Forse investering voor Gents O.V.

Smalspoor, tram en light-rail in België
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door tt44ta46 »

Als je 't mij vraagt is een probleem met die nieuwe tramlijn 7 dat er 1 eindpunt zal moeten worden gekozen. Verfijning van de lijnvoering zoals bij de bussenlijnbundel '7x' nu is niet meer mogelijk.

Brussel maakte het met de Metro al eens mee: veel eindpunten in de buitenwijken verloren hun rechtstreekse verbinding met de binnenstad...

Greetz

Sven
Trainspotterke

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Trainspotterke »

Dat is inderdaad wel een nadeel moest je de lijnenbundel 7x vertrammen. Het zou handen vol geld kosten om naar ieder eindpunt een tramantenne te leggen (Oostakker, Lochristi, Beervelde, Pont Noord, De Pinte, ...)
pietje

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door pietje »

tt44ta46 schreef:Als je 't mij vraagt is een probleem met die nieuwe tramlijn 7 dat er 1 eindpunt zal moeten worden gekozen. Verfijning van de lijnvoering zoals bij de bussenlijnbundel '7x' nu is niet meer mogelijk.

Brussel maakte het met de Metro al eens mee: veel eindpunten in de buitenwijken verloren hun rechtstreekse verbinding met de binnenstad...

Greetz

Sven
Dat is altijd het nadeel van een overgang van bus naar tram. Wanneer je van tram naar metro overgaat is het gelijkaardig, namelijk (veel) minder haltes.
Daarom is het belangrijk dat er enkel wordt overgegaan van bus naar tram indien het echt niet meer anders gaat (overbezetting, doorstroming verkeer,...)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door treinbruno »

Trainspotterke schreef:Dat is inderdaad wel een nadeel moest je de lijnenbundel 7x vertrammen. Het zou handen vol geld kosten om naar ieder eindpunt een tramantenne te leggen (Oostakker, Lochristi, Beervelde, Pont Noord, De Pinte, ...)
en lokeren :twisted:
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Trainspotterke »

Naar het schijnt zou tram 21/22 vanaf maandag al over het nieuwe stuk door de Princes Clementinalaan gaan rijden! Ze laten er precies geen gras over groeien, want het spoor voor de ingang van Gent-Sint-Pieters ligt er nog maar een week of twee en de bovenleiding van vorig weekend. :P De laatste 2 dagen dus dat je trams van lijn 21/22 in de tramtunnel mag verwachten! Tram 1 zal dan als enige nog door deze tunnel rijden (tegenover een vijftal jaar nog alle 4).
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door tt44ta46 »

En inderdaad,

Vanmorgen gaven de NMBS-schermen (!) al aan dat trams 21/22 'verhuisd' waren...

Greetz

Sven
Trainspotterke

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Trainspotterke »

Ocharme die onwetende pendelaars die vanochtend niet naar het scherm gekeken hebben en zinloos op tram 21/22 stonden te wachten in de tramtunnel! :twisted: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik heb intussen al 2 keer een Hermelijn in de Sint-Denijslaan zien staan, deze morgen, en maandag rond 16.00u. (Dus op het "uit dienst gestelde tramspoor" achter spoor 12 daar).
Wat is daar juist de bedoeling van?
Ik heb intussen het project eens bekeken, en het zegt me maar niks eigenlijk... Laat Gent-Sint-Pieters gewoon zoals het nu is....
Vraagje nog: Hoeveel ongemoderniseerde PCC's rijden er nog in Gent rond? Zo nu en dan zie ik er nog eens eentje bollen in de verte precies...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Slab

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Slab »

De werken van gent sint pieters en omgeving zijn echt wel broodnodig, GSP is het drukste Vlaamse station en vanaf dat er verschillende treinen op het zelfde moment stoppen slippen de onderdoorgangen volledig dicht (om nog niet te spreken over de toestand van de perrons). Op dit moment is het misschien nog net leefbaar, maar vanaf dat de uitbreidingen naar 4 sporen tussen brussel en Gent en Gent en Brugge er zullen zijn zullen het aantal treinen nog stijgen en zal het station niet meer deftig bruikbaar zijn, daarom zijn deze werken broodnodig.

Wat betreft de hermelijnen in de sint denijslaan, dit zijn piekmomenten trams die over lijn 1 rijden en niet tot flanders expo rijden maar maar tot GSP, dan kop trekken in de sint denijslaan en terug keren richten centrum (meestal ook maar tot korenmarkt, waar dan weer kop getrokken word). Het zijn dus trams die de normale dienstregeling ondersteunen op drukken momenten, zoals smorgen en om 16u, wanneer de scholen gedaan hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Steven »

Effe een correctie slab, er komen geen vier sporen tussen Brussel en Gent, die vier sporen komen enkel tussen Brussel en Denderleeuw met het oog op het GEN van Brussel, de rest zal niet veranderen. wel komen er zoals je zelf zegt vier sporen tussen Gent en Brugge.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Shrek »

er liggen toch al lang 4 sporen tussen gent en brussel? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door Steven »

Shrek schreef:er liggen toch al lang 4 sporen tussen gent en brussel? :mrgreen:
dar heb je een punt en je kan het zelfs bezien als twee snelle en twee trage sporen.
timothy_Vermeulen

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door timothy_Vermeulen »

Joris schreef:Hallo,
Ik heb intussen al 2 keer een Hermelijn in de Sint-Denijslaan zien staan, deze morgen, en maandag rond 16.00u. (Dus op het "uit dienst gestelde tramspoor" achter spoor 12 daar).
Wat is daar juist de bedoeling van?
Ik heb intussen het project eens bekeken, en het zegt me maar niks eigenlijk... Laat Gent-Sint-Pieters gewoon zoals het nu is....
Vraagje nog: Hoeveel ongemoderniseerde PCC's rijden er nog in Gent rond? Zo nu en dan zie ik er nog eens eentje bollen in de verte precies...
Groeten,
Joris De Mol
hey joris.

Op spoor 12 achteraan het station he?
daar wisselen de trams zich, de 4 (moscou- sint-pieters) die dan veranderd naar naar een tram 1 die word daar gedraaid. De 1 tot aan gsp draait daar ook.

Ongemoderniseerde pcc's weet ik nog niet maar ik schat op een stuk of 20.
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door arvooke »

54 PCC's-22PCC's gemoderniseerd -11PCC's sloop -2 museumwagens (01 en 54)= 20
timothy_Vermeulen

Re: Forse investering voor Gents O.V.

Bericht door timothy_Vermeulen »

arvooke schreef:54 PCC's-22PCC's gemoderniseerd -11PCC's sloop -2 museumwagens (01 en 54)= 20
heb toch goed geschat e
Plaats reactie