Tram 6 te Antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Tram 6 te Antwerpen

Bericht door Arnenys »

Begin november zal De Lijn in Antwerpen de 12de tramlijn openen:
tramlijn 6 loopt van Luchtbal tot de Olympiadepoort.
Ze zal volledig op eigen bedding rijden, en ook nog eens de premetro induiken. De lijn zal bediend worden door 9 HermeLijnen.


Ik wist niet dat er een rechtstreekse premetroverbinding tussen Astrid en Diamant was? Liggen die stations niet te dicht bij elkaar?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

er liggen daar zoveel gebruikte tunnels onder antwerpen, tja wat is te dicht? als je gewoon is in brussel komt zien hoe dicht bepaalde haltes liggen dan moet het daar toch ook kunnen?
Wover

Bericht door Wover »

astrid en diamant liggen op 50m/100m van elkaar, maar ik denk niet dat je van astrid naar diamant kan of omgekeerd, want die stations liggen in verschillende richting georiënteerd denk ik. Voor Diamant is er een splitsing voor trams richting opera / meir / groenplaats / linkeroever die in Diamant stoppen, de andere trams rijden via Astrid verder (vraag me niet naar waar).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Ah da's een vooruitgang! :D
nicken

Bericht door nicken »

in brugge hebben we ook tram 5 og 6
paljaske weet wel welke ik bedoel denk ik :wink:
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hoi,

De sporen tussen Astrid en Diamant liggen er al lang, maar worden tot nu toe enkel gebruikt voor buitenrijders en binnenkomers. Hetzelfde geldt voor de sporen tussen de Metropolis (nabij de tramstelplaats en bus/tramonderhoudscentrum Punt a/d Lijn) en de Bredabaan in Merksem.

Momenteel is het voor de premetrolijnen 2/3/5/15 zo:
Linkeroever Van Eeden - Groenplaats - Meir - Opera: gemeenschappelijk
Diamant - Plantin: 2/15
Astrid - Elisabeth - Handel - Schijnpoort: 3/5
Premetrostation Sport wordt enkel bediend door lijn 3, lijn 5 bedient deze halte bovengronds.

Binnekort zal lijn 5 dus tussen Astrid en Sport een gemeenschappelijk traject vormen met lijn 3 en tussen Astrid en Schijnpoort met 3 en 5. Tussen Diamant en Olympiade wordt er parallel gereden met lijn 2.

Lijn 6 wordt door De Lijn ook bestempeld als echte attractielijn. De attractiepolen die lijn 6 zal bedienen, zijn: Metropolis, Sportpaleis, Zoo van Antwerpen, Koningin Elisabethzaal, Diamantmuseum, Aquatopia, UGC cinema's, deSingel, Antwerp Expo en Sportcentrum Beerschot. Een hele boterham als je het mij vraagt.
Voor de inwoners van het traject tussen het Kiel en het Centraal Station betekent de nieuwe tramlijn immers ook een verdubbeling van de frequentie richting binnenstad.

Grtz,
Maikel
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Bericht door ostbahnhof »

Weet er iemand wat er dan gebeurd met bus 6?
Zou die nog blijven rijden of veranderd ze van nummer?
Traxxion

Bericht door Traxxion »

ostbahnhof schreef:Weet er iemand wat er dan gebeurd met bus 6?
Zou die nog blijven rijden of veranderd ze van nummer?
Is dat nu niet al 6/34?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

MaiKeg schreef:Hoi,

De sporen tussen Astrid en Diamant liggen er al lang, maar worden tot nu toe enkel gebruikt voor buitenrijders en binnenkomers.
Ik ben zo al eens mee gereden van Astrid naar Diamant. En tenzij "buitenrijders" en "binnenkomers" niet meer toegankelijk zijn voor het reizende publiek moet dat dus nog steeds kunnen.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Bericht door ostbahnhof »

Blackie schreef:
ostbahnhof schreef:Weet er iemand wat er dan gebeurd met bus 6?
Zou die nog blijven rijden of veranderd ze van nummer?
Is dat nu niet al 6/34?
klopt, ze rijden
Zuid - Borgerhout - Berchem - Zuid
deze richting: 6
omgekeerd: 34.
waarschijnlijk wordt hier dan aan gesleuteld?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hoi,

Buslijn 6 krijgt bij de invoering van tramlijn 6 het nieuwe nummer 30 toegekend, de nieuwe lijnbenaming wordt dus 30/34.

Overigens is het inderdaad nu al mogelijk om 's morgens bij aanvang dienst, omstreeks 9u, omstreeks 15u, omstreeks 19u en bij einde dienst met een binnen/buitenrit mee te rijden tussen Diamant en Astrid.

Grtz,
Maikel
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Bericht door ostbahnhof »

bus 30 is een feit, gisteren nog gezien ;-)
nu nog wachten op tram 6 :-)

die tunnels worden echt wel goed gebruikt. (Hermelijnen en gekoppelde PCC's)
tussen linkeroever en centraal station: 2, 3, 5, 15 (en dan soms nog lijn 11 bij onregelmatigheden bovengronds)
tussen centraal station en harmonie: 2, 15 en dan nog 6 binnenkort
tussen centraal station en sportpaleis: 3, 5 en dan 6

Nu nog een volledige opknapbeurt van de stations tussen Plantin en Groenplaats en het geheel kan er weer enkele decennia tegen!
een tip: maak er ook winkelzones van, is ook zo in Berlijn.
Daar staan zelfs af en toe "korte termijn" kraampjes: bijvoorbeeld om verse aarbeien te verkopen of bloemen rond de feestdagen, dit maakt het nog aangenamer.
En tof als je dan 's avonds nog wat broodjes, koeken of iets dergelijks kan kopen.

grts
o


grts e
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Aan het station Frederik Van Eeden (dat overigens maar 1 uitgang heeft) op Linkeroever staat sinds vorige maand bij goed weer altijd iemand aardbeien te verkopen bij de uitgang bovengronds... En die mens doet goude zaken :).

En het nieuwe lijnnummer 30 is inderdaad een feit sinds vorige week zondag 1 juli.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Is er intussen al een datum geprikt voor de opening?
Plaats reactie