-11 bus, lijn 12 dan weer tram, enz. Is dat historisch gegroeid?

Greetz
Bart
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Bericht door Arnenys »

Vroeger hadden de tramlijnen de laagste nummers, volgens Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_tram
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Bartjedj schreef: - Vandaag ook gezien dat er nu gekoppelde PCC's rijden op lijn 4. Is dat al lang? En de hele dag, of alleen tijdens het spitsuur? En welke lijn is er verder verHermeLijnd dat men nu meer PCC's vrij heeft?
Enkel 's ochtends en 's avonds. Lijn 11 wordt ook redelijk veel met hermelijns gereden tegenwoordig.
- Hoe komt het eigenlijk dat de nummering van de trams en de bussen door elkaar loopt? Zo is 1 een bus, 2-8 trams, lijn 9-11 bus, lijn 12 dan weer tram, enz. Is dat historisch gegroeid?
10 en 11 zijn ook trams
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Lijn 10 en 11: Sorry,verkeerd gezien.

BDJ
Plaats reactie